  • 1. Data: 2019-11-05 11:43:26
    Temat: Trawienie nierdzewki do metalografii
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Witam,

    Temat trochę z MacGyvera. Preparat musi być w postaci suchego proszku, ze względów
    bezpieczeństwa w transporcie. Potem go mogę przygotować z wodą lub alkoholem. Musi
    być też dostępny w handlu w sensie z Allegro czy podobnego źródła. Już zamówiłem
    chlorek żelaza, wodorotlenek sodu i potasu, kwas szczawiowy. Co jeszcze byście
    podpowiedzieli? Trawić będę różne postacie stali nierdzewnych, głównie austenity, i
    duplexy, ale po różnych procesach spawania.

    Konrad

  • 2. Data: 2019-11-05 14:22:46
    Temat: Re: Trawienie nierdzewki do metalografii
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-05, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:
> [...]
    > i potasu, kwas szczawiowy. Co jeszcze byście podpowiedzieli? Trawić
    > będę różne postacie stali nierdzewnych, głównie austenity, i duplexy,

    Widzę, że jeszcze używa się chlorek miedzi - CuCl2, Żelazicyjanek potasu
    - K3Fe(CN)6, tylko brzmi groźnie. Planujesz też elektrolitycznie czy
    czysto chemicznie?

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2019-11-05 14:36:01
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    >Temat trochę z MacGyvera.
    >Preparat musi być w postaci suchego proszku, ze względów
    >bezpieczeństwa w transporcie.

    A co cie to obchodzi - zamiasz, kurier/poczta przywozi butelki :-)

    >Musi być też dostępny w handlu w sensie z Allegro czy podobnego
    >źródła.
    >Już zamówiłem chlorek żelaza, wodorotlenek sodu i potasu, kwas
    >szczawiowy.

    Hm, wodorotlenki to chyba nie trawia, podobnie jak kwas szczawiowy.

    >Co jeszcze byście podpowiedzieli? Trawić będę różne postacie stali
    >nierdzewnych, głównie austenity, i duplexy, ale po różnych procesach
    >spawania.

    Do miedzi to znam rozne, ale do stali to nie podpowiem ...

    https://www.researchgate.net/post/What_is_a_good_etc
    hant_for_316_stainless_steel

    Wychodzi na to, ze chlorek Ci sie przyda :-)

    J.

  • 4. Data: 2019-11-05 14:47:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Widzę, że jeszcze używa się chlorek miedzi - CuCl2, Żelazicyjanek
    >potasu
    >- K3Fe(CN)6, tylko brzmi groźnie.

    Zelazicyjanki sa uwazane za niegrozne - zelazo widac dobrze wiaze te
    cyjanki i nie puszcza.

    Powszechnie uzywane jako antyzbrylacz ... do soli spozywczej.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%BBelazocyjanek_pot
    asu

    Chociaz ... tam podaja reakcje z kwasami ... i czy to nie brzmi
    groznie ...

    J.

  • 5. Data: 2019-11-05 14:53:49
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 listopada 2019 14:22:46 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Widzę, że jeszcze używa się chlorek miedzi - CuCl2, Żelazicyjanek potasu
    > - K3Fe(CN)6, tylko brzmi groźnie. Planujesz też elektrolitycznie czy
    > czysto chemicznie?

    Prąd mam, więc będę kombinował z prądem i akustycznie.

    Już mam taką listę:
    K2S2O5
    KClO3
    (NH4)2[CuCl4]x2H2O
    CoCl2x6H2O
    CuCl2x2H2O
    FeCl3x6H2O
    K2CrO4
    NH4F
    H3BO3
    CH2ClCOOH
    C4H4O4
    C2H2O4x2H2O
    KMnO4
    KSCN
    KOH
    K3[Fe(CN)6]

    Część z nich jako składnik barwiący tylko jakieś fazy. Mikroskop ma polaryzator, może
    się uda go użyć.

  • 6. Data: 2019-11-05 15:29:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Debowski napisał:

    >Prąd mam, więc będę kombinował z prądem i akustycznie.

    >Już mam taką listę:
    >K2S2O5

    Jakis tiosiarczan ? ciekawe jak by to mialo trawic ... siarką ?
    Czy nadsiarczan mial byc, ale wtedy S2O8 ?

    >KClO3

    No, ciekawe ... niby dobry utleniacz ... ale czy do stali ?
    A przemyslowo to sie go nie produkuje ... w kadziach z nierdzewki
    wlasnie ? :-)

    >NH4F

    Hm, jakos niegroznie wyglada.
    Elektrolitycznie ?

    >KMnO4

    to chyba jakos podobnie jak KClO3.
    Ale z dodatkiem HCl ... chlor trawi dobrze :-)

    J.

  • 7. Data: 2019-11-05 16:29:05
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > A co cie to obchodzi - zamiasz, kurier/poczta przywozi butelki :-)

    https://allegro.pl/oferta/sod-metaliczny-99-95-w-kaw
    alkach-1kg-7681667546

    Niby racja, ale z kilową puszką sodu wolałbym nie jeździć...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2019-11-05 16:39:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 listopada 2019 15:32:44 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > Jakis tiosiarczan ? ciekawe jak by to mialo trawic ... siarką ?
    > Czy nadsiarczan mial byc, ale wtedy S2O8 ?

    Pirosiarczyn potasu

    > No, ciekawe ... niby dobry utleniacz ... ale czy do stali ?
    > A przemyslowo to sie go nie produkuje ... w kadziach z nierdzewki
    > wlasnie ? :-)

    To składnik mieszaniny.

    > Hm, jakos niegroznie wyglada.
    > Elektrolitycznie ?

    > to chyba jakos podobnie jak KClO3.
    > Ale z dodatkiem HCl ... chlor trawi dobrze :-)

    Wszystko kwestia co to znaczy dobrze.

  • 9. Data: 2019-11-05 16:41:44
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 listopada 2019 16:29:07 UTC+1 użytkownik Piotr Wyderski napisał:

    > https://allegro.pl/oferta/sod-metaliczny-99-95-w-kaw
    alkach-1kg-7681667546

    > Niby racja, ale z kilową puszką sodu wolałbym nie jeździć...

    Jeździć pewnie by się dało, ale ja muszę z tym polecieć.

  • 10. Data: 2019-11-05 17:21:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    Wyderski napisał:

    alkach-1kg-7681667546

    Bezpieczniejsze chyba niz szklana butelka z benzyna ... choc jakby tak
    upuscic z 2m na beton ... wieczko nie odpadnie ? :-)

    >Jeździć pewnie by się dało, ale ja muszę z tym polecieć.

    To istotnie moze byc problem :-)

    Ale ciekawe jak zareaguja na bialy proszek ... tez moze byc
    nieprzyjemnie :-)

    J.