  • 1. Data: 2015-07-09 16:50:20
    Temat: Tokarka
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    Czy ktos mial/ma do czynienia z tokarkami Holtzmann, wystepujacymi takze
    pod nazwa KMA (i pewnie paroma innymi). Np. taka:
    http://www.kma-maszyny.pl/katalog-produktow/tokarka-
    do-metalu-ed-1000gdig.html
    Niestety nic wiekszego i ciezszego mi sie nie zmiesci w chalupie, wiec
    wszystkie solidne maszyny typu TUD, TUR itp odpadaja.
    Pytanie czy wspomniana tokarenka to nedzna chinska zabawka, czy da sie
    cos na niej precyzyjnie obrobic? "Cos" to znaczy stal, bo metale
    kolorowe to prawdziwi twardziele w wiertarce obrabiaja nozem trzymanym w
    reku;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 2. Data: 2015-07-10 17:58:16
    Temat: Re: Tokarka
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-07-09 o 16:50, Pawel O'Pajak pisze:

    > Pytanie czy wspomniana tokarenka to nedzna chinska zabawka, czy da sie
    > cos na niej precyzyjnie obrobic?

    Prezyzyjnie czyli jak dokładnie wg Ciebie?

    PS
    Fajny opis - chyba googlami zrobili z wrzeciona trzpień główny :-)

  • 3. Data: 2015-07-10 18:24:36
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Prezyzyjnie czyli jak dokładnie wg Ciebie?

    0.05 bicia to dla mnie full profesjonal wypas. Realne to? 0.1 raczej
    niechetnie, chyba, ze sie da poprawic samemu. Jak ogladalem w
    supermarkecie jakis shit, to luzy reka wyczuwalem;-).
    Podobnej dokladnosci oczekuje we wspolosiowosci.
    W/g mojego rozeznania, to futerko tak dokladne kosztuje 1/4 ceny tej
    maszynki.

    > PS
    > Fajny opis - chyba googlami zrobili z wrzeciona trzpień główny :-)

    A ja myslalem, ze nie wiem co to takiego;-)

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 4. Data: 2015-07-10 20:22:50
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-07-10 o 18:24, Pawel O'Pajak pisze:

    > 0.05 bicia to dla mnie full profesjonal wypas. Realne to?

    Akurat bicie jako parametr dokładności obróbki nie jest specjalnie
    wymierny - ja na TUBie wyciagam setki wymiarowo,
    maszyna dość sztywna, bicie osiowe praktycznie do 5 setek bez wysiłku,
    ale promieniowe bez przemocowań potrafi być większe.
    Powinieneś utrzymać wymiar w 7-8 klasie i bicie do 0,05 setek,
    przy tej wielkości maszyny nie powinno być to problemem w stali
    w średniej wielkości detalach, ale problem będzie zapewne w dokładności
    w funkcji czasu. Tzn okaże się, że wyciera się łoże czy śruba.
    A suport albo ma luz 0,2 albo się nie przesuwa itp.

    Co chcesz na tym robić?

  • 5. Data: 2015-07-11 02:10:25
    Od: Pawel O'Pajak <o...@g...pl>

    Powitanko,

    > Powinieneś utrzymać wymiar w 7-8 klasie i bicie do 0,05 setek,
    > przy tej wielkości maszyny nie powinno być to problemem w stali
    > w średniej wielkości detalach,

    Dzieki, kupno maszyny sie przybliza.

    > ale problem będzie zapewne w dokładności
    > w funkcji czasu.

    Wczesniej, czy pozniej i tak przerobie na CNC, wiec jakies poprawki
    bedzie mozna wprowadzac.

    > Tzn okaże się, że wyciera się łoże czy śruba.
    > A suport albo ma luz 0,2 albo się nie przesuwa itp.

    Tu juz gorzej, bo silniczek moze nie wyrobic.

    > Co chcesz na tym robić?

    Sam jeszcze nie wiem, na poczatek pilnie musze tuleje z brazu wytoczyc
    tak, by sie przesuwaly po prowadnicy stalowej bez luzow, ale i bez
    zaciec. Stad decyzja o kupieniu maszyny, a nie jej robieniu, co bylo w
    planach. Z czasem w stali z pewnoscia tez trzeba bedzie podzialac i to o
    zgrozo z nierdzewka.

    Pozdroofka,
    Pawel Chorzempa

  • 6. Data: 2015-07-11 07:09:48
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2015-07-11 o 02:10, Pawel O'Pajak pisze:

    > Sam jeszcze nie wiem, na poczatek pilnie musze tuleje z brazu wytoczyc
    > tak, by sie przesuwaly po prowadnicy stalowej bez luzow, ale i bez
    > zaciec.

    No pięknie, kupujesz tartak, żeby zbić dwie deski
    na półkę drewnianą :-)
    Poproś sprzedawcę o dane klientów, którzy to kupili,
    możliwie najbliżej i zapytaj tam co robią i jakie mają uwagi do sprzętu.
    PS
    Nie wiem jak zachowuje się zasilanie z falownika przy tej mocy,
    żeby nie było tak jak przy elektrowrzecionie, że nie ma momentu
    na niskich obrotach i maszyna duża ale "skorzystać" się nie da.

  • 7. Data: 2015-07-14 11:39:47
    Od: __Maciek <i...@c...org>

    Sat, 11 Jul 2015 07:09:48 +0200 cef <c...@i...pl> napisał:

    >No pięknie, kupujesz tartak, żeby zbić dwie deski
    >na półkę drewnianą :-)

    Wiele razy coś tak kupowałem, choć mogłem się obyć bez/zlecić komuś i
    okazywało się że warto było dany sprzęt kupić, bo dzięki temu
    nauczyłem się czegoś nowego i rozszerzyłem swoje możliwości
    warsztatowe (co prędzej czy później znajdowało zastosowanie).
    Tak było ze spawarką MMA/TIG, tak było z sitodrukiem i wieloma innymi
    rzeczami. Trzeba inwestować w siebie.
    Tokarka (niewielka (80/55x300mm) ale bardzo przydatna) dostała mi się
    na szczęscie w pracy po poprzedniku. Dołożyłem tylko falownik i mały
    silnik trójfazowy.