  • 1. Data: 2016-12-01 09:32:16
    Temat: Taśmy LED - załamka
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    5 lat temu zainstalowałem pod szafkami w kuchni taśmy LED.
    4m taśmy biorą 2A. Sekcje po 3 LEDy mają 2,5cm. Z tego wynika, że przez
    każdy LED płynie 12,5mA. Sądziłem, że to jest na tyle mały prąd, że te
    LEDy będą wieczne.

    Przy okazji wymiany zasilacza (bo piszczał) zwróciłem uwagę (nie
    mieszkam tam) jak one tragicznie słabo i nierówno teraz świecą. Przed
    wymianą zasilacza myślałem, że to jego wina, ale nie to LEDy się "wypaliły".

    Macie jakąś wiedzę czy to jest cecha wszystkich takich taśm, czy może są
    jakieś, że można liczyć na znacznie dłuższą pracę?

    Ciekawe jaki byłby efekt (w sensie trwałości) jakby dać równolegle dwie
    taśmy i obniżając napięcie dać 2 razy mniejszy prąd w LEDa?
    P.G.

  • 2. Data: 2016-12-01 09:47:29
    Temat: Re: Taśmy LED - załamka
    Od: wchpikus <w...@w...wp.pl>

    Nie kupuj taśm zalanych tworzywem..
    Ono ładnie wchodzi w reakcje z lutami, co skutkuje tak jak piszesz..
    Kup nie zalane i będzie dobrze

  • 3. Data: 2016-12-01 09:55:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >4m taśmy biorą 2A. Sekcje po 3 LEDy mają 2,5cm. Z tego wynika, że
    >przez każdy LED płynie 12,5mA. Sądziłem, że to jest na tyle mały

    Ale chlodzenie takie sobie.

> [...]
    >mieszkam tam) jak one tragicznie słabo i nierówno teraz świecą. Przed
    >wymianą zasilacza myślałem, że to jego wina, ale nie to LEDy się

    A nie oporniki ?

    >Macie jakąś wiedzę czy to jest cecha wszystkich takich taśm, czy może
    >są jakieś, że można liczyć na znacznie dłuższą pracę?

    No coz, tak z 10 lat temu, to mogles w katalogach nowych, bialych LED
    popatrzec na rubryke "zywotnosc".
    Duza nie byla.

    5 lat temu nie sprawdzalem. No ale tez to byly LED dosc wysilone.

    >Ciekawe jaki byłby efekt (w sensie trwałości) jakby dać równolegle
    >dwie taśmy i obniżając napięcie dać 2 razy mniejszy prąd w LEDa?

    Musialbys zamontowac 3 i opisac wyniki za 5 lat :-)

    Albo 3 testowe kawalki podlaczyc na stale - ciekawe, czy za miesiac
    (700h swiecenia) byloby juz cos widac ...

    J.

  • 4. Data: 2016-12-01 10:45:22
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 01-12-2016 o 09:47, wchpikus pisze:
    > Nie kupuj taśm zalanych tworzywem..
    > Ono ładnie wchodzi w reakcje z lutami, co skutkuje tak jak piszesz..
    > Kup nie zalane i będzie dobrze

    Dzięki, kupię nie zalane.

    Najpierw zrozumiałem wchodzenie w reakcję z lutami jako ich pogarszanie
    i przez to mniejszy prąd w LEDy.

    To się nie zgadza z moimi pomiarami. Ta taśma nadal bierze tyle prądu
    jak nowa (a chyba nawet trochę więcej), a świeci jakby prąd był z 5 razy
    (a może więcej) niższy.
    Przed instalacją zmierzyłem - 4m taśmy brały z zasilacza laboratoryjnego
    12V dokładnie 2A. A teraz zainstalowane około 3,5m bierze 2A z
    zasilacza, który daje nieco ponad 12V (nie starałem się dokładniej
    zapamiętać, może było 12,1 a może 12,05).

    Mam w związku z tym dwie teorie wyjaśniające dlaczego zalane tworzywem
    tracą jasność.

    1. Tworzywo rozgrzane stopniowo staje się przewodnikiem i daje upływność
    równolegle do LEDa. To by dawało obniżenie jasności przy zachowaniu
    dokładnie takiego samego poboru prądu jak dotychczas. LED działa jak
    stabilizator więc do pewnego poziomu upływności napięcie na nim w
    zasadzie będzie bez zmian (nieco spadnie co by się zgadzało z nieco
    większym poborem prądu). Rezystor nie jest w ten sposób bocznikowany, bo
    on jest chyba zimniejszy od LEDów (ale tego nie jestem pewien - ile tam
    na nim V się odkłada).

    2.Te zalane mają gorsze chłodzenie i LEDy się degradują na zasadzie
    przegrzewania?
    P.G.

  • 5. Data: 2016-12-01 10:51:17
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 01-12-2016 o 09:55, J.F. pisze:

    > A nie oporniki ?

    Taśma bierze nadal mniej więcej tyle prądu ile brała.

    > 5 lat temu nie sprawdzalem. No ale tez to byly LED dosc wysilone.

    No właśnie wydawało mi się, że 12,5mA to nie wysila ich za bardzo. Może
    jeden LED byłby OK, ale one się nawzajem ogrzewają.

    > Musialbys zamontowac 3 i opisac wyniki za 5 lat :-)
    >
    > Albo 3 testowe kawalki podlaczyc na stale - ciekawe, czy za miesiac
    > (700h swiecenia) byloby juz cos widac ...

    Można by im stworzyć gorsze warunki chłodzenia. Jak kiedyś zaświeciłem
    LEDy zwinięte na szpulce to zaraz było czuć zapach jakichś chemikaliów -
    może klej, a może ten silikon.
    P.G.

  • 6. Data: 2016-12-01 11:06:04
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-12-01 o 10:45, Piotr Gałka pisze:

> [...]
    > na nim V się odkłada).
    >
    > 2.Te zalane mają gorsze chłodzenie i LEDy się degradują na zasadzie

    3. Tworzywo którym toto zostało zalane jest nietrwałe i "pociemniało" -
    niekoniecznie równo.

    Ja na razie się nie wypowiem bo mam dopiero od roku, niezalane, ale póki
    co jest równiutko. Ale to 2835 i stosunkowo drogie były (spokojnie szło
    kupić tańsze). Ze sklepu na Morenie - wolałem obejrzeć zanim kupiłem i
    jak na razie jestem bardzo zadowolony.

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2016-12-01 11:34:49
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 01-12-2016 o 11:06, Dariusz Dorochowicz pisze:
> [...]
    > co jest równiutko. Ale to 2835 i stosunkowo drogie były (spokojnie szło
    > kupić tańsze). Ze sklepu na Morenie - wolałem obejrzeć zanim kupiłem i

    Te moje też były nie najtańsze (nie z Castoramy, czy Beltrade
    (hurt.com.pl)).
    Wiem, że taśmy są robione z różnych LEDów, ale nigdy nie wnikałem - na
    razie 2835 nic mi nie mówi.
    P.G.

  • 8. Data: 2016-12-01 11:46:11
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Można by im stworzyć gorsze warunki chłodzenia. Jak kiedyś
    >zaświeciłem LEDy zwinięte na szpulce to zaraz było czuć zapach
    >jakichś chemikaliów - może klej, a może ten silikon.

    To niekoniecznie musi miec zwiazek z temperatura.
    Moze degradacja luminoforu, moze degradacja zalewy od UV/blekitu z
    diody.

    A pamietasz te COB z youtube ?
    Moze po prostu w samych LED defekty narastaja i "prad ciemny" rosnie.

    A propos, Nichia juz sie chwali 200 lm/W.
    Ale trwalosci juz nie podaje ...
    http://www.nichia.co.jp/en/product/led_product_data.
    html?type=%27NF2W757G-V1F1%27

    Chociaz ... mozna sie doczytac na stronie 20, ze jesli po 1000 h
    swiecenia pradem 65mA strumien spadnie ponizej 0.7 dolnej granicy
    katalogowej, to diode sie uwaza za wadliwa ... a jak bedzie 71% to nie

    J.

  • 9. Data: 2016-12-01 13:11:26
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-12-01 o 11:34, Piotr Gałka pisze:

    > Te moje też były nie najtańsze (nie z Castoramy, czy Beltrade
    > (hurt.com.pl)).

    5 lat to dla tworzywa już trochę jest.

    > Wiem, że taśmy są robione z różnych LEDów, ale nigdy nie wnikałem - na
    > razie 2835 nic mi nie mówi.

    To rozmiary pojedynczych LEDów. 3528 to najstarsze i najsłabsze, potem
    były 5050, potem na chwilę pojawiły się 5060 i 2835, czyli teoretycznie
    takie same jak 3528 ale "w poprzek" - nie poświęcałem temu zbyt wiele
    czasu - ale są mocniejsze niż 5050.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2016-12-01 13:29:28
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Dariusz Dorochowicz" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >teoretycznie
    >takie same jak 3528 ale "w poprzek" - nie poświęcałem temu zbyt wiele

    No wlasnie - rozmiary.
    Ludzie sie tym "typem" podniecaja, a przeciez to zaden typ, za tym
    rozmiarem moze stac dziesiatki roznych producentow z kolejnymi
    dziesiatkami roznych LED.
    Czyli to nic nie mowi.

    J.