  • 21. Data: 2019-11-05 21:49:44
    Temat: Re: Trawienie nierdzewki do metalografii
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 5 listopada 2019 21:46:33 UTC+1 użytkownik dantes napisał:

    > solnego nie kupisz na miejscu?

    Kupić to jedno, usunąć po trawieniu to drugie. Wolałbym uniknąć silnych/trudnych do
    zneutralizowania chemikaliów.

  • 22. Data: 2019-11-05 22:14:35
    Od: dantes <d...@q...com>

    Dnia Tue, 5 Nov 2019 12:49:44 -0800 (PST), Konrad Anikiel napisał(a):

    > Kupić to jedno, usunąć po trawieniu to drugie. Wolałbym uniknąć
    > silnych/trudnych do zneutralizowania chemikaliów.

    Coś za coś. Ale bez powyższego nie zmajstrujesz odczynników:
    Anczyca, Baumanna, Fry-makro, Hayna, Oberhoffera.
    a to podstawa.

  • 23. Data: 2019-11-06 02:05:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-11-05, Konrad Anikiel <a...@g...com> wrote:

> [...]
    > (NH4)2[CuCl4]x2H2O
    > CoCl2x6H2O
    > CuCl2x2H2O
    > FeCl3x6H2O
    > K2CrO4
    > NH4F
    > H3BO3
    > CH2ClCOOH
    > C4H4O4
    > C2H2O4x2H2O
    > KMnO4
    > KSCN
    > KOH
    > K3[Fe(CN)6]
    >
    > Część z nich jako składnik barwiący tylko jakieś fazy. Mikroskop ma

    Nie ryzykuj przewożenie tego samolotem. Jeśli przewozisz za granice
    posprawdzaj z urzedami celnymi zarówno u siebie jak i w kraju docelowym
    co Ci wolno wy/wwieźć. To nie zawsze są rzeczy intuicyjne - u mnie np.
    KOH i H3BO3 są substancjami podlegającymi kontroli i miałbyś spore
    problemy próbując to wwieźć bez zezwolenia. Niektóre zmiązki
    (nie)organiczne mogą byc tez na liście prekursorów do produkcji
    narkotyków. Wszelkie standardowe utleniacze (np. chlorany, azotany) i
    znane substancje toksyczne, najpewnie nie przejdą przez detektory na
    lotniskach. Masz tam też kupe substancji toksycznych o zaostszonych
    wymogach transportowych.

    Musisz posciągac indywidulane SDSy i posprawdzać sekcje 14 (14.3 lub IATA).
    Nie przewoziłbym nic co jest tam opisane jako hazardous. SDSy możesz
    ściągnąć z Sigma-Aldrich. Z powyższej listy to chyba tylko K2S2O5 i
    ewentualnie KSCN da się przewieźć bez cyrków, a i to może byc proszeniem
    się o problemy jeśli znajdą jakies słoiczki w bagazu.

    Najlepiej by było, gdybyś powiedział im co mają zamówić, jak kraj w
    miare rozwinięty to np. Sigma-Aldrich powinien tam działać.

    Do listy przydalby sie tez jakiś nieorganiczny kwas. Mały akumulator
    motocyklowy, niezalany, z nabojami z kwasem powinien byc łatwo dostępny.
    37% to nie za duzo ale może wystarczyć. Kwasu pozbędziesz się
    neutralizując np. proszkiem do pieczenia (baking soda). O wiele wieksze
    kłopoty mozesz miec aby pozbyc się związków chromu VI, który masz na
    liście.

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2019-11-06 06:36:42
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 6 listopada 2019 02:05:40 UTC+1 użytkownik Marcin Debowski napisał:

> [...]
    > neutralizując np. proszkiem do pieczenia (baking soda). O wiele wieksze
    > kłopoty mozesz miec aby pozbyc się związków chromu VI, który masz na

    O, Sigma-Aldrich to dobry cynk, dzięki.

  • 25. Data: 2019-11-07 19:08:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Kupić to jedno, usunąć po trawieniu to drugie. Wolałbym uniknąć
    >silnych/trudnych do zneutralizowania chemikaliów.

    Akurat solny zneutralizowac bardzo latwo.
    Troche NaOH i wychodzi zwykla sól,
    albo wystawic gdzies na podworko - odparuje bez sladu, tylko lepiej
    zeby nie bylo metalu w poblizu :-)

    J.