  • 11. Data: 2018-05-21 02:20:31
    Temat: Re: Tesla kolejny wypadek
    Od: RadoslawF <radoslawfl@spam_wp.pl>

    W dniu 2018-05-21 o 00:52, kk pisze:

    >>> http://www.energetyka24.com/tragiczny-wypadek-tesli-
    w-szwajcarii-strazacy-mogly-zapalic-sie-akumulatory

    nfall-in-tesla-fahrzeug-im-tessin-55703464.bildMobil
    e.html###wt_ref=https%3A%2F%2Fwww.google.de%2F&wt_t=
    1526487498978

    > Wiesz ile elektryków na rynku?
    > Tysiące!
    >
    > Dlaczego pokazywanie Tesli wzbudza tyle emocji w mediach?

    A jakiś inny elektryk zabił właściciela?

    Pozdrawiam

  • 12. Data: 2018-05-21 06:21:27
    Od: Shrek <...@w...pl>

    W dniu 20.05.2018 o 22:21, cef pisze:

    > Może jakiś link jak to się pali :-)

    https://www.cbsnews.com/pictures/challenger-shuttle-
    disaster/

  • 13. Data: 2018-05-21 09:31:18
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-05-20 o 22:21, cef pisze:

    > Może jakiś link jak to się pali :-)

    Nie było jeszcze wypadku, w którym zbiornik by się rozszczelnił.
    Tu jest trochę na ten temat:
    http://glowny-mechanik.pl/2015/08/20/jak-rozwiazano-
    problemy-z-bezpieczenstwem-w-wodorowej-toyocie-mirai
    /

    T.

  • 14. Data: 2018-05-21 09:48:57
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-05-20 o 23:08, Janusz pisze:

    > Może, a ile ich sprzedali? więcej niż 100sztuk?
    > Bo wiesz producent może zadeklarować i nawet katalog zrobić
    > z taki autem. Tylko klientów jakoś brak.

    > Acha w planie :)

    Nie - Hyundai Tucson jest dostępny w USA za cenę od 50 875 USD. Czy w
    innych krajach - nie wiem, ale zwykle od USA się zaczyna.
    i35 Fuel Cell jest dostępny w UK za 67 985 GBP.
    Nexo kosztuje w Niemczech 55 990 euro.
    Toyota Mirai stoi u nich 79 599 euro.
    Poszukaj sobie więcej ofert, jeśli chcesz kupić :-)
    Tylko stacji ładowania na razie mało... :-)
    T.

  • 15. Data: 2018-05-21 10:07:55
    Od: Maciek <m...@n...pl>

    > Mam w rodzinie strażaka. Odpytałem go z tematu gaszenia samochodów
    > elektrycznych. No więc ich się nie gasi - zabezpiecza się tylko miejsce
    > pożaru, żeby się nie rozprzestrzeniał i czeka, aż się sam wypali.

    Gdzieś w sieci był artykuł o Tesli do której strażacy nawet nie
    podchodzili gdyż ogniwa fruwały w powietrzu.

    > Pożary elektryków sprawią, że prawdopodobnie świat od nich odejdzie na
    > rzecz ogniw wodorowych.

    Osobiście uważam, że ludzie mogą nie czuć "mięty" do wodoru.

    Pojawiają się też nowe technologie.

    http://tnij.at/273287

    Tylko z tym ładowaniem w kilkanaście sekund to chyba, żadne państwo by
    nie wydoliło energetycznie.
    Optymalnie byłoby zachować podobny model tankowania jak teraz.
    Podjazd elektrykiem, wymiana elektrolitu i wio dalej.

  • 16. Data: 2018-05-21 11:10:49
    Od: kakmar <k...@g...com>

    On 2018-05-20, T. <k...@i...pl> wrote:

    > Ps. To jest bardzo obrazowe: wysoko sprężony wodór może magazynować dużą
    > ilość energii, znacznie więcej niż konwencjonalne baterie. Dla
    > porównania: samochód jest w stanie przejechać 100 km zużywając 1 kg
    > sprężonego wodoru, podczas gdy na energii przechowywanej w 1 kg baterii
    > jedzie zaledwie 1 km.
    > Ps. Londyńska wypożyczalnia samochodów właśnie kupuje 50 Toyot Mirai.

    Teraz 3 pytania:
    - Ile miejsca zajmuje 1kg wodoru.
    - jak długo można go przechować w aucie
    - co to jest wysoko sprężony wodór

    I jeszcze uwaga, bez cyferek takie dyskusje nie mają sensu.

    --
    kakmaratgmaildotcom

  • 17. Data: 2018-05-21 12:01:46
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-05-21 o 11:10, kakmar pisze:

    > Teraz 3 pytania:
    > - Ile miejsca zajmuje 1kg wodoru.

    Nieco ponad 24 l przy ciśnieniu 700 MPa. Zbiorniki w Mirai mają 122 l,
    mieści się ponad 5 kg wodoru. Samochód spala 1,1 l/100 km (to już z
    praktyki). nie wiem, jak jest w innych autach, ale zbiorniki zdaje się
    to produkują na razie tylko ze 2 czy 3 firmy, więc pewnie jest podobnie.

    > - jak długo można go przechować w aucie

    Podejrzewam, że nie zachodzą żadne reakcje, nic się nie wytrąca, więc
    pewnie bardzo długo. Sądzę, że jego jakość po miesiącu od zatankowania
    będzie lepsza niż benzyny.

    > - co to jest wysoko sprężony wodór

    Piszą, że od 350 to 800 MPa. W Toyocie jest 700 MPa.

    Ps. Google Ci nie działają?

    T.

  • 18. Data: 2018-05-21 13:30:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "T." napisał w wiadomości grup
    pl...

    >Nieco ponad 24 l przy ciśnieniu 700 MPa. Zbiorniki w Mirai mają 122
    >l, mieści się ponad 5 kg wodoru. Samochód spala 1,1 l/100 km (to już
    >z praktyki).

    Czyli przejezdza ok 450km ?

    Ciekawe jaka objetosc akumulatorow ma tesla. Pewnie podobna.
    Masy jeszcze mozna porownac ... ale razem z ogniwem paliwowym.

    Tylko ... ten zbiornik mozna zatankowac w 10 minut.

    >Podejrzewam, że nie zachodzą żadne reakcje, nic się nie wytrąca, więc
    >pewnie bardzo długo.

    Kraza legendy o przenikalnosci wodoru przez materialy.
    Ale to beda co najmniej tygodnie.

    >Sądzę, że jego jakość po miesiącu od zatankowania będzie lepsza niż
    >benzyny.

    Przez miesiac to sie benzyna chyba tak nie degraduje ?

    >Piszą, że od 350 to 800 MPa. W Toyocie jest 700 MPa.

    A nie 70MPa = 700 bar/at ?

    J.

  • 19. Data: 2018-05-21 14:00:37
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

    W dniu 2018-05-20 o 16:02, T. pisze:
    > Mam w rodzinie strażaka. Odpytałem go z tematu gaszenia samochodów
    > elektrycznych. No więc ich się nie gasi - zabezpiecza się tylko miejsce
    > pożaru, żeby się nie rozprzestrzeniał i czeka, aż się sam wypali.
    > Wodą nie można, pianą nie można, a proszek nie jest na wyposażeniu
    > samochodów gaśniczych - zresztą trzeba by go podobno tak dużo, że
    > warstwa musiałaby być bardzo gruba, co i tak zniszczyłoby samochód. Więc
    > się nie opłaci gasić, skoro idzie na szmelc.
    > Pożary elektryków sprawią, że prawdopodobnie świat od nich odejdzie na
> [...]

    I jeszcze trzeba czekać TYDZIEŃ aż się toto wypali. Gdyby jeździły same
    elektryki, to wszystkie ważniejsze drogi byłyby ciągle zamknięte, bo
    baterie muszą się wypalić :)

    No ale nie ma się co martwić - jak będzie potrzeba to wymyślą sposób
    gaszenia lub zabierania z dróg wciąż palących się pojazdów.

    Pozdrawiam

  • 20. Data: 2018-05-21 14:55:06
    Od: "T." <k...@i...pl>

    W dniu 2018-05-21 o 13:30, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Kraza legendy o przenikalnosci wodoru przez materialy.
    > Ale to beda co najmniej tygodnie.

    > Przez miesiac to sie benzyna chyba tak nie degraduje ?

    Zasięg Tesli to ponad 500 km. Podejrzewam, że to jak z LPG - różnie
    wyregulowane pistolety mogą różnie odbijać i dawać więcej lub mniej
    gazu. Doczytałem, że waga wodoru to 12% masy zbiornika. Zatem wagowo
    wychodzi podobnie jak benzyna (mniejsza waga zbiornika, ale większa -
    paliwa).
    Wodór jest podobno przenikliwy, ale jak czytam z ilu i jakich warstw są
    zbudowane, to nie wiem. Nie spotkałem się z opisem takiego przypadku.
    Benzyna się nie degraduje, ale wytrąca woda i inne syfy. Teoria głosi,
    że po roku nie powinno się paliwa użyć w samochodzie. W kosiarkach i
    innych sprzętach radzą zlewać paliwo na zimę.
    Masz rację - czeski błąd. Jednostki odwrotnie.
    Za to wodór jest chyba bezpieczniejszy od baterii litowo-jonowych, z
    tego co piszą jak się pali taki zbiornik. Pewnie za chwilę coś nowego
    wymyślą (w sensie baterii), za to do zbiorników wodorowych wsadzą grafen
    i tu też będzie jakiś postęp.
    Problemem mogą być metale ziem rzadkich potrzebne do baterii - ponoć w
    ciągu ostatnich kilku lat zdrożały 100%. Duże zasoby są w Korei Płn. i w
    Chinach (u nich jest zakaz eksportu tych surowców, można tylko
    sprzedawać gotowy produkt). Wodoru jest bez ograniczeń - trzeba tylko go
    wyprodukować (raczej nie stosuje się elektrolizy).
    T.