  • 1. Data: 2018-11-24 19:50:21
    Temat: Termometr bezprzewodowy potrafiacy sie dogadac linuksem
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    Czesc wszystkich

    Chcialem sobie podlaczyc czujnik temperatury i wilgotnosci do mojego
    serwerka.

    1. Czy jest moze jakis gotowy termometr ktory by potrafil sie
    komunikowac z komputerem (obecnie jest to Debian na BananaPi) przez
    siec, lub usb? Grzebanie przy pinach wolalbym sobie odpuscic.
    Musialby spelniac takie wymagania:
    a) lacznosc bezprzewodowa z komputerem. Odleglosc ok 7-10m, w tym jedna
    sciana nosna zewnetrzna i jedna sciana nosna wewnetrzna. Mysle nad
    zwave, lub 433MHz
    b) mozliwosc pracy na zewnatrz (deszcz, wysokie i niskie temperatury)
    c) czas pracy minimum kilka miesiecy. Jakby dal rade pracowac powyzej
    roku na jednym komplecie baterii to byloby super

    Potrzebowalbym tez kolejenych termomeetrow, ale pracujacych w pomieszczeniu.

    Biore pod uwage tez zrobienie samemu takiego urzadzonka uzywajac
    arduino, ale wolalbym uniknac tego, bo moja wiedza z elektroniki i
    programowania niskopoziomowego jest minimalna, a w arduino wydaje sie,
    ze to jest uproszczone jak widzialem na stronie. Jesli nic nie
    doradzicie, to napisze kolejnego posta z moimi poszukiwaniami odnosnie
    termometru przy uzyciu arduino.

  • 2. Data: 2018-11-24 21:23:31
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-24 o 19:50, Pawel pisze:
> [...]
    > ze to jest uproszczone jak widzialem na stronie. Jesli nic nie
    > doradzicie, to napisze kolejnego posta z moimi poszukiwaniami odnosnie

    Wybrane stacje pogody (z USB) spełniają wszelkie kryteria.

  • 3. Data: 2018-11-24 21:36:15
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-24 o 21:23, t-1 pisze:

    > Wybrane stacje pogody (z USB) spełniają wszelkie kryteria.

    A może lepsza z LAN?
    Tu namiar na wyszukiwarkę.
    https://stacje-pogody.pl/wyszukiwarka_stacji_pogody.
    html

    Po wpisaniu LAN wypluwa kilka.

  • 4. Data: 2018-11-24 21:40:03
    Od: tomek <t...@a...ma.kota.pl>

    Poszukaj tutaj https://tinycontrol.pl/pl/

    ja używam lan-kontroler ale z lączem po ethernecie, pewnie z wifi tez
    cos maja

  • 5. Data: 2018-11-24 22:22:36
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    Mi dokladnie chodzilo o cos takiego.
    Czujniki wysylaja daane do jakiejs centralki (433MHz, zwave lub inne
    malo pradozerne technologie bezprzewodowe), a potem po LANie edo
    serwerka. Pakowanie jakiegos wifi do czujnika temp jest chyba bez sensu,
    bo bateria by pewnie padla po kilku godzinach, a nie miesiacach.
    To co odbieera dane z czujnikow, to juz moze brac wieceje pradu bo i tak
    bedzie podlaczone do pradu, problem jest z czujnikiem na dworze ktory
    bylby zasilany bateriami.
    Centralka mogloby byc jakies urzadzeenie typu arduino, albo takiego cos
    ->
    https://botland.com.pl/pl/moduly-wykonawcze-z-wave/9
    030-z-wave-usb-stick-modul-z-wave-0019962006500.html

    Co do stacji pogodowych, to te stacje nie uzywaja przypadkieem jakis
    swoich protokolow ktorych nie da sie odczytac? Bede mogl odebrac sygnal,
    ale to co nim zostalo przeslane pewnie bedzie wymagac znajomosc
    protokolu produceneta.

  • 6. Data: 2018-11-24 22:28:06
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/24/18 1:50 PM, Pawel wrote:> Czesc wszystkich

> [...]
    > c) czas pracy minimum kilka miesiecy. Jakby dal rade pracowac powyzej
    > roku na jednym komplecie baterii to byloby super

    Jeśli wystarczą bezprzewodowe czujniki od stacji pogodowej, to dongiel
    rtlsdr i rtl_433 (https://github.com/merbanan/rtl_433) powinny załatwić
    sprawę.

    Jacek.

  • 7. Data: 2018-11-25 10:27:39
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 24 Nov 2018 22:22:36 +0100, Pawel napisał(a):
> [...]
    > serwerka. Pakowanie jakiegos wifi do czujnika temp jest chyba bez sensu,
    > bo bateria by pewnie padla po kilku godzinach, a nie miesiacach.

    teraz modne BLE

    Tylko jak to Bluetooth - zasieg kilka metrow.

    J.

  • 8. Data: 2018-11-25 15:30:18
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-24 o 22:22, Pawel pisze:
> [...]
    > swoich protokolow ktorych nie da sie odczytac? Bede mogl odebrac sygnal,
    > ale to co nim zostalo przeslane pewnie bedzie wymagac znajomosc

    Z USB jest kilkadziesiąt.
    Czujniki do większości stacji są typowe 433 lub 800 MHz.
    Zawierają termometr i higrometr.
    Są nawet tanie, 433 można dokupić już po ok. 30zł.
    Nie ma co rzeźbić z odbiornikiem radiowym z czujników skoro są gotowe
    stacje z ich obsługą i pamięcią danych na wiele miesięcy.
    Stację można odpytywać i wydaje mi się, że protokół jest jawny dla
    większości stacji.
    Ale to musisz przedyskutować na forum z linku który podałem.

    Przykładowe dane z mojej stacji Conrad z portem USB:

    Computer Date / Time: 2018.11.22 14:06
    Device Date / Time: 2018.11.22 14:06
    Pressure (mBar/hPa): 1007.9
    UV index (UVI):
    [Indoor] Temperature (degC): 20.1 Humidity (%): 47.0
    [pole] Temperature (degC): -1.3 Humidity (%): 75.0
    [sypialnia] Temperature (degC): 20.7 Humidity (%): 50.0
    [garaz] Temperature (degC): 9.9 Humidity (%): 70.0
    [salon] Temperature (degC): 20.9 Humidity (%): 52.0
    [piwnica] Temperature (degC): 16.3 Humidity (%): 54.0
    Rainfall total (mm): 248.3
    Wind Speed (m/s): Wind Direction:
    Wind Chill (degC): Wind Gust (m/s):

    Nie mam czujnika UV i popsuł się ostatnio wiatromierz.

  • 9. Data: 2018-11-25 21:41:20
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 25.11.2018 10:27, J.F. wrote:

    > teraz modne BLE
    >
    > Tylko jak to Bluetooth - zasieg kilka metrow.

    Odezwal sie na maila jeden gosciu i podrzucil jedno rozwiazanie i wydaje
    sie ciekawe. Rozważam zakup tego czujnika:
    https://inode.pl/iNode-Care-Sensor-3,p,12
    https://inode.pl/iNode-LAN,p,21
    bo z tego co wyczytalem, to konfiguracja na linuksie bazuje na wine, a
    na serwerku nie ma X-ow i wolalbym tam nic zbednego nie instalowac, a
    Wine jest ostatnim programem, ktory by siee tam przydal. Uzywajac tego,
    mozna przez strone. Musialbym sie dokladniej wczytac w to, bo tylko tak
    pobieznie przelecialem. Dodatkowo, mozna uzyc tego jako odbiornik, ktory
    mozna umiescic blizej czzujnika i po LANie do serweera wysylac dane.

    Minusem tego rozwiazania jest koszmarnie wysoki koszt jak na jeden czujnik.

    Wieksza bateria nie jest jakos strasznie droga, wiec da sie przezyc.

    Musze poczytac o tym i zobacze.

  • 10. Data: 2018-11-25 21:49:11
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 25.11.2018 15:30, t-1 wrote:
> [...]
    > Wind Speed (m/s):  Wind Direction:
    > Wind Chill (degC):  Wind Gust (m/s):
    >
    > Nie mam czujnika UV i popsuł się ostatnio wiatromierz.

    Dzieki. Rozwiazanei ciekawe, ale takie duze stacje pogodowe odpadaja.
    Gdyby to bylo w domku, to pepewnie bym sie zzdeccydowal na takie
    rozwiazanie, ale na balkonie wolalbym takiego wielkiego sprzetu nie
    rozkladac, ktory pewnie potrzebuje jakiegos zewnetrzengo zassilania, bo
    chyba, niee echodzi to na baterii.
    Zerkne na to jeeszcze, ale jak by to wymagaalo instalowania calego tego
    sprzetu (wiatromieerz itp), to na peewni nie zdecyduje sie. A jak to
    chodzi pod linuksem? Jak to jest wogole rozwiazane?