  • 1. Data: 2019-09-29 22:55:41
    Temat: Transoptor wyzwalający inny transoptor
    Od: Marek <f...@f...com>

    Mam pewien układ z 3 kanałowym transoptorem , którego ledy mają
    wspólną katodę (jego  LEDy nazwijmy A1,A2,A3). To jest taka "czarna"
    skrzynka w którą ingerować nie mogę. Do tego układu idą 4 przewody:
    masa dla LED oraz 3 przewody do poszczególnych anod. Teraz każde z
    tych LED A1...A3 musi być wysterowany przez kolejny dodatkowy 3
    kanałowy transoptor (jego tranzystory po stronie wtórnej określmy
    B1,B2,B3). Czy można wysterować LED A1 z emitera transoptora B1 jeśli
    oba tranoptory będą na wspólnej masie (wspólną katoda LED A1...A3)?
    Sprawa byłaby prosta gdyby instniały transoptory pnp ale chyba czegoś
    takiego nie ma... Gdzieś natknąłem się na info, że w  przypadku
    transoptorów bipolarnych oznaczenia C E określają tylko kierunek
    polaryzacji w przypadku  przewodzenia, czy to oznacza że obciążenie
    (LED) może być również w emiterze takiego transoptora? Gdzie w takim
    przypadku powinien być rezystor ograniczający prąd LED, kolektorze
    czy emiterze?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2019-09-29 23:45:29
    Temat: Re: Transoptor wyzwalający inny transoptor
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 29 Sep 2019 22:55:41 +0200, Marek napisał(a):
> [...]
    > B1,B2,B3). Czy można wysterować LED A1 z emitera transoptora B1 jeśli
    > oba tranoptory będą na wspólnej masie (wspólną katoda LED A1...A3)?

    Masz dostep w B do kolektorow i emiterow, czy tez jakos polaczone ?

> [...]
    > (LED) może być również w emiterze takiego transoptora? Gdzie w takim
    > przypadku powinien być rezystor ograniczający prąd LED, kolektorze

    wszystko jedno.
    A moze nawet wcale go nie trzeba - transoptor z natury ogranicza ...
    no, lepiej daj, rozrzut parametrow moze byc duzy.
    I uwazaj, bo prad przepuszczany maly - moze nie wystarczyc.

    Sa trzy osobne tranzystory czy np na jednym kawalku krzemu ?
    Bo tu tez sie moze kryc ograniczenie.

    J.

  • 3. Data: 2019-09-30 00:14:46
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 29 Sep 2019 23:45:29 +0200, "J.F."
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Masz dostep w B do kolektorow i emiterow, czy tez jakos polaczone ?

    B mogę zrobić dowolnie, myślałem o ltv-845.

    > I uwazaj, bo prad przepuszczany maly - moze nie wystarczyc.

    Ltv-845 ma darlingtony, powinny dać radę.

    --
    Marek

  • 4. Data: 2019-09-30 10:11:59
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Marek <f...@f...com> wrote:

    > Czy można wysterować LED A1 z emitera transoptora B1 jeśli oba
    > tranoptory będą na wspólnej masie (wspólną katoda LED A1...A3)?

    Tak.

    > Sprawa byłaby prosta gdyby instniały transoptory pnp ale chyba czegoś
    > takiego nie ma...

    Nie ma, bo nie jest potrzebne :)

> [...]
    > oznaczenia C E określają tylko kierunek polaryzacji w przypadku
    > przewodzenia, czy to oznacza że obciążenie (LED) może być również w

    Może być w emiterze. Nie używasz przecież bazy tego tranzystora, więc nie
    musisz się przejmować jej napięciem. Z zewnętrznego punktu widzenia to nie
    tranzystor, tylko zwykłe złącze, które przewodzi albo nie przewodzi (ale w
    jednym kierunku).

    > Gdzie w takim przypadku powinien być rezystor ograniczający prąd LED,
    > kolektorze czy emiterze?

    Obojętne.

    Masz gałąź złożoną z trzech elementów: tranzystor w transoptorze, rezystor
    i LED. Kolejność podłączenia elementów w gałęzi jest dowolna. Ciebie
    ogranicza tylko to, że LED musi być przy masie, ale czy podłączysz plus,
    rezystor, transoptor, LED i masę, czy plus, transoptor, rezystor, LED i
    masę, to już nie ma znaczenia.

  • 5. Data: 2019-09-30 13:30:30
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Marek wrote:

    > Czy można wysterować
    > LED A1 z emitera transoptora B1 jeśli oba tranoptory będą na wspólnej
    > masie (wspólną katoda LED A1...A3)?

    Pytasz o to, czy transoptor nadaje się do pracy wtórnikowej? Jeśli tak,
    to oczywiście, pod warunkiem, że to jest zwykły transoptor, bez
    wzmacniacza i układu formowania impulsu wyjściowego. Tylko uważaj na
    CTR, może zajść potrzeba wzmocnienia prądowego zewnętrznym tranzystorem
    w układzie Darlingtona/Sziklai'ego.

    Po drugie, ten wejściowy transoptor nie musi być transoptorem, są też
    inne elementy izolacyjne oparte na krzemie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2019-09-30 15:54:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 30 Sep 2019 08:11:59 +0000 (UTC), q...@t...no1
    (Queequeg) wrote:
> [...]
    > to nie
    > tranzystor, tylko zwykłe złącze, które przewodzi albo nie przewodzi

    Jasne. Dzięki wszystkim, temat zamykam.

    --
    Marek