  • 1. Data: 2018-05-25 00:15:14
    Temat: Termopady i odprowadzanie ciepła - czy one coś pomogą?
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    Mam oto taki komputerek jak na zdjęciu:
    <http://i64.tinypic.com/wr250.jpg> (tzn. ten ze zdjęcia nie jest mój,
    ale mam identyczny: DELL OptiPlex (FX) 160
    (<http://euro.dell.com/pl/pl/corp/Komputery-stacjona
    rne/desktop-optiplex-160/pd.aspx?refid=desktop-optip
    lex-160&s=corp>)).
    Prosiłem znajomego (który nota bene zainspirował mnie tym swoim do
    szukania i zakupu takowego w celu stworzenia małego domowego NAS-a), by
    podesłał mi zdjęcia w jaki sposób upchał dysk SSD w obudowie, w której
    znajduje się już 2,5-calowy dysk HDD przytwierdzony do metalowej kieszeni.

    Na jednym z forów w dyskusji o tym komputerku było zdjęcie -
    <https://lh3.googleusercontent.com/D6Nc9lca114x4hOb7
    cGaGWwedMiJoQPePZY3IJPQwpY=w1124-h831-no>
    - jednej z metod montażu dysku SSD, ale sprawdziłem u siebie i to jest
    takie trochę dopychanie kolanem. Ktoś inny pisał, że odkształciła się
    nieco obudowa (miękkie aluminium) i nie dało się dokładnie zasunąć tej
    pokrywy nad płytą główną.

    Ale wracając do zdjęcia nr 1, czyli dysku SSD położonego na kościach
    RAM-u, czy sądzicie - tzn. czy to pomoże - że warto nakleić termopady na
    RAM i na układy dysku SSD, by odprowadzić ciepło?

    Wczoraj robiłem drobne zakupy na Ali i zakupiłem taki zestaw termopadów
    -
    <https://www.aliexpress.com/item/100Pcs-10x10x0-5mm-
    Heatsink-Silicone-Thermal-Conductive-Pad-for-GPU-VGA
    -IC/32845236867.html>
    Majątku nie kosztowały, więc uznałem, że mogą się przydać.

    Czy ktoś z Was korzysta z termopadów do odprowadzania ciepła z
    odsłoniętych układów elektronicznych? Czytałem test i np. do schładzania
    procków termopadów nie polecali...

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 2. Data: 2018-05-25 16:21:42
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 24/05/2018 23:15, Krystek wrote:

    > Ale wracając do zdjęcia nr 1, czyli dysku SSD położonego na kościach
    > RAM-u, czy sądzicie - tzn. czy to pomoże - że warto nakleić termopady na
    > RAM i na układy dysku SSD, by odprowadzić ciepło?

    Gdzie dokładnie chcesz tam wepchnąć pady?
    Z Twojego pytania wnioskuję, że chcesz je położyć na kościach a tego się
    nie robi. Pady wkłada się między dwie powierzchnie by umożliwić
    przewodzenie ciepła tam gdzie użycie pasty jest kłopotliwe.

    > Czy ktoś z Was korzysta z termopadów do odprowadzania ciepła z
    > odsłoniętych układów elektronicznych? Czytałem test i np. do schładzania
    > procków termopadów nie polecali...

    I słusznie bo użycie pasty jest dużo efektywniejsze.

    Dlaczego ten moduł SATA nie jest wetknięty bezpośrednio w gniazdo tylko
    wisi na przewodzie?
    Wiem, że oryginalnie montowanie są takie z gniazdem prostopadłym a ten
    jest równoległy, ale mimo to miejsca powinno być wystarczająco no taki
    montaż. I to byłby MZ najlepszy sposób montażu (dla modułu bo drugi HDD
    czy pełnowymiarowy SSD tak się nie zmieści).

    W tej obudowie jedyne miejsce na dodatkowy HDD/SSD jakie znajdziesz to
    właśnie w obrębie RAM i pod koszem na HDD/SSD w miejscu na kartę
    miniPCIe - czasem da się tam upchnąć SSD bez potrzeby demontażu
    wentylatora co z wiadomych względów nie jest dobrym pomysłem.

    MZ ten Optiplex FX160 to nie był dobry wybór na NASa, prędzej bym tego
    użył na HTPC.

    --
    _____ __________________________
    \` Y (__) __\` | | | '/

  • 3. Data: 2018-05-26 00:25:15
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2018-05-25 16:21, Michal Lukasik pisze:

> [...]
    > nie robi. Pady wkłada się między dwie powierzchnie by umożliwić
    > przewodzenie ciepła tam gdzie użycie pasty jest kłopotliwe.

    A chociażby tak, jak na dysku TOSHIBA SSD Pro:
    <https://media.cdn.videotesty.pl/media/cache/09/a8/0
    9a829b9b81a51e7434d5fd588444bb1.jpg>

    Tu link z większą liczbą zdjęć -
    <https://www.videotesty.pl/recenzja/1586/toshiba-q-s
    eries-pro-ssd-test-dysku-o-pojemnosci-256gb/>

    > I słusznie bo użycie pasty jest dużo efektywniejsze.
    >
    > Dlaczego ten moduł SATA nie jest wetknięty bezpośrednio w gniazdo tylko
    > wisi na przewodzie?

    Wisi tak, bo niejeden się męczył z montażem i wyszło, że jest to
    najsensowniejsze. Tu jest wątek gościa z forum, który modował sobie ten
    sprzęt właśnie pod NAS-a -
    <https://forum.openmediavault.org/index.php/Thread/1
    0787-Dell-Optiplex-FX160-Thin-Client/>

> [...]
    > montaż. I to byłby MZ najlepszy sposób montażu (dla modułu bo drugi HDD
    > czy pełnowymiarowy SSD tak się nie zmieści).

    Zgadza się. Pełnowymiarowy się nie zmieści. Dobrze, że to połówka.

> [...]
    > miniPCIe - czasem da się tam upchnąć SSD bez potrzeby demontażu
    > wentylatora co z wiadomych względów nie jest dobrym pomysłem.

    Wentylator jest pod płytką montażową dla dysku HDD. Tam będzie 1TB WD,
    więc przynajmniej jeden wentyl jest potrzebny.

    > MZ ten Optiplex FX160 to nie był dobry wybór na NASa, prędzej bym tego
    > użył na HTPC.

    Też bym używał, ale ten sprzęt leży u mnie już jakiś czas. Miałem do
    niego RAM, więc też wykorzystam. Zaletą akurat tego modelu jest to, że
    ma wbudowany zasilacz. Wystarczy zwykły komputerowy kabel zasilający i
    już. Do tego, do czego będzie wykorzystywany nie jest potrzebna duża
    moc, a to akurat jest dwurdzeniowa wersja Atoma, więc myślę, że da radę.

    Bardziej mnie ciekawi właśnie jak go zmodować, stuningować. Poprawić
    chłodzenie itd.

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 4. Data: 2018-05-26 02:00:50
    Od: Michal Lukasik <m...@t...pl>

    On 25/05/2018 23:25, Krystek wrote:

    > A chociażby tak, jak na dysku TOSHIBA SSD Pro:
    > <https://media.cdn.videotesty.pl/media/cache/09/a8/0
    9a829b9b81a51e7434d5fd588444bb1.jpg>

    Bez sensu! ...bo wyrwane z kontekstu - wyjaśnienie poniżej.

    > Tu link z większą liczbą zdjęć -
    > <https://www.videotesty.pl/recenzja/1586/toshiba-q-s
    eries-pro-ssd-test-dysku-o-pojemnosci-256gb/>

    I tu widać po co te pady. Umieszczono je pomiędzy kośćmi a "ameliniową"*
    obudową i ta robi za radiator - większa powierzchnia wymiany ciepła niż
    same kości.
    Użycie samych termopadów tylko zaszkodzi. One mają tylko i wyłącznie za
    zadanie pośredniczyć w wymianie ciepła pomiędzy elementami.
    Będzie to miało sens np. gdy dasz pady między metalową obudowę a kości
    przykręconego do niej modułu sata (SSD).

    * dla tych co nie "znajo" co to "amelinium" (jeśli się tacy uchowali) -
    https://www.youtube.com/watch?v=t8lnCA8PHJM ;D

    > Zgadza się. Pełnowymiarowy się nie zmieści. Dobrze, że to połówka.

    I właśnie dlatego ja bym go dał bezpośrednio w slot - no chyba, że ten
    konkretny moduł jest jednak za wysoki w co wątpię bo podobne montowałem
    i nie było problemów.

    > Wentylator jest pod płytką montażową dla dysku HDD.

    Tak wiem. Ale jeśli z niego zrezygnować to w jego miejsce wchodzi drugi
    HDD/SSD. Widziałem dwie takie przeróbki. Wentyl zamontowano wtedy na
    zewnątrz "budy" (tu estetyka może razić).

    > Tam będzie 1TB WD,
    > więc przynajmniej jeden wentyl jest potrzebny.

    W takim razie pozostają okolice RAM, albo przeróbka "budy" i wentyl na
    zewnątrz.

    > Też bym używał, ale ten sprzęt leży u mnie już jakiś czas. Miałem do
    > niego RAM, więc też wykorzystam. Zaletą akurat tego modelu jest to, że
    > ma wbudowany zasilacz. Wystarczy zwykły komputerowy kabel zasilający i

    Zaletą? Serio?
    Właśnie przyszło mi na myśl, że jakbyś miał jakiś "zbędny" picoPSU to
    mógłbyś wyj#$%ć tego klocka i miałbyś sporo miejsca na kilka dysków w
    RAIDie. Wtedy faktycznie zasłużyłoby to na nazywanie NASem. ;D

    > już. Do tego, do czego będzie wykorzystywany nie jest potrzebna duża
    > moc, a to akurat jest dwurdzeniowa wersja Atoma, więc myślę, że da radę.

    O CPU bym się nie martwił. Bardziej o "powierzchnię magazynową" i jej
    wydajność.

    > Bardziej mnie ciekawi właśnie jak go zmodować, stuningować. Poprawić
    > chłodzenie itd.

    Z tym sprzętem nie poszalejesz. ;D
    --