  • 1. Data: 2017-07-24 15:03:34
    Temat: Terminal LNG
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Polska (PKB 470 mld $):
    tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)

    Korea (PKB 1411 mld $):
    tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
    tiny.pl/g1387 (miejsce na 2 tankowce)
    tiny.pl/g138w (miejsce na 3 tankowce)
    tiny.pl/g138c (miejsce na 1 tankowiec)
    tiny.pl/g1385 (miejsce na 9 tankowców)
    tiny.pl/g138j (miejsce na 1 tankowiec)

    Chciało mi się zrobić listę z japońskimi terminalami, ale to jest tak z 10 razy
    więcej niż w Korei. Powariowali! A pamiętacie jak polski rząd się niezdrowo podniecał
    jaki to wielki sukces Polski ten terminal? Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu
    go zbudować, musieli za granicą szukać :-)

  • 2. Data: 2017-07-24 18:36:31
    Temat: Re: Terminal LNG
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 24-07-17 o 15:03, Konrad Anikiel pisze:
> [...]
    > rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki sukces Polski ten
    > terminal? Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować,

    Polska od zawsze stawiała na gaz zz Rosji. Na co nam były terminale?
    Dopiero, gdy się okazało, że to może zagrażać naszemu bezpieczeństwu, to
    się okazało, że potrzebujemy terminala. i nie dziw się, ze nikt w Polsce
    tego nie chciał wybudować. W końcu żadnego nie mieliśmy.

    A, ze na jeden tankowiec? No od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej byłoby
    mieć ich kilka i w kilku miejscach. Tylko kiedyś musi pierwszy powstać.

  • 3. Data: 2017-07-24 21:19:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Polska (PKB 470 mld $):
    >tiny.pl/g138q (miejsce na 1 tankowiec)

    >Korea (PKB 1411 mld $):
    >tiny.pl/g138g (miejsce na 7 tankowców)
    [...]
> [...]
    >z 10 razy więcej niż w Korei.
    >Powariowali!
    >A pamiętacie jak polski rząd się niezdrowo podniecał jaki to wielki

    No ale my mamy dwie rury z Rosji i jeszcze kopalnie wegla.
    Japonia tego nie ma.

    A ten jeden moze zaspokoic 30% obecnego zuzycia, z rozbudowa do 50%.
    To po co nam wiekszy ?

    >Nawiasem mówiąc, to w Polsce nie było komu go zbudować, musieli za
    >granicą szukać :-)

    Ale czy to dziwne ?
    Nie mamy firmy z doswiadczeniem w takich instalacjach.

    A raczej nie mielismy, bo juz mamy (PBG).

    P.S. czym oni tam ogrzewaja ten gaz, tzn plyn ?
    Temperatura morza w zatoce nie spadnie ?

    PPS. Silnik cieplny mozna by tam zainstalowac, niech przy okazji
    regazyfikacji prad produkuje :-)
    A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
    dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego
    cisnienia :-)

    J.

  • 4. Data: 2017-07-25 02:30:43
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 lipca 2017 04:20:03 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > A moze jaka turbine na metan ? tzn taka parowa/pneumatyczna, skoro
    > dysponujemy czynnikiem chetnym do wrzenia i gotowym do wysokiego

    Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w Incheonie.
    Myślisz że LNG to zimny gaz, ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie
    powoli odparowuje to już wcale nie jest zimne. A to co trzeba odparować siłą, to
    oczywiście, napędza turbinę.

  • 5. Data: 2017-07-25 12:37:36
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 lipca 2017 01:36:35 UTC+9 użytkownik Robert Tomasik napisał:

> [...]
    >
    > A, ze na jeden tankowiec? No od czegoś trzeba zacząć. Najlepiej byłoby
    > mieć ich kilka i w kilku miejscach. Tylko kiedyś musi pierwszy powstać.

    A kto potrafi dzisiaj przewidzieć skutek światowego uależnienia się od LNG? I na co
    się rzucimy za ileś tam lat jak się okaże że światowe kartele trzymające władzę i
    dyktujące ceny doją nas bezczelnie?

  • 6. Data: 2017-07-25 13:57:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

    >Właśnie jestem na instalacji ponownego skraplania BOGu w terminalu w
    >Incheonie.
    >Myślisz że LNG to zimny gaz,

    zimna ciecz :-)

    >ale instalacja zaprojektowana na 60C, znaczy to co sobie powoli
    >odparowuje to już wcale nie jest zimne.

    Temperatura krytyczna metanu -82 C (191 K) przy 46 bar.

    Powyzej tej temperatury cieczy nie ma, a gaz, ktory odparowuje, ma
    tyle, lub mniej - w zaleznosci od temperatury i cisnienia cieczy w
    zbiorniku.
    Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.

    A moze to temperatura po sprezarce ?

    P.S. Cos mi w tych danych smierdzi ... jesli wezmiemy litr LNG -162C,
    masa ok 0.45kg, podgrzejemy do -82C, cisnienie sie zrobi 46 bar,
    podgrzejemy do -81C i odparujemy - cisnienie powinno pozostac ok 46
    bar.
    Potem podgrzejemy do 20C - to cisnienie powinno wzrosnac do ok 80 bar
    (191->293K).
    I mi wychodzi z 10x za malo - gestosc metanu w normalnych warunkach to
    0.66 g/L.

    Albo ma duze odstepstwo od gazu idealnego, albo w temperaturze -81C
    gestosc cieczy jest znacznie mniejsza.
    Ale jakos podobnie jest dla innych gazow.

    >A to co trzeba odparować siłą, to oczywiście, napędza turbinę.

    Tak sie zastanawiam, czy dobrze pomyslalem z ta turbina ... z jednej
    strony az sie prosi skorzystac z takiego powiekszenia objetosci, z
    drugiej ... a jesli to kosztem dostarczonego ciepla ?
    Z trzeciej - to cieplo moze byc odpadowe/z otoczenia, skoro wystarczy
    nam -160C, z czwartej - w rurociagu odbiorczym chyba wysokie, w
    jamalskim ponoc 80 bar ...

    Ale silnik cieplny mi sie ciagle podoba.
    Byc moze polaczony z jakas chlodnia czy fabryka lodu - jest port, to
    rybom sie przyda zimno i lod :-)

    P.S. Doczytalem sie, ze w Baltyku ponoc woda za zimna, i odparowanie w
    naszym gazoporcie nie bierze wody z morza ..

    J.

  • 7. Data: 2017-07-25 14:20:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

> [...]
    > I na co się rzucimy za ileś tam lat jak się okaże że światowe
    > kartele trzymające władzę i dyktujące ceny doją nas bezczelnie?

    Na razie, to ten gazoport uniezaleznia nas od jednego dostawcy.
    A to chyba dobrze ? Rosjanom ponoc juz zmiekla rura :-)

    Wiec raczej powinienes pytac na co powinna byc kolejna duza
    elektrownia - na wegiel, na gaz, na uran, na wiatr czy na Slonce ...

    Mozemy tez rozwijac technologie glebokich wiercen, a co - sami sobie
    zrobmy platforme i ustawmy gdzies hen daleko, i miejmy wlasny gaz spod
    oceanu.
    Albo kupmy troche akcji swiatowych karteli i bezczelnie dojmy innych
    :-)

    J.

  • 8. Data: 2017-07-25 16:00:48
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-25 o 13:57, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > P.S. Doczytalem sie, ze w Baltyku ponoc woda za zimna, i odparowanie w
    > naszym gazoporcie nie bierze wody z morza ..

    Najlepiej popatrzeć na wykres TS dla metanu (czynnik chłodniczy R50)

    http://1.bp.blogspot.com/-EWotFeUjU8I/TzQ4SG9oArI/AA
    AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png

    Izobary mają kolor czerwony i jednostki w barach.
    Resztę krzywych opisano na wykresie.
    W obszarze cieczy i pary izotermy pokrywają się z izobarami, więc zwykle
    dostarczanie ciepła odbywa się izobarycznie i izotermicznie, inaczej
    zbiornik nie wytrzyma wzrostu ciśnienia.

    WM

  • 9. Data: 2017-07-25 16:16:37
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-25 o 16:00, WM pisze:
> [...]
    > dostarczanie ciepła odbywa się izobarycznie i izotermicznie, inaczej
    > zbiornik nie wytrzyma wzrostu ciśnienia.

    Jeżeli ciekły metan zamkniemy w szczelnym wytrzymałym naczyniu i
    zaczniemy podgrzewać to będzie wtedy przemiana izochoryczna oznaczona na
    wykresie TS zieloną linią.

    WM

  • 10. Data: 2017-07-25 17:17:38
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 lipca 2017 20:57:29 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > zbiorniku.
    > Jesli masz +60C - to musi byc podgrzane juz po odparowaniu.

    Nie, pomiędzy tymi ogromnymi, betonowymi zbiornikami a moim wymiennikiem jest tylko
    zawór. Nie wiem jak to jest zaprojektowane, ale widać jakoś tak, że BOG odbiera
    ciepło z nagrzanego słońcem betonu. A beton pomalowali na jakiś taki zielony kolor,
    bez sensu. Nie wiem ile tam dzisiaj było, ale powietrze miało coś pod 40C, a
    powierzchni nierdzewnej stali lepiej było nie dotykać gołą dłonią bo była fest
    gorąca.