  • 1. Data: 2017-01-17 22:55:05
    Temat: Transformatorek sterujący klucze w zasilaczu ATX
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    Mam pytanko może ktoś potrafi mi wytłumaczyć
    po co jest dodatkowe uzwojenie wtórne w transformatorku sterującym bazami
    kluczy w zasilaczu atx
    uzwojeniem tym płynie prąd transformatora głównego
    czy to jest pewnego rodzaju sprzężenie aby zasilacz mógł wystartować
    czy to jest pewnego rodzaju zabezpieczenie prądowe kluczy
    pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-01-18 02:39:13
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Szumek,

> [...]
    > czy to jest pewnego rodzaju sprzężenie aby zasilacz mógł wystartować
    > czy to jest pewnego rodzaju zabezpieczenie prądowe kluczy

    Jedno i drugie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2017-01-18 16:38:10
    Od: niepełnosprawny intelektualnie 'POPIS/EU <N...@g...pl>

    (wiadomo)

    nie mógłbyś wkleić schemacik o którym mówisz?

  • 4. Data: 2017-01-18 18:36:18
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    na wstępie to dzięki za odpowiedź dla Pana Romana
    co do schematu wystarczy w google wpisać
    "schemat zasilacza atx" i jest jako pierwszy w grafikach
    może być też ten z tego topicu
    ten schemat jest przynajmniej czytelny,
    a w jaki sposób jest realizowane zabezpieczenie prądowe kluczy
    bo analizuje ten schemat i nie bardzo mogę dojść
    jak to jest zrobione?
    wyższy prąd po stronie wtórnej musi "zmieniać"
    coś (prąd lub napięcie )po stronie pierwotnej
    tylko co i którędy trafia to do sterownika tl494?

    generalnie to mam do naprawy zasilacz w urządzeniu
    schemat jest prawie rezystor w rezystor skopiowany z tego powyżej schematu
    nic nie widać żeby było uszkodzone
    pobieżne pomiary też nie wykazują uszkodzeń
    napięcie na kluczach jest ,scalak zasilony z zewnętrznego zasilania 12v też
    chodzi
    a nie chce chodzić samodzielnie
    tak jakby się nie chciał wzbudzać układ

    pozdrawiam

  • 5. Data: 2017-01-18 20:32:04
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Albo bezpośrednio http://obrazki.elektroda.net/78_1257612628.jpg

    > ten schemat jest przynajmniej czytelny,

    Jest... ale tak przeglądając go pobieżnie, nie mogę się oprzeć wrażeniu, że
    jest nieco pochrzaniony - zamienione -5 i -12V... (choć kondzioły pod
    wartości napięć pasują, ale obwody napięć już nie...) No, bo w przód jest
    prostowane i gładzone +12, ale wstecz na tej samej sekcji, na schemacie jest
    już tylko - 5V, a przy +5 odwrotnie, jest -12...

    Pardon za "między wódkę a zakąskę", ale, nie daje mi to spokoju...

    --
    ...Ja biorę na siebie schody, znajdę je skubane i skopię im poręcz
    tak, że nie będą wiedziały, którędy na górę. (C) Osioł ze Shreka.

  • 6. Data: 2017-01-18 21:18:15
    Od: "Szumek" <k...@i...pl>

    Witam
    masz rację z napięciami ,
    ja skupiłem się okolicami transformatorka sterującego,
    nie daje mi on spokoju,
    mam oscyloskop ale,
    nie mam jak go pobadać po stronie wtórnej
    no i nie mam zabardzo jak na pełnym napięciu
    raz już przez nieuwagę iskry leciały :-)
    pozdrawiam

  • 7. Data: 2017-01-23 13:00:38
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2017-01-17 o 22:55, Szumek pisze:
> [...]
    > czy to jest pewnego rodzaju sprzężenie aby zasilacz mógł wystartować
    > czy to jest pewnego rodzaju zabezpieczenie prądowe kluczy

    Zasilanie TL494 w stanie wyłączonym pochodzi z przetwornicy +5VSB, w
    stanie włączonym z +12V.
    Oznaczenia napięć nie są pomylone.
    Ze względu na brak kropek na T2 mogę jedynie zgadywać.
    np.: Do sterowania transformatorem T1 użyto tranzystorów bipolarnych,
    którym hfe spada dla dużych prądów. To uzwojenie zwiększa prąd bazy
    tranzystora sterującego Q01/Q01 wraz ze wzrostem prądu kolektora.

    --
    AWa.