  • 1. Data: 2016-09-30 11:01:20
    Temat: Transmisja danych - low energy
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Załóżmy, że chcę sobie przesłać okresowo niewielką ilość danych z
    jakiegoś czujnika (odczyt temperatury, otwarcie kontaktronu) na
    odległość kilkudziesięciu metrów (uwzględniając parę ścian po drodze).
    Ważnym wymogiem jest niski pobór prądu - czujnik powinno się dać zasilić
    z baterii tak, żeby ich wymiana nie była konieczna co parę tygodni
    (rozwiązanie tymczasowe, do czasu podciągnięcia kabli i zainstalowania
    właściwych modułów) albo był w stanie pracować na małym li-polu,
    doładowanym z małego panelu słonecznego (coś w rodzaju tych solarnych
    lampek ogrodowych).

    Jakie rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie? ESP8266 chyba odpada
    ze względu na pobór prądu, poza tym trochę szkoda marnować adres IP w
    domowej sieci na jeden kontaktron albo termometr. Istnieje coś
    podobnego, ale komunikującego się np. w oparciu o BLE albo radio na
    433/868/2400MHz?

    Najlepiej, gdyby rozwiązanie opierało się na podobnej filozofii, jak ESP
    - autonomiczny moduł z pinami GPIO, który można zaprogramować, bez
    potrzeby rzeźbienia hardware'owego projektu na AVR albo STM32, ze
    sprzętowymi przyległościami.

  • 2. Data: 2016-09-30 12:19:39
    Temat: Re: Transmisja danych - low energy
    Od: pawel2420 <z...@n...pl>

    W dniu 2016-09-30 o 11:01, Atlantis pisze:
    > Załóżmy, że chcę sobie przesłać okresowo niewielką ilość danych z
    > jakiegoś czujnika (odczyt temperatury, otwarcie kontaktronu) na
    > odległość kilkudziesięciu metrów (uwzględniając parę ścian po drodze).
    Bluetooth Low Energy wydaje się dobrym rozwiązaniem. Mała bateria
    wystarcza na miesiące pracy. Niestety w paśmie 2.4GHz ściany zwykle
    bardzo silnie tłumią sygnał. Zobacz np. na iNode.pl zaprogramowane
    moduły BTM-800. Jest wersja obsługująca bezpośrednio czujniki
    temperatury Si70.., MCP98.. oraz wejście ON/OFF.

    Paweł

  • 3. Data: 2016-09-30 13:43:16
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Atlantis wrote:

> [...]

    > - autonomiczny moduł z pinami GPIO, który można zaprogramować, bez
    > potrzeby rzeźbienia hardware'owego projektu na AVR albo STM32, ze

    Są moduły RFM65 cośtam.
    Jak zrobisz to sprytnie to bateria litowa AA starczy na ponad 10 lat.

    jp

  • 4. Data: 2016-09-30 14:15:22
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > Jakie rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie? ESP8266 chyba odpada
    > ze względu na pobór prądu, poza tym trochę szkoda marnować adres IP w
    > domowej sieci na jeden kontaktron albo termometr.

    W domu to akurat adresów IP nie zabraknie. 16 milionów dla IPv4, a dla IPv6
    to już nawet nie liczę :)

    > Istnieje coś
    > podobnego, ale komunikującego się np. w oparciu o BLE albo radio na
    > 433/868/2400MHz?

    ZigBee?
    Albo
    http://www.st.com/content/st_com/en/products/wireles
    s-connectivity/sub-1ghz-rf.html?querycriteria=produc
    tId=SC1845

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2016-09-30 14:47:29
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-09-30 o 14:15, Grzegorz Niemirowski pisze:

    > W domu to akurat adresów IP nie zabraknie. 16 milionów dla IPv4, a dla
    > IPv6 to już nawet nie liczę :)

    A nie zaczną się jakieś problemy, gdy wyczerpany zostanie limit
    narzucony przez maskę podsieci 255.255.255.0? Średniej klasy domowy
    router pozwoli na zmianę ustawień, celem zwiększenia listy dostępnych
    adresów?

  • 6. Data: 2016-09-30 15:10:12
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > A nie zaczną się jakieś problemy, gdy wyczerpany zostanie limit
    > narzucony przez maskę podsieci 255.255.255.0?

    Zaczną się, ale po prostu możesz zmienić maskę na inną, np. 255.255.240.0.
    Maska narzuca limit, ale sama w sobie nie jest narzucona. Praktycznie każde
    urządzenie w którym mozna ustawić adres IP pozwala zmienić też maskę.

    > Średniej klasy domowy
    > router pozwoli na zmianę ustawień, celem zwiększenia listy dostępnych
    > adresów?

    Oczywiście. To nie jest tak, że zmiana maski jakoś obciąża router albo
    wymaga specjalnego sprzętu.

    Więcej urządzeń to większe obciążenie WiFi czy też Ethernetu, to też większe
    obciążenie procesora routera i z tym jak najbardziej trzeba sięliczyć, ale
    to kwestia ilości przerzucanych danych przez medium lub procesor, a nie
    adresacji.

    Więc pod kątem prądożerności ESP8266 odpada, i w ogóle WiFI jeśli coś ma
    działać na baterii, ale adresacją nie ma co się przejmować.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 7. Data: 2016-09-30 15:13:09
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Sep 2016 14:47:29 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > narzucony przez maskę podsieci 255.255.255.0? Średniej klasy domowy
    > router pozwoli na zmianę ustawień, celem zwiększenia listy

    a dlaczego zakladasz ograniczenie maski adresu na /24? w klasie
    192.168.0.0 (/16) możesz mieć 65k adresów...

    --
    Marek

  • 8. Data: 2016-09-30 15:25:58
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 30 Sep 2016 11:01:20 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
> [...]
    > jakiegoś czujnika (odczyt temperatury, otwarcie kontaktronu) na
    > odległość kilkudziesięciu metrów (uwzględniając parę ścian po

    Przy takiej odległości i ścianach to najtaniej będzie rfm* na 868 lub
    433MHz. 2.4Mhz przy standardowych mocach to jest dobre tylko w
    obrębie jednego dużego pomieszczenia.

    W uspieniu pobierają kilka mikroamper. Praca w trybie wysyłka
    pakietu - usypiasz. im dłużej uśpiony w przerwach między nadawaniem
    tym dłużej wytrzyma bateria. Mam taki zasilany baterią słoneczną z
    Castoramy i chodzi już trzeci rok.
    Ewentualnie markowy nrf* dla tych samych częstotliwości. są też
    uklady Texas instruments z wbudowanym mcu.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2016-09-30 16:26:47
    Od: ToMasz <N...@o...pl>

    > 433/868/2400MHz?

    A jakby wysyłać raz na jakiś czas, paczkę danych za pomocą
    radionadajnika i odbiornika z pilota do alarmu samochodowego?

    ToMasz

  • 10. Data: 2016-09-30 20:39:10
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 30/09/2016 10:01, Atlantis wrote:

    > Jakie rozwiązanie będzie najbardziej odpowiednie? ESP8266 chyba odpada
    > ze względu na pobór prądu,

    To zalezy jak często. Esp8266 ma takze deep sleep mode w którym pobiera
    77uA
    ESP32 ma mieć jeszcze lepsze sleep modes.

    NRF24L01 tez niewiele pobierają w standby.

    c.

    ---