  • 1. Data: 2019-11-05 22:18:26
    Temat: To jak to się w końcu mówi Irak, czy Iran
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    ...pyta blondynka.
    Elektryka czy elektronika, co za różnica :)
    Nie bijcie za głupie pytanie.
    Mamy starą instalację elektryczną w bloku. Załóżmy że są tam 3 przewody
    na suficie na lampę. Jak sprawdzić(pewnie nie są oznaczone)który to N nie
    mając pod ręką próbnika(neonówki) tylko miernik ele.? Jeśli są tam dwa
    pod napięciem, to jakie będzie pomiędzy nimi napięcie? Już nawet nie
    chodzi o wartość, tylko czy będzie różnica w pomiarze faza-N, faza-faza?

  • 2. Data: 2019-11-05 22:48:06
    Temat: Re: To jak to się w końcu mówi Irak, czy Iran
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-05 o 21:18 GMT, pueblo napisał:
> [...]
    > pomiędzy nimi napięcie? Już nawet nie chodzi o wartość, tylko czy
    > będzie różnica w pomiarze faza-N, faza-faza?

    Jedną elektrodę miernika przyłóż do czegoś uziemionego, a drugą do
    przewodu. Jeśli wyjdzie >100V to możesz śmiało założyć że to faza. Dla N
    różnica z uziemieniem będzie gdzieś w zakresie 0-50V (zapewne bliżej 0).

    Skoro są trzy przewody to całkiem możliwe że masz dwie fazy i jeden N
    (do sterowania żyrandolem). Przy pomiarze między jedną fazą a
    drugą, różnicy potencjałów nie będzie (pomijam przypadek trójfazowej
    instalacji, która w bloku jest raczej abstrakcją).

    Co do oznaczeń, to typowo - N niebieski, PE zółto-zielony, a faza
    cokolwiek innego. No ale wiadomo, w praktyce różnie bywa...

    Mateusz

  • 3. Data: 2019-11-05 23:15:27
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Mateusz Viste <m...@x...invalid> wrote:

    > Skoro są trzy przewody to całkiem możliwe że masz dwie fazy i jeden N
    > (do sterowania żyrandolem).

    Może... a może jedną fazę i dwa N przełączane przełącznikiem... albo fazę,
    N i PE :) Różnie bywa.

    > Przy pomiarze między jedną fazą a drugą, różnicy potencjałów nie będzie
    > (pomijam przypadek trójfazowej instalacji, która w bloku jest raczej
    > abstrakcją).

    W sumie ciekawe, czy by nie było. Miernik ma dużą rezystancję, przewody
    mają pewną pojemność...

  • 4. Data: 2019-11-05 23:56:43
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Mateusz Viste, 05 lis 2019 w
    news:20191105224806.31cf2d59@mateusz napisałeś/aś:

> [...]
    > przewodu. Jeśli wyjdzie >100V to możesz śmiało założyć że to faza.
    > Dla N różnica z uziemieniem będzie gdzieś w zakresie 0-50V (zapewne

    Nie za bardzo sobie wyobrażam jak to wykonać będąc pod sufitem z krótkimi
    przewodami miernika. Nie ma tam nic uziemionego pod ręką.
> [...]
    > drugą, różnicy potencjałów nie będzie (pomijam przypadek trójfazowej
    > instalacji, która w bloku jest raczej abstrakcją).

    Teraz to nie rozumiem po co ten sposób podany wyżej - piszesz, że między
    fazami miernik nie pokaże napięcia, więc jeśli są dwie, to napięcie 230
    będzie między każdym z nich a N - czyli go znajdę w ten sposób.

    > Co do oznaczeń, to typowo - N niebieski, PE zółto-zielony, a faza
    > cokolwiek innego. No ale wiadomo, w praktyce różnie bywa...

    Tam pewnie są 3 czarne. A gdyby teortycznie był nieoznakowane faza, N,
    PE, to da się sprawdzić który to który?

  • 5. Data: 2019-11-06 02:28:33
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    pueblo pisze tak:

    > Witaj Mateusz Viste, 05 lis 2019 w

    > Nie za bardzo sobie wyobrażam jak to wykonać będąc pod sufitem z
    > krótkimi przewodami miernika. Nie ma tam nic uziemionego pod ręką.

    Bez uziemienia jak dotkniesz fazy tylko jednym przewodem to LCD
    zatańczy.

    Bierze się przedłużacz na drabine.

    > Tam pewnie są 3 czarne. A gdyby teortycznie był nieoznakowane
    > faza, N, PE, to da się sprawdzić który to który?

    Wyłącz głowną wajchę na całe mieszkaniw i sprawdz omomierzem i
    przedłużaczem

    --
    Piotrek

    Let me see your war face.

  • 6. Data: 2019-11-06 09:40:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    pueblo wrote:

    > Mamy starą instalację elektryczną w bloku. Załóżmy że są tam 3 przewody
    > na suficie na lampę. Jak sprawdzić(pewnie nie są oznaczone)który to N nie
    > mając pod ręką próbnika(neonówki) tylko miernik ele.?

    A mieszkasz na Saharze, że się nie da wyskoczyć do najbliższego
    elektrycznego (czy innego Carrefoura) i sobie ten wskaźnik neonowy kupić
    za grosze?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2019-11-06 09:44:05
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2019-11-05 o 22:56 GMT, pueblo napisał:
    > Witaj Mateusz Viste, 05 lis 2019 w

    > Nie za bardzo sobie wyobrażam jak to wykonać będąc pod sufitem z
    > krótkimi przewodami miernika. Nie ma tam nic uziemionego pod ręką.

    Potrzeba matką wynalazków.

> [...]
    > między fazami miernik nie pokaże napięcia, więc jeśli są dwie, to
    > napięcie 230 będzie między każdym z nich a N - czyli go znajdę w ten

    A co jeśli jest jedna faza i 2x N? Albo jedna faza, jeden N i jeden
    luzem latający przewód?

    > Tam pewnie są 3 czarne. A gdyby teortycznie był nieoznakowane faza,
    > N, PE, to da się sprawdzić który to który?

    Fazę już wiesz jak znaleźć. A rozróżnić N i PE to chyba tylko
    omomierzem, przy wyłączonym bezpieczniku. Przy czym jeśli to naprawdę
    dawna instalacja, to bezpiecznik odłączy tylko L... No ale wtedy
    problem z głowy bo PE po prostu nie będzie.

    Mateusz

  • 8. Data: 2019-11-06 11:09:53
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    Omomierzem z miernika + jakieś długie kable, np. z przedlużacza

    > A mieszkasz na Saharze, że się nie da wyskoczyć do najbliższego
    > elektrycznego (czy innego Carrefoura) i sobie ten wskaźnik neonowy kupić
    > za grosze?
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    https://www.castorama.pl/jednobiegunowy-wielofunkcyj
    ny-probnik-elektryczny-sunco-frazer-777-id-35463.htm

    Sprawdzi gdzie jest faza, ale zarówno zapiszczy i zaświeci. Powodzenia z
    neonówką przy mocnym słońcu...
    Do tego sprawdzi drożność kabli, czy jest 12V w samochodzie i wykryje
    kabel fazowy w ścianie.

    Nawet rozwiąże odwieczny przedświąteczny problem z nieświecącymi
    lampkami choinkowymi (jak ktoś ma jeszcze żarówki w szeregu, nie ledy)

    Jeden z lepszych tanich zakupów do szybkiego sprawdzenia "co się dzieje,
    że nie działa"

    --
    viktorius

  • 9. Data: 2019-11-06 13:13:03
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-11-06 o 11:09, viktorius pisze:

> [...]
    > lampkami choinkowymi (jak ktoś ma jeszcze żarówki w szeregu, nie ledy)
    >
    > Jeden z lepszych tanich zakupów do szybkiego sprawdzenia "co się dzieje,

    Weź pod uwagę, że luźny przewód w ścianie od lampy do wyłącznika zawsze
    będzie wykazywał multimetrem jakieś napięcie względem ziemi , a neonówka
    bankowo będzie świecić skoro obok biegnie przewód fazowy.

    Do identyfikacji takich drutów najlepsza jest jednak żarówka z dwoma
    kablami bo nie wprowadza w błąd przy luźnych przewodach, a jeżeli
    wepniesz się w jakiś obwód z istniejącym już innym odbiornikiem, to
    żarówka zaświeci się niepełną mocą więc masz informację że to nie
    przewód fazowy (co sugerowałaby neonówka czy miernik) ale np odejście od
    jakieś lampy przewodu zerowego. W szczególności przy starych
    instalacjach schodowych można dostać kręćka.

  • 10. Data: 2019-11-06 13:48:48
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-11-06 o 13:13, Roman Rogóż pisze:

> [...]
    > jakieś lampy przewodu zerowego. W szczególności przy starych
    > instalacjach schodowych można dostać kręćka.

    ...a nie lepiej dwie żarówki w szereg?

    Ja stronię od sprawdzania czegoś żarówkami skoro mogę zrobić to samo
    przy wyłączonym zasilaniu. Nie lubię "gorących" gołych kabli wokół mnie.
    Cytowany phaser777 ma sprawdzanie ciągłości obwodu, nie potrzeba nawet
    przedłużaczy, tylko inną osobę, gdy rozstaw ramion jest za mały żeby
    dotknąć dwóch końcówek kabla.

    Stojąc na drabinie, chwytałem "pomocnika" za rękę, on drugą dotykał
    kabli przy wyłączniku i mieliśmy żyły zidentyfikowane.

    --
    viktorius