  • 1. Data: 2012-05-21 10:45:40
    Temat: Termporara? piec gazowy junkers - zasada działania, diagnostyka sygnałów z czujnika
    Od: "jedrek" <w...@p...onet.pl>

    Czy jest gdzieś opisane na jakieś zasadzie termopara (czujnik temperatury
    przy świeczce w piecu) współpracuje z resztą zespołów gazowych?
    Tyle o tym piszą (na elektrodzie), ale zero konkretów jak mierzyć itd, tylko
    ciągle mowa o
    dobrym kontakcie elektrycznym czujnika przy świeczce, zaśniedziałych stykach
    albo żeby wezwać speca...
    Z termopary wychodzą dwie linie, jedna łączy się przez szeregowy bezpiecznik
    termiczny (i jak dobrze pamiętam kolejny szeregowy czujnik tlenku węgla)
    przykręcony do nagrzewnicy, a druga linia to jakiś ekranowana żyła? Bo na
    niej względem korpusu nic nie jest mierzalne co do napięcia tak jakby była
    na poziomie masy elektrycznej lub jakoś izolowana?. Wygląda to tak jak
    mosiężna rurka - podobna do ciśnieniowych termostatów w lodówkach. Zakładam,
    że to jednak zwykły drut mosiężny, miedziany a nie żadna rurka z gazem
    reagującym na temperaturę?
    Natomiast na linii, która idzie do bezpiecznika termicznego można po
    nagrzaniu zmierzyć napięcie (na konektorze) rzędu 12mV względem korpusu
    pieca.
    Mimo tak małego napięcia jak w działającym piecu (czuwanie ze świeczką) się
    rozepnie linię co idzie na przekaźnik termiczny (rozłączy konektor przy
    przekaźniku) to błyskawicznie wyłącza się zawór gazowy. Słychać wtedy
    charakterystyczne PACH-PSTRYK jakby to jakiś stycznik był na 230V~ ;)
    następuje błyskawiczne odcięcie gazu, gaśnie świeczka i koniec.
    I teraz powstaje pytanie jak ten czujnik przy świeczce współpracuje z tym
    "pstrykaczem" zaworem bezpieczeństwa gazowym?
    Skąd tam się bierze taka energia, żeby to coś pstrykające podtrzymać tymi
    nastoma mV?
    A może napięcie mierzy się prawidłowo między tymi obiema liniami? Tylko, że
    nie chcę mechaniczne rozpruwać tej drugiej linii (rwać nożem, zeskrobywać
    wygląda jakby była jakoś lakierowana izolowana?) (pierwsza linia ma
    konektory więc bezinwazyjnie da się zapiąć do niej miernikiem), NIE
    zamierzam też grzebać w zespole gazowym ze względów bezpieczeństwa
    szczelności przy tego typu interwencjach - chodzi o czystą elektryczną
    diagnozę sprawności czujnika i stwierdzenie gdzie tkwi przyczyna długiego
    czasu grzania czujnika potrzebnego do potrzymania czuwającego świeczki. Jaki
    układ podpiąć celem symulacji czujnika i zdjęcia dzięki temu ch-ki
    włącz-wyłącz zaworu gazowego?

    Problem obecnie polega na tym, że gdy wyłączy się piec (zgasi się świeczkę
    na noc), to po porannym odpaleniu świeczki trzeba trzymać wciśnięty przycisk
    rozruchowy nawet kilka minut żeby świeczka została już samoczynnie
    podtrzymana.
    Dysza świeczki czyściutka (wykręcona, wykąpana), płomień w kształcie "serca"
    ładnie opływający
    czujnik temperatury - czyli to co zalecają w necie sprawdzone.
    I teraz co i jak diagnozować, jakie napięcia? Jaki układ który w celach
    testowych zasymuluje prawidłową temperaturę na czujniku i odblokuje trwale
    zawór? Jakiś układ dzielnika napięcia z potencjometrem? Chodzi o
    jednoznaczne stwierdzenie, że czujnik jest ok. Może jest gdzieś dokumentacja
    takiego czujnika, charakterystyka temperaturowo-napięciowa?
    Na podstawie diagnozy założyłem, że bateria R6 służy w tym piecu tylko jako
    zasilanie przetwornicy do generowania iskry.
    Bo w czasie pracy pieca można wyjąć baterię i nie wpływa ona na pracę pieca
    z czuwającą już świeczką.
    A może sam zawór gazowy ma jeszcze jakieś swoje wewnętrzne zasilanie? Czy z
    tym czujnikiem przy świeczce współpracuje jakaś elektronika? Nic na zewnątrz
    nie widać, bo linie wchodzą do korpusu gazowego. Nie wiem co tam w środku
    siedzi, że w odpowiedzi na te miliwolty z czujnika potrafi podtrzymać
    przepływ gazu.
    Jest gdzieś to opisane na chłopski rozum zasada działania? Bez zasady
    działania to takie macanie w ciemności. Chodzi mi o końcowy układ
    wykonawczy, co tam siedzi i jak to coś się zachowuje.
    Junkers WR250-1KE

  • 2. Data: 2012-05-21 10:48:26
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    W dniu 2012-05-21 10:45, jedrek pisze:

> [...]
    > przycisk
    > rozruchowy nawet kilka minut żeby świeczka została już samoczynnie

    OIMW to zupełnie normalne, natomiast nie jestem przekonany czy
    wygaszanie świeczki na noc jest prawidłową praktyką.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 3. Data: 2012-05-21 10:59:46
    Od: Krenauer <K...@p...onet.pl>

    On Mon, 21 May 2012 10:45:40 +0200, "jedrek" <w...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie wiem co tam w środku
    >siedzi, że w odpowiedzi na te miliwolty z czujnika potrafi podtrzymać
    >przepływ gazu.

    W środku siedzą mikroomy, dziesiątki lub setki mikroomów. A odpowiedzią są
    ampery (grube) i amperozwoje.

  • 4. Data: 2012-05-21 11:13:44
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello PeJot,

    Monday, May 21, 2012, 10:48:26 AM, you wrote:

    > OIMW to zupełnie normalne, natomiast nie jestem przekonany czy
    > wygaszanie świeczki na noc jest prawidłową praktyką.

    Każdy Poznaniak czy Krakus się teraz za głowę łapie - Ty wiesz, ile
    gazu taka świeczka przez noc spali?!?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2012-05-21 11:17:28
    Od: Grejon <g...@g...com>

    W dniu 2012-05-21 10:48, PeJot pisze:

    > OIMW to zupełnie normalne, natomiast nie jestem przekonany czy
    > wygaszanie świeczki na noc jest prawidłową praktyką.

    Nie wiem czy to takie normalne - ja po wygaszeniu trzymam "wymuszenie"
    najwyżej pół minuty.

    --
    Grzegorz Jońca GG: 7366919 JID:g...@j...wp.pl
    Green Trafic 140 dCi

  • 6. Data: 2012-05-21 11:36:59
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    > Każdy Poznaniak czy Krakus się teraz za głowę łapie - Ty wiesz, ile
    > gazu taka świeczka przez noc spali?!?

    Zwykle poniżej progu zadziałania liczydła gazomierza ( OIDP 40 litrów/h ).

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 7. Data: 2012-05-21 11:46:54
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > Zwykle poniżej progu zadziałania liczydła gazomierza ( OIDP 40 litrów/h ).

    Gazomierz ma jakiś próg zadziałania?! Z tego co pamiętam, tam są jakieś
    napełniające i opróżniające się mieszki. Kiedyś z koziej skóry, z czego
    teraz, to nie wiem. Zasada działania raczej wyklucza istnienie progu.

    --
    Jarek

  • 8. Data: 2012-05-21 12:01:32
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "jedrek" <w...@p...onet.pl> napisał w wiadomości
    > Jest gdzieś to opisane na chłopski rozum zasada działania? Bez zasady
    > działania to takie macanie w ciemności. Chodzi mi o końcowy układ
    > wykonawczy, co tam siedzi i jak to coś się zachowuje.

    Na dniach nauki (jakoś niedługo bo zawsze w okolicy 1 czerwca) na
    Politechnice Gdańskiej pokazują taki eksperyment:
    1 zwój wokół środkowej kolumny połówki rdzenia składający się z jakichś dwu
    metali.
    Jeden styk (tych dwu metali) zanurzony w wodzie z lodem.
    Drugi podgrzany palnikiem.
    Wywołany tym prąd (podobno 200A) podtrzymuje drugą połówkę rdzenia pod którą
    jest podwieszony odważnik 1kg.

    Powtórzyłem to w uproszczony sposób w warunkach domowych.
    Blaszka miedziana i aluminiowa zgięte w kształcie U i skręcone mocno na
    końcach.
    Tak połączone blaszki położone na 2 szklankach (połączenia wewnątrz
    szklanek).
    W jednej szklance zimna woda, w drugiej wrzątek.
    Kompas włożony między blaszki odchyla się mniej więcej tyle samo co jak
    zamiast blaszek dam drut w którym przepuszczę 1A.
    P.G.

  • 9. Data: 2012-05-21 12:12:15
    Od: PeJot <P...@o...pl>

    > Gazomierz ma jakiś próg zadziałania?! Z tego co pamiętam, tam są jakieś
    > napełniające i opróżniające się mieszki. Kiedyś z koziej skóry, z czego
    > teraz, to nie wiem. Zasada działania raczej wyklucza istnienie progu.

    http://www.itc.polsl.pl/wkostowski/www_itc_pliki/Gaz
    /pomiary.pdf
    (strona 34)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 10. Data: 2012-05-21 12:33:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PeJot napisał:

    > http://www.itc.polsl.pl/wkostowski/www_itc_pliki/Gaz
    /pomiary.pdf
    > (strona 34)

    palnik kg duży -- 0.24-0.27 m3/h

    Gazomierze do 1992 miały próg rozruchu 0.36 m3/h (!)

    Coś mi trudno w to uwierzyć. Jak jeszcze mieszkałem w bloku, a było
    to zdecydowanie przed 1992, to mieliśmy tam tylko kuchenkę gazową jako
    jedyny odbiornik gazowy. Rzadko używało się więcej niż jednego palnika
    na raz, a mimo to gazomierz się kręcił.

    Jak się chwilę zastanowić, to próg może istnieć -- te klapki zaworków
    nie działaja idealnie, coś mogą puszczać. Ale z tabeli wynika, że jednak
    świeczka załapuje się na pomiar. Zresztą wcale tak mało gazu nie spala
    -- 0,25-1,00 m3 na dobę. Metr gazu, to 9 kWh. Więc również sporo grzeje.

    --
    Jarek