  • 1. Data: 2004-11-08 10:11:47
    Temat: Tlenofon?
    Od: Paul <paul1981@ANIHILUJ_TO.interia.pl>

    Przypuśćmy, że rozwiązanie się sprawdzi i popularna stanie się
    telefonia internetowa. Czy obecna przepustowość polskiego internetu
    wystarczy?
    No jasne od dawna są różne open phone, speakfreely, netmeetingi
    itd, ale gdy za telefonię wezmą się rzesze "ziomali z gg", to dziwne
    rzeczy mogą się rozpocząć.

  • 2. Data: 2004-11-08 10:23:12
    Temat: Re: Tlenofon?
    Od: "Mateusz Swatek" <m...@s...krakow.pl>

    Użytkownik "Paul" <paul1981@ANIHILUJ_TO.interia.pl> napisał w wiadomości

> [...]
    > No jasne od dawna są różne open phone, speakfreely, netmeetingi
    > itd, ale gdy za telefonię wezmą się rzesze "ziomali z gg", to dziwne

    ziomali ?
    ja uzywam Skype'a do polaczen.
    tanio, a jakos lepsza od naszego operatora narodowego

    --
    mateo

  • 3. Data: 2004-11-08 11:48:59
    Od: "szymon" <_...@w...wielun.pl>

    Paul wrote:
> [...]
    > No jasne od dawna są różne open phone, speakfreely, netmeetingi
    > itd, ale gdy za telefonię wezmą się rzesze "ziomali z gg", to dziwne

    Ziomale z gg będą mieli wkrótce inną usługę :)
    A przeustowość polskiego internetu w sensie szkieletu wystarczy - problem
    może z pogadaniem sobie jeśli jest się w mocno obciążonej "osiedlówce" lub
    kablówce.

    Szymon Wyrembak
    (popraw adres email: imie kropka nazwisko)

  • 4. Data: 2004-11-08 11:57:51
    Od: elmer radi radisson <r...@s...wireland.org>

    Paul wrote:

    > Przypuśćmy, że rozwiązanie się sprawdzi i popularna stanie się
    > telefonia internetowa. Czy obecna przepustowość polskiego internetu
    > wystarczy?

    jesli dzwignal p2p i figury archiwizujace globalne zasoby to czemu
    mialby byc z tym problem? obecnie stosowane kodeki to przy tym pikus.
    zawsze mozna liczyc tez na to ze zgodnie z zapotrzebowaniem nowych
    uslug na zasoby standardy beda stopniowo ewoluowac. zwazywszy ze taka
    eskalacja zazwyczaj zajmuje troche czasu raczej nie ma co oczekiwac
    jakiegos sieciowego krachu.

    bardziej niz o sama przepustowosc martwilbym sie o kwestie zapewnienia
    calosci parametrow QoS. zapewne obecnie czesc uslug szczegolnie
    realizowanych amatorsko moze juz nie spelniac okreslonych standardow
    dotyczacych realizacji uslug czasu rzeczywistego, tyle ze dla zwyklych
    zasysaczy nie jest to jak narazie zauwazalne. w takiej sytuacji
    upowszechnienie komunikacji glosowej bedzie dla co niektorych
    'operatorow' sporym bolem glowy.

    --

    New World Folder.

  • 5. Data: 2004-11-08 12:00:23
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 8 listopad 2004 roku,
    kiedy to szymon posłał(a) w świat wiadomość

    > A przeustowość polskiego internetu w sensie szkieletu wystarczy - problem
    > może z pogadaniem sobie jeśli jest się w mocno obciążonej "osiedlówce" lub
    > kablówce.

    http://www.skype.com/help/faq/technical.html
    Q: How much bandwidth does Skype use while I'm in a call?
    A: On average, Skype uses between 3-16 kilobytes/sec depending on bandwidth
    available for other party, network conditions in between, callers CPU
    performance, etc.

    3 do 16 kB/s przy przepustowości osiedlowego DSLa 32 kB/s.
    Będzie ciężko, kiedy "internetofony" staną się popularne.

    Janusz - Vahanara
    Jestem tu, by wrzasnąć: Ku-ku-ry-ku!,

  • 6. Data: 2004-11-08 12:07:39
    Od: Janusz - Vahanara <v...@o...gapp.pl>

    Nastał nam piękny 8 listopad 2004 roku,
    kiedy to elmer radi radisson posłał(a) w świat wiadomość

    > jesli dzwignal p2p i figury archiwizujace globalne zasoby to czemu
    > mialby byc z tym problem? obecnie stosowane kodeki to przy tym pikus.
    p2p jest odporne na kilkunastosekundowe zastoje w transferze.
    Testowaliśmy ok. tygodnia dość intensywnie Skype. Wspomniane 16 kB/s to
    dużo, ale bez zapewnionego minimum 4, do 5 kB/s ciągłego transferu nie da
    się rozmawiać.

> [...]
    > zasysaczy nie jest to jak narazie zauwazalne. w takiej sytuacji
    > upowszechnienie komunikacji glosowej bedzie dla co niektorych
    Który admin zainwestował w wiedzę i ćwiczył na p2p nie powinien mieć
    problemów.
    A ci, którzy jęczeli: "jak zablokować" i wprowadzali regulaminu w których
    zabraniali wszystkiego poza WWW i mailem od ósmej rana do północy będą
    mieli problem.
    Nie znam na dzień dzisiejszy usługi bardziej wymagającej, niż telefonia
    internetowa. Nawet radio internetowe ma mniejsze wymagania, bo domyślnie
    odtwarzacz buforuje kilka, kilkanaście sekund, a transmisja idzie tylko w
    jedną stronę - pamiętajmy o niesymetrycznych osiedlowych DLSach (1:4).

  • 7. Data: 2004-11-08 12:48:32
    Od: elmer radi radisson <r...@s...wireland.org>

    Janusz - Vahanara wrote:

> [...]
    > Testowaliśmy ok. tygodnia dość intensywnie Skype. Wspomniane 16 kB/s to
    > dużo, ale bez zapewnionego minimum 4, do 5 kB/s ciągłego transferu nie da

    stad tez wlasnie napisalem o aspekcie QoS i tym ze samych zasysaczy jak
    dotad to mniej wiecej tyle ziebi co i grzeje. do czasu oczywiscie.

    > Który admin zainwestował w wiedzę i ćwiczył na p2p nie powinien mieć
    > problemów.

    stad wlasnie obawa ze dosc latwo zweryfikuje sie nawet nie tyle adminow,
    co calych 'architektow sieci' i to zapewne rowniez tych nieco
    'powazniejszych' i wiekszych niz amatorskie osiedlowki. 'cwiczenia z
    p2p' raczej dadza niewiele tez jesli ktos wysprzedaje uslugi z
    overbookingiem i do tej pory jako tako sobie jeszcze z tym radzil.
    do tego czasem realizujac uslugi za pomoca technologii ktore same
    z siebie moga dorzucic kamyczek do ogrodka pod wzgledem tego zagadnienia.

    > Nie znam na dzień dzisiejszy usługi bardziej wymagającej, niż telefonia
    > internetowa.

    no to akurat dosc oczywiste, w koncu skads sie wziely te dywagacje.
    poczekaj chociazby na upowszechnionego bliskiego krewniaka,
    wideokonferencje.

    --

    New World Folder.

  • 8. Data: 2004-11-08 13:01:31
    Od: richie <u...@p...wp.pl>

    On Mon, 8 Nov 2004 13:00:23 +0100, Janusz - Vahanara
    <v...@o...gapp.pl> wrote:

    >3 do 16 kB/s przy przepustowości osiedlowego DSLa 32 kB/s.
    >Będzie ciężko, kiedy "internetofony" staną się popularne.

    Z prywatnego doświadczenia ujeżdżania skypa 5kB/s to max.
    Ale istotnie, dla sieci podzielonej na asymetrycznym łączu może
    być problem i to duży. Raz że uplink ciasny, ale to pół biedy.
    Dla skype'a ciężko wydzielić ruch telefoniczny, tak aby on
    szedł priorytetowo ponad ruchem ciężkim - takim jak np. p2p
    (po portach się nie da, być może po jakimś handshake'u).
    Ale nawet jeśli się uda: to niby dlaczego tylko telefoniści
    mają być uprzywilejowani i zapychać upload, a reszta nic?

    Koniec końców, może się znów okazać że "ciasny ale własny"
    adsl 128/64 (albo nawet dialupowy modem z jakimś bardzo tanim
    callbackiem) będzie dużo atrakcyjniejszy niż teoretyczne ileśtam
    kilo na sekundę w sieci typu prywatna inicjatywa.

    richie
    --
    Unik jaki zastosował rzadko ogląda się na naszych ringach...
    złapano go dopiero przy szatni, jak odbieral koszulkę.

  • 9. Data: 2004-11-08 13:29:31
    Od: Mateusz Adamowski <m...@s...waw.POLAND>

    Janusz - Vahanara wrote:

    > 3 do 16 kB/s przy przepustowości osiedlowego DSLa 32 kB/s.
    > Będzie ciężko, kiedy "internetofony" staną się popularne.

    Ja bym spojrzał na problem od drugiej strony:

    Skoro osiedlowe DSL-e to 32 kB/s to "internetofony" NIE STANĄ SIĘ POPULARNE.

    Pozdrawiam,
    Mateusz Adamowski email: mateusza at staszic.waw.pl
    demreath website: http://mateusz-adamowski.qwe.pl/
    jabber: mateusza at jabber.aster.pl
    gg:219716 rlu:256988 weblog: http://mateusza.jogger.pl/

  • 10. Data: 2004-11-08 13:44:40
    Od: Jacek Popławski <j...@i...pl>

    my newsreader told me that Paul wrote:
    > Przypuśćmy, że rozwiązanie się sprawdzi i popularna stanie się
    > telefonia internetowa. Czy obecna przepustowość polskiego internetu
    > wystarczy?

    Według mnie korzystanie z połączenia głosowego już dużo bardziej przyjazne dla
    sieci od p2p czy nawe grania online.
    A ci, którzy teraz tylko przeglądają strony dalej będą tak robić. Będą woleli
    prawdziwy telefon.

    --
    Free Software - find interesting programs and change them
    NetHack - meet interesting creatures, kill them and eat their bodies