  • 1. Data: 2011-02-09 18:53:20
    Temat: Telepiący się punciak podczas ruszania.
    Od: marjan <k...@g...com>

    Witam.

    Pacjent: fiat punto mk1, '99.
    Problem jest następujący: podczas spokojnego ruszania (bez wysokich
    obrotów i strzelania ze sprzęgła) cały samochód strasznie telepie się i
    słychać stukanie pod maską (gdybym nagrał film ewidentnie byłoby słychać
    strzały). Efekt występuje dokładnie w momencie gdy samochód rusza (przy
    odpuszczaniu pedału sprzęgła, w momencie gdy zaczyna zesprzęglać
    skrzynię z silnikiem). Dziś podjeżdżając powoli w korku zauważyłem, że
    gdy bez dodawania gazu zacznę powoli popuszczać pedał tak, by auto samo
    zaczęło się toczyć, w momencie ruszania był efekt jakby jechał po takiej
    drodze /\/\/\/\/\ czyli odczuć można było ruch w górę i w dół (gdy
    ruszam troszkę szybciej to po prostu stuka i telepie całym autem), w
    momencie całkowitego zesprzęglenia - jechał już spokojnie.
    Problem ten występuje TYLKO na ciepłym, rozgrzanym silniku (w lecie
    następuje to dość szybko, w zimie trzeba pojeździć te pół godziny co
    najmniej) i przy spokojnym ruszaniu. Gdy chcę ruszyć szybko, dając dużo
    gazu (doprowadzając, lub prawie doprowadzając do uślizgu kół przy
    ruszaniu) jest okej.
    Problem mam od około roku, byłem z tym u dwóch mechaników, jeden
    wymienił poduszkę pod silnikiem, drugi jakiś sworzeń, ale efekt istnieje
    dalej. Problem o tyle ciężko pokazać mechanikowi, że punciak się telepie
    wtedy kiedy on chce, a nie wtedy kiedy ja chcę to pokazać ;) i nie
    zawsze mam możliwość pojawić się u mechanika w momencie, gdy problem
    występuje.

    *Czy to może być coś innego niż sprzęgło?*

    Już kiedyś zadałem to pytanie na grupie, padały odpowiedzi że raczej
    sprzęgło. Teraz chciałbym się Was poradzić, czy mogłoby to być cokolwiek
    innego (jeśli nie, to oddając auto do mechanika kazałbym szczególnie na
    nie zwrócić uwagę).

    Z góry dziękuję za pomoc, odpowiedzi i dyskusję.

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Mariusz [marjan] Morycz

  • 2. Data: 2011-02-09 19:07:07
    Temat: Re: Telepiący się punciak podczas ruszania.
    Od: "Michał \"HoMMeR\" Paszek" <hommer@[SPAM_SIO]3star.net.pl>

    W dniu 2011-02-09 18:53, marjan pisze:
    CIACH!

> [...]
    > sprzęgło. Teraz chciałbym się Was poradzić, czy mogłoby to być cokolwiek
    > innego (jeśli nie, to oddając auto do mechanika kazałbym szczególnie na

    Tak. Docisk. Tyle, że nie opłacalne wymienianie bez tarczy sprzęgła.
    ZTCP taką odpowiedź w tamtym wątku też dałem :)

    --
    Michał "HoMMeR" Paszek
    hydrokomfort by Citroen Xantia

  • 3. Data: 2011-02-09 19:38:11
    Od: Karolek <d...@o...pl>

> [...]
    > wtedy kiedy on chce, a nie wtedy kiedy ja chcę to pokazać ;) i nie
    > zawsze mam możliwość pojawić się u mechanika w momencie, gdy problem

    A nie telepie za kazdym razem kiedy zaczniesz ruszac, ale przerwiesz
    wciskajac sprzeglo i potem jeszcze raz zaczniesz ruszac (wszystko bez
    zatrzymywania), czyli takie ruszanie jakby na dwa razy?

    > *Czy to może być coś innego niż sprzęgło?*

    IMHO sprzeglo... dosc czesta usterka w fiatach i pochodnych.

    --
    Karolek

  • 4. Data: 2011-02-09 19:41:22
    Od: Marcin Kiciński <k...@t...poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-09 19:07, "Michał \"HoMMeR\" Paszek" pisze:

    > Tak. Docisk. Tyle, że nie opłacalne wymienianie bez tarczy sprzęgła.
    > ZTCP taką odpowiedź w tamtym wątku też dałem :)

    Można też sprawdzić pozostałe poduszki (skoro mechanik wymienił jedną).
    Kiedy miałem Punto II to środkowa poduszka pękła kiedy miał 5 lat i
    jakieś 70tys. km, a efekt był taki sam jak opisuje marjan.

    Marcin Kiciński
    Grande Punto 360° 1.4 77KM

  • 5. Data: 2011-02-09 19:48:59
    Od: marjan <k...@g...com>

    W dniu 2011-02-09 19:41, Marcin Kiciński pisze:
> [...]

    Dzięki za odpowiedzi ;)

    > Można też sprawdzić pozostałe poduszki (skoro mechanik wymienił jedną).
    > Kiedy miałem Punto II to środkowa poduszka pękła kiedy miał 5 lat i
    > jakieś 70tys. km, a efekt był taki sam jak opisuje marjan.

    A w Twoim przypadku też było to zależne od temperatury, czyli zaraz po
    ruszeniu OK, a efekt zaczynał występować dopiero po solidnym rozgrzaniu
    silnika?

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Mariusz [marjan] Morycz

  • 6. Data: 2011-02-09 19:53:35
    Od: marjan <k...@g...com>

    W dniu 2011-02-09 19:38, Karolek pisze:

    > A nie telepie za kazdym razem kiedy zaczniesz ruszac, ale przerwiesz
    > wciskajac sprzeglo i potem jeszcze raz zaczniesz ruszac (wszystko bez
    > zatrzymywania), czyli takie ruszanie jakby na dwa razy?

    No takie coś raczej pomaga. Rozłączając całkowicie napęd jest spokój, a
    gdy ponownie odpuszczam sprzęgło to auto już powoli się toczy, więc
    sprzęgło ma mniejszą różnicę prędkości obrotowej do "przeniesienia" (nie
    wiem jak to poprawnie napisać).

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Mariusz [marjan] Morycz

  • 7. Data: 2011-02-09 19:53:41
    Od: Marcin Kiciński <k...@t...poczta.onet.pl>

    W dniu 2011-02-09 19:48, marjan pisze:

    > A w Twoim przypadku też było to zależne od temperatury, czyli zaraz po
    > ruszeniu OK, a efekt zaczynał występować dopiero po solidnym rozgrzaniu
    > silnika?

    Efekt występował przy niskich obrotach.
    A po odpaleniu, zwłaszcza zimą, nawet bez dotykania gazu obroty są nieco
    wyższe.

    --
    Marcin Kiciński
    Grande Punto 360° 1.4 77KM

  • 8. Data: 2011-02-09 20:00:40
    Od: Gabriel'wilk' <g...@p...onet.pl>

> [...]
    > nie zwrócić uwagę).
    >
    > Z góry dziękuję za pomoc, odpowiedzi i dyskusję.
    W kropce z 97' miałem podobny objaw tyle, że oprócz ruszania było czuć
    stuki/szarpanie/kołysanie przy wolnej jedzie np. po parkingu. Okazało
    się, że były padnięte poduszki silnika oraz walnięta jedna kolumna
    McPhersona + jej górne mocowanie (łożysko z górną poduszką/gniazdem)
    Po wymianie kropek ozdrowiał i tak już jeździ do dnia dzisiejszego.
    Sprzegło było raz wymieniane ale jego pad objawiał się nieco inaczej
    pozdrawiam

    Oskar Wilde

  • 9. Data: 2011-02-09 23:40:29
    Od: "sth" <k...@l...vk>

    > Z góry dziękuję za pomoc, odpowiedzi i dyskusję.

    taaa docisk... sami fahofcy na tej grupie co na oczy docisku nie widzieli,
    nie mowiac o znajomosci zasady dzialania.
    poszedl ci tlumik drgan w tarczy sprzegla i to wszystko.

  • 10. Data: 2011-02-10 03:50:50
    Od: marjan <k...@g...com>

    W dniu 2011-02-09 23:40, sth pisze:
    > tlumik drgan w tarczy sprzegla

    Rozumiem, że wymieniać trzeba razem z całą tarczą sprzęgła?

    --
    Pozdrawiam serdecznie,
    Mariusz [marjan] Morycz