  • 1. Data: 2014-10-29 14:42:17
    Temat: Transile szeregowo
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Panowie,

    czy przy szeregowym łączeniu transili dobrą praktyka jest dodanie
    rezystorowej sieci wyrównawczej, czy to przesada?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2014-10-29 14:49:01
    Temat: Re: Transile szeregowo
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, October 29, 2014, 2:42:17 PM, you wrote:

    > czy przy szeregowym łączeniu transili dobrą praktyka jest dodanie
    > rezystorowej sieci wyrównawczej, czy to przesada?

    IMHO przesada.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-10-29 15:03:30
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    > IMHO przesada.

    Ja bym raczej określił to jako zły pomysł, uzasadnienia żadnego nie
    widzę (ale może jest?)

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2014-10-29 15:10:41
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Dariusz,

    Wednesday, October 29, 2014, 3:03:30 PM, you wrote:

    > Ja bym raczej określił to jako zły pomysł, uzasadnienia żadnego nie
    > widzę (ale może jest?)

    Nie jestem w stanie sobie żadnego wyobrazić. Ale może jest coś, o czy
    nie wiem.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-10-29 15:35:07
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Nie jestem w stanie sobie żadnego wyobrazić. Ale może jest coś, o czy
    > nie wiem.

    Hipoteza jest taka: łączymy 3 transile po 5V szeregowo, chcąc
    dostać jeden, na napięcie 15V i 3x większej mocy pochłanianej.
    Podłączamy to pod 9V. Ponieważ rezystancja tych diod lawinowych
    nie jest dobrze określona, jest zupełnie możliwe, że w wynikowym
    dzielniku rozkład napięć wyjdzie 5, 2 i 2V. Ten dolny się więc
    otworzy. Czy wyzwoli to pozostałe? Spadek napięcia na nim będzie
    nominalne 5V, więc nie powinno się nic stać, ale wolałem spytać.

    W takim razie drugie pytanie: czy wolno zastosować transil 5KW
    równolegle z uzwojeniem wtórnym transformatora o mocy ~500W
    w celu zabezpieczenia przed przepięciami wynikającymi
    z gwałtownego odłączenia obciążenia? Zmiana z 10A na 0A
    na trafo 12V rozwaliła mi mostek prostowniczy na 50V... :-/

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2014-10-29 15:50:36
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" napisał w
    RoMan Mandziejewicz wrote:
> [...]
    >otworzy. Czy wyzwoli to pozostałe? Spadek napięcia na nim będzie
    >nominalne 5V, więc nie powinno się nic stać, ale wolałem spytać.

    na nim 5V, ale na pozostalych 2V, wiec prad plynie malutki i w calosci
    dziala jak nieotwarty, i dobrze, bo do 15V daleko.

    Owszem, on sie grzeje dwa razy mocniej niz pozostale, ale to jest w
    ogole jakies minigrzanie, transil na wieksze prady przewidziany.

    Te rezystory mialy sens w przy diodach/tranzystorach/tyrystorach na
    wysokie napiecie, z duzym rozrzutem pradow / napiec zaporowych, gdy
    moglo byc 500/200/200V.
    Znikomy prad grzal jeden element powaznie i to nie bylo dobre, bo
    dalej pracowal przegrzany.
    Ewentualnie np otwieral tyrystor ..

> [...]
    >z gwałtownego odłączenia obciążenia? Zmiana z 10A na 0A
    >na trafo 12V rozwaliła mi mostek prostowniczy na 50V... :-/

    10A po wtornej stronie ?
    Dziwne. Przy odlaczaniu powinno cos zaiskrzyc i tych 50V nie
    przekroczyc, pierwotna strona podlaczona do sieci czyli silnie tlumi
    przepiecia, zostaja te na indukcyjnosci rozproszenia, diody w mostku
    bipolarne i nawet jak im przekroczysz napiecie przebicia, to
    przepuszcza jak zenerka/transil i krotkiego impulsu nawet nie zauwaza.

    Wsadzilem automatyczny bezpiecznik do prostownika do akumulatora,
    tylko 5A, ale przy rozladowanym aku wybija czesto ... i diody sa nadal
    oryginalne.

    J.

  • 7. Data: 2014-10-29 16:00:21
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > 10A po wtornej stronie ?

    Tak.

    > Dziwne. Przy odlaczaniu powinno cos zaiskrzyc i tych 50V nie
    > przekroczyc

    Odłączanie MOSFETem, czyli w czasie 0.000nic, a w transformatorze
    całkiem spory zapas energii. Gdzieś się ta energa musiała podziać.
    Owszem, zaiskrzyło, ale nie tam, gdzie myślisz... :->

    Całe szczęście, że prostownik zamienił się z dwupołówkowego
    w jednopołówkowy i nie zabił niczego, co zasilał.

> [...]
    > bipolarne i nawet jak im przekroczysz napiecie przebicia, to przepuszcza
    > jak zenerka/transil i krotkiego impulsu nawet nie zauwaza.

    Jarku, zapewniam, że do wczoraj sam gorąco wierzyłem w tę teorię. :-)
    Jestem pewien, w jakich okolicznościach to zdechło.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2014-10-29 16:18:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:
    > Dziwne. Przy odlaczaniu powinno cos zaiskrzyc i tych 50V nie
    > przekroczyc

    >Odłączanie MOSFETem, czyli w czasie 0.000nic,

    Ok, troche zmienia ... ale mosfety tez wrazliwe na przepiecia :-)

    >a w transformatorze całkiem spory zapas energii.

    Umiarkowany - szczeliny nie ma.
    Za to mostek mocy powinien byc solidny ...

    >Jarku, zapewniam, że do wczoraj sam gorąco wierzyłem w tę teorię. :-)
    >Jestem pewien, w jakich okolicznościach to zdechło.

    Jak pisalem mam tez pewna praktyke.

    Az mam ochote podlaczyc jakis mostek i mosfeta :-)

    J.

  • 9. Data: 2014-10-29 16:34:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ok, troche zmienia ... ale mosfety tez wrazliwe na przepiecia :-)

    Widać mniej niż mostek. :-]

    > Umiarkowany - szczeliny nie ma.

    Toroidalny, 500W. Przy 120W nawet po nim nie widać obciążenia.
    Masz cewę, przez którą płynie 10A i gwałtownie zmieniasz to na
    0A. dI/dt *musi* gdzieś wyskoczyć i kopnąć w dupę...

    > Za to mostek mocy powinien byc solidny ...

    Prądowo pewnie tak, ale coś go rozwaliło...
    Ale jak kiedyś robiłem prostownik synchroniczny
    na 12V, to bez problemu uwalałem zasilacz pomocniczy
    (wytrzymywał do 25V) iskrząc sobie żarówką jako
    obciążeniem.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2014-10-29 17:20:15
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Wednesday, October 29, 2014, 4:34:22 PM, you wrote:

    > Widać mniej niż mostek. :-]
    > Toroidalny, 500W. Przy 120W nawet po nim nie widać obciążenia.
    > Masz cewę, przez którą płynie 10A i gwałtownie zmieniasz to na
    > 0A. dI/dt *musi* gdzieś wyskoczyć i kopnąć w dupę...

    Liczy się energia zgromadzona w indukcyjności rozproszenia. W
    najgorszym przypadku Ip^2*Lr/2. Ale mostek zdolny prostować prąd 10A
    powinien sobie z czymś takim poradzić nawet, jeśli za nim nie było
    kondensatora.

    > Prądowo pewnie tak, ale coś go rozwaliło...

    Odbił się o skraj krzywej Gaussa. Zdarza się.

    > Ale jak kiedyś robiłem prostownik synchroniczny
    > na 12V, to bez problemu uwalałem zasilacz pomocniczy
    > (wytrzymywał do 25V) iskrząc sobie żarówką jako
    > obciążeniem.

    Zasilacz ma więcej elementów niż diody prostownicze.

    --
    Best regards,
    RoMan