  • 1. Data: 2019-10-23 22:53:35
    Temat: Trackball, myszka pionowa, klawiatura ergonomiczna - co wybrac
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam,

    Lata przy kompie mijaja (codziennie 8h w pracy plus troche w domu) i
    zaczynaja sie problemy zdrowotne i czas wymienic peryferia na mniej
    szkodzace zdrowiu. Nie chodzi o granie ani o super dokladnosc bo grafika
    czy CAD sie nie zajmuje. W zasadzie mozna powiedziec, ze takie bardziej
    biurowe zycie - tworzenie softu. Moze ktos mial podobne dylematy i moze
    sie podzielic przemysleniami. Jezeli chodzi o mysz to raczej tylko
    bezprzewodowa. A w przypadku klawiatury jest to bez znaczenia. W
    przypadku bezprzewodowych urzadzen preferowany bluetooth.

    Jezeli chodzi o myszke to zastanawiam sie nad myszka pionowa (np.
    Logitech MX Vertical). Ewentualnie mycha z zestawu Microsoft Sculpt Ergo
    wydje sie warta rozwazenia. W necie znalazlem tez opinie, ze jeszcze
    lepszym rozwiazaniem bedzie trackball (np. Logitech MX Ergo). Do tej
    pory nie korzystalem z trackballa a w sklepach praktycznie brak takich
    urzadzen by zobaczyc chociaz jak to pasuje do reki. A moze jeszcze na
    cos innego warto zwroci uwage w przypadku ergonomicznej mychy?

    Jeszcze gorzej jest z klawiatura. Mialem przez pewien czas ergonomiczna
    Microsoft 4000 ale wyzionela ducha po zalaniu. Pisalo sie na niej
    calkiem dobrze, jednak mialem wrazenie, ze czasami jakby nie zalapywala
    wcisniec klawiszy. Moze wciskalem za lekko? Zaleta jest to, ze nadal
    jest sprzedawana.
    Fajna i zbierajaca w zasadzie same dobre recenzje jest Microsoft Sculpt
    Ergonomic. Niestety laczy sie z PC tylko przez dongla Microsoftu i
    sprzedawana jest w zestawie z mycha. Wiec jakby chciec uzywac z inna
    myszka to myszka z zestawu nie polaczy sie z innym PC bo nie mozna
    zmienic dongla. Dosc podobnie wyglada Microsoft Sculpt Comfort i jest na
    bluetooth ale podobno ma duzo gorsze klawisze i kiepsko sie na niej pisze.
    Niedawno mialem okazje korzystac z klawiatury Microsoft Comfort Curve
    2000 i calkiem przyjemnie sie na niej pisalo. Niestety nic podobnego nie
    udalo mi sie znalezc w obecnej ofercie Microsoftu (najbardziej zblizona
    jest klawiatura z zestawu Comfort 5050). Podobnie wyglada za to Logitech
    z zestawu MK550. Tez nie na bluetooth ale przynajmniej w przypadku
    Logitecha mozna dokupic odbiornik.
    A co jeszcze polecacie do komfortowego pisania?

    Pozdrawiam,
    Marcin

  • 2. Data: 2019-10-24 00:32:27
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    On 2019-10-23 22:53, Marcin wrote:
> [...]
    > czy CAD sie nie zajmuje. W zasadzie mozna powiedziec, ze takie bardziej
    > biurowe zycie - tworzenie softu. Moze ktos mial podobne dylematy i moze

    Jeżeli chodzi o bóle w nadgarstkach - siedzę przy komputerze mniej
    więcej tyle, co Ty (od ponad 25 lat) i mnie wiele lat temu pomogła
    podkładka z oparciem nadgarstka. Korzystam z niewielkich myszek i
    przesuwam je palcami, a nie całą dłonią. Amatorsko sporo zajmuję się
    obróbką grafiki i wideo, więc machania myszką jest sporo - i z taką
    podkładka zero skutków ubocznych.

    Klawiaturę też mam z podkładką pod nadgarstki - bardzo wysoką, wystającą
    ponad dolną krawędź klawiatury o jakiś centymetr.

  • 3. Data: 2019-10-24 09:46:06
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Dlaczego bluetooth?
    Mnie w BT przeszkadza to, że muszę fizycznie włączyć wifi w lapku, czyli przestaję
    kontrolować WiFi i GSM, na dodatek daje
    niebieskim po oczach ;-)
    No ale dongiel niestety potrzebuje gniazda, do tego gdy korzystam z gniazda USB 3.0
    tuż obok dongla do przerzucania jakichś
    gigabajtów to mysz niemal przestaje reagować (widać te gniazda 2.0 i 3.0 na jednej
    szynie są - gniazdo z przeciwnej strony obudowy
    nie przycina).
    Nie bardzo rozumiem, dlaczego rynek nie poszedł w kierunku gniazd (hubów) usb w
    klawiaturze, właśnie np. dla myszy czy innych
    peryferiów.
    Z kolei nigdy nie używam huba usb w monitorze.

    -----

  • 4. Data: 2019-10-24 13:02:39
    Od: Poldek <p...@i...eu>

    W dniu 2019-10-23 o 22:53, Marcin pisze:

> [...]
    > wydje sie warta rozwazenia. W necie znalazlem tez opinie, ze jeszcze
    > lepszym rozwiazaniem bedzie trackball (np. Logitech MX Ergo).

    Mam Logitech MX Ergo i jest super do komputera z którym go używam, czyli
    z monitorem 1280×1024. Faktycznie jest ergonomiczny, bardzo dobrze
    wykonany i ogólnie na ma się do czego przyczepić. Można sobie go ustawić
    w pozycji bardziej płaskiej, lub bardziej pionowej.
    Do większego monitora byłby jednak niewygodny - za dużo kręcenia kulką,
    żeby przejechać kursorem z jednej strony ekranu na drugą.
    Jest do pomacania w dużych sieciowych sklepach AGD-RTV.

    Do drugiego kompa z większym ekranem mam MX Master 2S i też jest dobry,
    chociaż jakość wykonania detali już nie jest aż tak wysoka.

  • 5. Data: 2019-10-24 14:20:13
    Od: z <...@...pl>

    W dniu 2019-10-24 o 00:32, Uncle Pete pisze:
    > Jeżeli chodzi o bóle w nadgarstkach - siedzę przy komputerze mniej
    > więcej tyle, co Ty (od ponad 25 lat) i mnie wiele lat temu pomogła
    > podkładka z oparciem nadgarstka.

    Też próbowałem ale to było zbyt wysokie podparcie.

    Podebrałem synowi dużą wypasioną miękką podkładkę dla graczy tak że
    zsuwa się z krawędzie biurka ;-)

    O dziwo (nie spodziewałem się) z Logi M705 dodała sporo precyzji.

  • 6. Data: 2019-10-24 22:06:31
    Od: JaNus <p...@b...pl>

    W dniu 24.10.2019 o 13:02, Poldek pisze:
    > Do większego monitora byłby jednak niewygodny - za dużo kręcenia
    > kulką, żeby przejechać kursorem z jednej strony ekranu na drugą.

    No przecież jest chyba taka funkcja, jak "przyspieszenie": gdy wykonasz
    myszą gwałtowny ruch, to kursor leci dalej, niż gdybyś tę samą odległość
    kazał myszy wykonać powoli. Owo "przyspieszenie" chyba jest ustawialne,
    nie pamiętam już.

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 7. Data: 2019-10-25 10:56:41
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

    > Też próbowałem ale to było zbyt wysokie podparcie.

    Może nisko siedzisz? Ja zaczynałem od maszyn do pisania i mi zostało
    siedzieć dość wysoko. W takiej pozycji, jeżeli oprzeć nadgarstki o blat
    stołu, musisz je mocno wygiąć do góry, aby ogarnąć klawiaturę i myszkę.

    Do autora wątku: jeżeli nie próbowałeś, podkładka z wałkiem kosztuje
    grosze, moim zdaniem warto spróbować, poczucie ulgi jest prawie
    natychmiastowe.

    > Podebrałem synowi dużą wypasioną miękką podkładkę dla graczy tak że
    > zsuwa się z krawędzie biurka ;-)
    >
    > O dziwo (nie spodziewałem się) z Logi M705 dodała sporo precyzji.

    Duże myszki (kiedy używasz całego nadgarstka, a nie tylko palców)
    niewątpliwie dużo zyskują od dobrej podkładki. Z małymi nie jest to
    takie krytyczne.

  • 8. Data: 2019-10-25 10:58:30
    Od: Uncle Pete <4...@g...com>

> [...]
    > myszą gwałtowny ruch, to kursor leci dalej, niż gdybyś tę samą odległość
    > kazał myszy wykonać powoli. Owo "przyspieszenie" chyba jest ustawialne,

    Jest ustalane we właściwościach myszki, ale nie każdy to lubi - ruch
    kursora robi się mniej intuicyjny, trzeba się przyzwyczajać. Osobiście
    mam wyłączone przyspieszenie.

  • 9. Data: 2019-10-25 13:08:39
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Ale często podrażnia skórę w miejscu stałego dotyku.

    -----

  • 10. Data: 2019-10-25 21:45:20
    Od: Marcin <n...@n...com>

    Witam

    W dniu 2019-10-24 o 09:46, ąćęłńóśźż pisze:
    > Dlaczego bluetooth?

    Dongiel nie zajmuje portu. Nic nie wystaje z laptoka. Obecny laptop ma
    taka stacje dokujaca, ze zaslania prawie wszystkie porty w laptopie wiec
    trzeba przepinac jak sie gdzies z nim idzie. No i zawsze mozna zgubic...

    > Mnie w BT przeszkadza to, że muszę fizycznie włączyć wifi w lapku, czyli
    > przestaję kontrolować WiFi i GSM, na dodatek daje niebieskim po oczach ;-)

    Jak musisz? W systemie nie mozna wylaczyc WiFi? I o co chodzi z tym
    niebieskim dajcym po oczach?

    Pozdrawiam,
    Marcin