  • 1. Data: 2015-02-24 09:00:02
    Temat: Transformator impulsowy do zasilacz ?12V 0.5A
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Potrzebne mi w urządzeniu napięcia +12 i -12V, o obciążalności od 0.5A
    Czy jest jakis dostępny gotowy transformator impulsowy, kupowalny w
    detalu do uzysaknia czegoś takiego z kilkunastu niestabilizowanych
    woltów na wejściu? Do użycia z LM2586 lub czymś podobnym, częstotliwość
    pracy rzędu 200kHz.

    --
    Tomasz Szcześniak

    t...@s...pl
    FIDO: 2:480/127.134 HYDEPARK moderator
    http://www.stareradia.pl - wszystko o przedwojennej radiotechnice

  • 2. Data: 2015-02-24 14:37:30
    Temat: Re: Transformator impulsowy do zasilacz ?12V 0.5A
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2015-02-24 09:00, Tomasz Szcześniak wrote:
> [...]
    > detalu do uzysaknia czegoś takiego z kilkunastu niestabilizowanych
    > woltów na wejściu? Do użycia z LM2586 lub czymś podobnym, częstotliwość

    Może COILCRAFT HA3994-AL, 2:1:3:3

    Pzdr,

    Adam

  • 3. Data: 2015-02-24 16:47:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Tuesday, February 24, 2015, 9:00:02 AM, you wrote:

> [...]
    > Czy jest jakis dostępny gotowy transformator impulsowy, kupowalny w
    > detalu do uzysaknia czegoś takiego z kilkunastu niestabilizowanych

    Z gotowym będzie kłopot, ale możesz kupić rdzeń toroidalny z materiału
    SuperMSS/Sendust/Kool Mu i - jeśli masz trochę drutu nawojowego -
    samemu nawinąć transformator. Jak się zdecydujesz, to dam Ci namiary
    na tani rdzeń i policzę to.

    > Do użycia z LM2586

    Strasznie drogie...

    > lub czymś podobnym,

    Stary, dobry UC3843 + mały MOSFET?

    > częstotliwość pracy rzędu 200kHz.

    Powiedzmy, że 100kHz max. Im wyższa częstotliwość, tym bardziej każdy
    mm ścieżki zaczyna grać rolę. I nie tylko rolę.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 4. Data: 2015-02-24 16:54:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Z gotowym będzie kłopot, ale możesz kupić rdzeń toroidalny z materiału
    > SuperMSS/Sendust/Kool Mu

    BTW, czy MSS się nadaje do półmostka, czy lepiej wziąć któryś z tych
    E20 (3C8?) kupionych dekadę temu od Ciebie? A niezależnie od odpowiedzi:
    jak się zgodnie ze sztuką skleja rdzenie E?

    > Powiedzmy, że 100kHz max.

    Ja chcę 400kHz ze względu na mniejszą liczbę zwojów, a sprawność
    mnie niespecjalnie w tym zastosowaniu interesuje.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2015-02-24 17:14:57
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, February 24, 2015, 4:54:10 PM, you wrote:

    > BTW, czy MSS się nadaje do półmostka,

    Nadaje się na dławik wyjściowy do półmostka. Ale pytanie dotyczyło
    flybacka a nie półmostka.

    > czy lepiej wziąć któryś z tych E20 (3C8?)

    Ale nie wiem, o jakiej mocy myślisz..

    > kupionych dekadę temu od Ciebie?

    Dekadę? Chyba nie - rdzeniami handlowałem od 2007 dopiero :P

    > A niezależnie od odpowiedzi: jak się zgodnie ze sztuką
    > skleja rdzenie E?

    Klejem :P

    > Ja chcę 400kHz ze względu na mniejszą liczbę zwojów, a sprawność
    > mnie niespecjalnie w tym zastosowaniu interesuje.

    Jak chcesz 400kHz, to rdzenie z 3F3.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2015-02-24 17:43:15
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nadaje się na dławik wyjściowy do półmostka. Ale pytanie dotyczyło
    > flybacka a nie półmostka.

    Wiem, podpiąłem się.

    > Ale nie wiem, o jakiej mocy myślisz..

    200mW czy cuś...

    > Dekadę? Chyba nie - rdzeniami handlowałem od 2007 dopiero :P

    Ja się jeszcze chyba załapałem na prywatną uprzejmość, bo mi
    nie chciałeś sprzedać większej liczby karkasów stojących, bo
    miałeś mało. ;-P

    > Klejem :P

    Testy półmostka pokazują, że wystarczy nie ścisnąć dostatecznie
    dobrze połówek i prąd pobierany przez nieobciążoną przetwornicę
    skacze z 4mA do 100mA (ustawione ograniczenie prądowe zasilacza).
    To się zastanawiam, czy warstewka kleju nie zmniejszy mi drastycznie
    indukcyjności transformatora. Do ETD mam fachowe klipsy...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2015-02-24 18:18:07
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Tuesday, February 24, 2015, 5:43:15 PM, you wrote:

    > Wiem, podpiąłem się.
    > 200mW czy cuś...

    To na E10 raczej a nie na E20. Albo mały toroid ferrytowy.

> [...]
    > dobrze połówek i prąd pobierany przez nieobciążoną przetwornicę
    > skacze z 4mA do 100mA (ustawione ograniczenie prądowe zasilacza).

    Nie powinien - energia bierna powinna wracać do zasilania. Chyba, że
    skrajnie niskim napięciem zasilasz i diod zwrotnych nie masz...

    > To się zastanawiam, czy warstewka kleju nie zmniejszy mi drastycznie
    > indukcyjności transformatora.

    Ale ja wręcz świadomie często wprowadzam szczelinę w forwardach, żeby
    remanencję zmniejszyć i rampę prądu poprawić...

    Użyj rzadkiego kleju cyjanoakrylowego na dobrze odtłuszczoną
    powierzchnię i ściśnij dobrze.

    > Do ETD mam fachowe klipsy...

    W dużych seriach nie używa się klipsów - za duży koszt. Tylko klej a
    potem lakier i wypiekanie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2015-02-24 23:17:16
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    Dnia 24.02.2015 RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid> napisał/a:

    > Z gotowym będzie kłopot, ale możesz kupić rdzeń toroidalny z materiału

    Tak właśnie coś czuję. Rekomendowanych typów w TME, Farnellu i gdzieś
    jeszcze nie znalazłem, a z dostępnych w ofercie żaden nie pasuje.

    > SuperMSS/Sendust/Kool Mu i - jeśli masz trochę drutu nawojowego -
    > samemu nawinąć transformator. Jak się zdecydujesz, to dam Ci namiary
    > na tani rdzeń i policzę to.

    Poproszę. Za mało się na tym znam, aby zrobić to samemu, m.in. dlatego
    chciałem gotowca.

    > Strasznie drogie...

    W sumie nieprzesadnie, w kosztach całości się nie liczy, a wygodny
    jest - zwykła TO220 prosta w montazu a wszystko co trzeba ma.

    > Stary, dobry UC3843 + mały MOSFET?

    W sumie Może być, miejsca na płytce starczy.

    > Powiedzmy, że 100kHz max. Im wyższa częstotliwość, tym bardziej każdy
    > mm ścieżki zaczyna grać rolę. I nie tylko rolę.

    Do innego modułu tego samego urządzenia zrobiłem przetwornice na +12V
    i +5V na LM2672, który pracuje na 260kHz i nie miałem z nią żadnego
    problemu - pięknie działa.

    A może da się gdzieś kupic gotowy moduł zasilacza dający ?12V +5V
    (po 0.5A)i +24 ÷ +36V/1A, mieszczący się w 1U i nie zabijający ceną?

  • 9. Data: 2015-02-24 23:31:29
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Tuesday, February 24, 2015, 11:17:16 PM, you wrote:

> [...]
    > jeszcze nie znalazłem, a z dostępnych w ofercie żaden nie pasuje.
    > Poproszę. Za mało się na tym znam, aby zrobić to samemu, m.in. dlatego

    Podaj mi zakres napięć wejściowych, proszę.

    > W sumie nieprzesadnie, w kosztach całości się nie liczy, a wygodny
    > jest - zwykła TO220 prosta w montazu a wszystko co trzeba ma.

    Ale ponad 20PLN w TME...

    > W sumie Może być, miejsca na płytce starczy.

    Akurat o to najmniej bym się obawiał. UC3843 w obudowie SO-8, do tego
    mały MOSFET THT

    > Do innego modułu tego samego urządzenia zrobiłem przetwornice na +12V
    > i +5V na LM2672, który pracuje na 260kHz i nie miałem z nią żadnego
    > problemu - pięknie działa.

    Ale to step down i to dający możliwość zwartego montażu. Flyback jest
    jednak bardziej kłopotliwy.

    > A może da się gdzieś kupic gotowy moduł zasilacza dający ?12V +5V
    > (po 0.5A)i +24 ÷ +36V/1A, mieszczący się w 1U i nie zabijający ceną?

    1U to mnóstwo miejsca. Ale masz trudne wymagania - 4 napięcia
    jednocześnie z jednej przetwornicy :(

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 10. Data: 2015-02-24 23:43:46
    Od: Tomasz Szcześniak <t...@e...com>

    napisał/a:

    > Podaj mi zakres napięć wejściowych, proszę.

    25 ÷ 30 woltów.

    > Ale ponad 20PLN w TME...

    Na tej płytce będzie kilkadziesiąt układów po ponad 20zł, więc różnica
    żadna jest. Ale oczywiście im mniej wszystko kosztuje tym lepiej :)

    > Ale to step down i to dający możliwość zwartego montażu. Flyback jest
    > jednak bardziej kłopotliwy.

    OK - wierzę fachowcowi.

    > 1U to mnóstwo miejsca. Ale masz trudne wymagania - 4 napięcia
    > jednocześnie z jednej przetwornicy :(

    12V do analogu 5V do cyfry, >=24V do zasilania modułów odbiorczych.
    Niespecjalnie jest z czego rezygnować.