  • 11. Data: 2018-11-26 13:16:25
    Temat: Re: Termometr bezprzewodowy potrafiacy sie dogadac linuksem
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-25 o 21:49, Pawel pisze:

    > Dzieki. Rozwiazanei ciekawe, ale takie duze stacje pogodowe odpadaja.
    > Gdyby to bylo w domku, to pepewnie bym sie zzdeccydowal na takie
    > rozwiazanie, ale na balkonie wolalbym takiego wielkiego sprzetu nie
    > rozkladac, ktory pewnie potrzebuje jakiegos zewnetrzengo zassilania, bo
    > chyba, niee echodzi to na baterii.
    > Zerkne na to jeeszcze, ale jak by to wymagaalo instalowania calego tego
    > sprzetu (wiatromieerz itp), to na peewni nie zdecyduje sie. A jak to
    > chodzi pod linuksem? Jak to jest wogole rozwiazane?

    Duże są beznadziejnie drogie.
    Sa tańsze ale ok 400 zł trzeba szykować.
    Myślę, że to rozsądna cena.
    Tu masz dyskusję na ten temat stacji i Linuksa.
    Nawet podają biblioteki.
    https://eko.one.pl/forum/viewtopic.php?id=1921

  • 12. Data: 2018-11-26 22:46:00
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    Tu są dyskusje o bezpośrednim odczycie czujników.
    http://stacjepogody.waw.pl/index.php?topic=2297.0
    No i strona specjalistów w temacie.

  • 13. Data: 2018-11-26 22:48:54
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2018-11-26 o 22:46, t-1 pisze:
    > Tu są dyskusje o bezpośrednim odczycie czujników.
    > http://stacjepogody.waw.pl/index.php?topic=2297.0
    > No i strona specjalistów w temacie.

    Więcej już nie będę ale jeszcze tylko to:

    http://www.linux-magazine.com/Online/Features/Readin
    g-Weather-Data-with-Software-Defined-Radio

  • 14. Data: 2018-11-28 21:31:49
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 26.11.2018 22:48, t-1 wrote:

    > Więcej już nie będę ale jeszcze tylko to:
    >
    > http://www.linux-magazine.com/Online/Features/Readin
    g-Weather-Data-with-Software-Defined-Radio

    Dzieki za linki. Przejrze je w wolnej chwili, bo chwilowo mam urwanie
    glowy. Znalazlem w necie spopsob na slaba baterie, czyli zasilanie
    bateryjne polaczone z panelem slonecznym, ale to juz porusze w innym
    watku, jesli sie na to zdecyduje.

  • 15. Data: 2018-11-28 21:48:12
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 24.11.2018 21:40, tomek wrote:

    > Poszukaj tutaj https://tinycontrol.pl/pl/
    >
    > ja używam lan-kontroler ale z lączem po ethernecie, pewnie z wifi tez
    > cos maja

    Dzieki. Znam ta strone. Maja ciekawe produkty, jesli chodzi o
    inteligentne rozwiazania.

  • 16. Data: 2018-11-28 21:51:54
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 24.11.2018 22:28, Jacek Radzikowski wrote:
    > On 11/24/18 1:50 PM, Pawel wrote:> Czesc wszystkich

    > Jeśli wystarczą bezprzewodowe czujniki od stacji pogodowej, to dongiel
    > rtlsdr i rtl_433 (https://github.com/merbanan/rtl_433) powinny załatwić
    > sprawę.
    >
    > Jacek.

    A moglbys cos wiecej powiedziec o tym rtlsdr i skad kupic jakis sensowny?
    Z tego co zrozumialem, to jest to jakis odbiornik radiowy ktory moze
    nasluchiwac bardzo szerokie pasmo czestotliwosci, tylko nie wieem, czy
    dobrze to zrozumialem. Znalazlem w necie jakies informacje, typu
    nasluchiwanie ruchu lotniczego, czy tez odczyt danych z czujnikow, tylko
    nie bardzo wiem jak to sie robi. Na youtubie pokazalo wykres pasma
    radiowego i piki, ktore wskazuja na jakies dane, ale co z tym zrobic, to
    juz nie ewiem.

  • 17. Data: 2018-11-28 22:36:01
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/28/18 3:51 PM, Pawel wrote:

> [...]
    > nie bardzo wiem jak to sie robi. Na youtubie pokazalo wykres pasma
    > radiowego i piki, ktore wskazuja na jakies dane, ale co z tym zrobic, to

    To są dongle USB do odbioru DVB-T bazujące na kostce Realteka. Jakiś
    czas temu ktoś odkrył że w owej kostce można włączyć tryb serwisowy,
    który umożliwia użycie jej jako uniwersalnego odbiornika pokrywającego
    pasmo od kilkudziesięciu MHz do grubo ponad GHz (zależnie od drugiej
    kostki, podłączonej do gniazdka antenowego). Na rynku jest cała masa
    oborników opartych na tym chipsecie, ale do monitorowania czujników od
    stacji pogodowej spokojnie wystarczy najtańszy jaki uda ci się znaleźć
    (koszt rzędu kilku USD).

    Podłączasz dongla do komputera, do wejścia antenowego wpinasz kawałek
    druta (dobrze by było żeby był przycięty długości zbliżonej do ćwiartki
    długości fali dla 433 MHz), na komputerze kompilujesz i uruchamiasz
    rtl_433, i możesz zbierać informacje ze wszystkich czujników w okolicy.
    Program umożliwia pchanie danych bezpośrednio do brokera MQTT. Niektóre
    programy typu Smart Home (np. Domoticz) potrafią się z nim dogadać
    bezpośrednio, bez konieczności odpalania "z palca".

    Jak już będziesz kupować odbiornik do monitorowania pogodynek, kup
    jeszcze drugi, żeby móc się pobawić w skanowanie eteru. Przy odrobinie
    szczęścia i cierpliwości można znaleźć sporo ciekawych rzeczy do
    posłuchania :)

    Jacek.

  • 18. Data: 2018-11-28 23:42:07
    Od: Pawel <ppf9@USUN_TOpoczta.fm>

    On 28.11.2018 22:36, Jacek Radzikowski wrote:

> [...]
    > jeszcze drugi, żeby móc się pobawić w skanowanie eteru. Przy odrobinie
    > szczęścia i cierpliwości można znaleźć sporo ciekawych rzeczy do

    A jakich to rzeczy mozna posluchac? Mowisz o audio, czy danych?
    Z tego co wiem, to mozna np posluchac rozmow pilotow z kontrola lotow,
    ale jak sie do tego zabrac, to nie ewiem, a wnioskuje, ze uzywajac
    takiego dongla, bedzie mozna posluchac?

    Rozumiem, ze taki dongiel z kompletem anten, to raczej porzadny sprzet?
    https://www.radio-sklep.pl/pl/p/RTL-SDR-V3-R820T2-RT
    L2832U/2885
    https://www.radio-sklep.pl/pl/p/RTL-SDR-zestaw-anten
    /2886

    A ten sprpzet
    https://www.radio-sklep.pl/pl/p/RTL-SDR-ADS-B-Filtr-
    Przedwzmacniacz-LNA/2887
    Wzmacnia sygnal wysylany przez samolot o swojej pozycji

    A ten sprzet
    https://www.radio-sklep.pl/pl/p/RTL-SDR-Przedwzmacni
    acz-szerokopasmowy-SPF5189Z/2888
    Zwieksza pasmo ktore moze byc nasluchiwane do 4GHz, tylko nie wiem, co
    moze byc na takiej czestotliwosci. Wifi jest na 5GHz. Chyba jedynie Wifi
    2,4GHz mozna nasluchiwac.

    Moglbys potwierdzic, ze do dobrych wnioskow doszedlem?

  • 19. Data: 2018-11-29 02:45:16
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 11/28/18 5:42 PM, Pawel wrote:

> [...]
    > takiego dongla, bedzie mozna posluchac?
    >
    > Rozumiem, ze taki dongiel z kompletem anten, to raczej porzadny sprzet?

    To jest wersja de-luxe, ze stabilnym kwarcem, mniejszymi szumami, itp.
    Całkiem niezły odbiornik na początek do nasłuchiwania co w eterze lata.
    Do pogodynki wystarczy ci wersja o wiele tańsza, np. coś takiego (albo
    podobne):
    https://www.aliexpress.com/item/Universial-Digital-U
    SB2-0-HDTV-TV-FM-DAB-DVB-T-RTL2832U-FC0012-Support-S
    DR-Tuner-Receiver/32909088591.html

    > https://www.radio-sklep.pl/pl/p/RTL-SDR-zestaw-anten
    /2886

    Może być jeśli nie chce ci się samemu kombinować. Do nasłuchu lepsza
    będzie jakaś antena szerokoasmowa, np. discone:
    https://bytechlab.com/2018/05/mostly-3d-printed-disc
    one-antenna/
    Ale oczywiście mniej zaawansowane technologicznie wersje też będą
    działać :)
    https://www.eham.net/data/articles/34656/KJ4DGE_DIYS
    cannerDiscone_5.jpg

    > A ten sprpzet
    > https://www.radio-sklep.pl/pl/p/RTL-SDR-ADS-B-Filtr-
    Przedwzmacniacz-LNA/2887
    > Wzmacnia sygnal wysylany przez samolot o swojej pozycji

    To jest wzmacniacz z filtrem. Tłumi silne sygnały spoza częstotliwości
    ADS-B, i wzmacnia sygnał przychodzący z transponderów. Bardzo przydatne
    jeśli chcesz monitorować ruch samolotów (i np. dorzucić odebrane
    informacje do flightradar24), ale poza tym bezużyteczne.

> [...]
    > Zwieksza pasmo ktore moze byc nasluchiwane do 4GHz, tylko nie wiem, co
    > moze byc na takiej czestotliwosci. Wifi jest na 5GHz. Chyba jedynie Wifi

    To jest tylko wzmacniacz. I to bardzo szerokopasmowy. O ile nie wiesz że
    jest ci potrzebny, to jest spora szansa silny lokalny sygnał (np. stacja
    radiowa albo telefon) przesteruje wzmacniacz, albo odbiornik, albo jedno
    i drugie, i tylko zaszkodzi zamiast pomóc.

    Samo rtl sdr odbiera do max 1.7GHz. Żeby słuchać wyżej potrzebujesz albo
    konwerter, albo lepszy odbiornik. Na początek możesz sobie to odpuść, a
    jak ci się spodoba i będziesz chciał więcej, to możesz kupić LimeSDR
    Mini albo coś lepszego.
    Za to do słuchania na falach krótkich albo niżej przyda się coś takiego:
    https://www.amazon.com/NooElec-Ham-Up-v1-3-Upconvert
    er/dp/B009LQT3G6
    Żeby zorientować się co tam słychać zerknij na któryś z odbiorników
    sieciowych:
    http://www.websdr.org/
    https://www.sdr.hu/

    Do słuchania będziesz miał dużo więcej niż tylko samoloty. Oczywiście
    rozmowy z samolotami są ciekawe, między nimi lata sobie ACARS
    (https://forums.flightinfo.com/showthread.php/102305
    -Fun-with-ACARS-Messages),
    nieco wyżej działa statkowy AIS (ale musisz mieszkać w pobliżu tras
    którymi przepływają). W okolicach 144MHz i i 430-440MHz są pasma
    amatorskie. Agencje ochrony i małe firmy chyba ciągle korzystają z
    analogowych radyjek. Z nieco lepszą anteną możesz odbierać bezpośrednie
    transmisje z satelitów pogodowych:
    http://oz9aec.net/radios/gnu-radio/noaa-apt-receptio
    n-with-gqrx-and-rtlsdr
    Co jeszcze to nie wiem, bo już dawno nie byłem w PL. Najlepiej
    przestudiować tabelę przydziału częstotliwości (czy jak to się nazywa),
    i popytać na jakimś forum dla nasłuchowców. W każdym razie pasmo w
    którym odbiera rtl nie jest puste, i coś ciekawego znajdziesz.

    I jeszcze jedna bardzo ważna sprawa: Nie narób sobie problemów. Kiedyś
    było tak że słuchać można było do woli, ale nie można było się chwalić
    tym co się usłyszało, ani w żaden sposób wykorzystać. W praktyce
    wyglądało to tak, ze jak nie słuchałeś w miejscu publicznym, albo nie
    chwaliłeś się wszystkim wokół, to mogłeś słuchać czego chciałeś. Teraz
    pewnie dalej jest tak samo, ale lepiej się upewnij.

    Jacek.