  • 1. Data: 2018-05-16 08:38:29
    Temat: Triak optotriak - przekaznik SSR
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Zrobilem sobie przekaznik SSR (triak - optotriak) wg schematu jak w tym
    watku :
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2941233.html
    Jest to schamat przewijajacy sie bardzo czesto w internecie. Zastosowalem
    BT139 i MOC3041.
    I teraz tak. Gdy podlaczam do niego jako odbiornik pradu zwyczajna zarowke
    100W to wszystko dziala pieknie. Natomiast gdy podepne zarowke
    energooszczedna (swietlowkowa) to... zarowka mruga sobie z czestotliwoscia
    podobna jak swiatla samolotu. Po odpieciu gasika (rezystor 39ohm i
    kondensator 10nF) dziala juz bez mrugania.

    Zrobilem tez uklad wg takiego schematu :
    https://i.stack.imgur.com/VMZ1O.png
    Ale wtedy mruga jeszcze szybciej, nawet bez gasika.

    Pytanie 1. Co w tym ukladzie sie dokladnie dzieje, ze to mruga? Czy gasik
    sie stosuje tylko i wylacznie do obciazen indukcyjnych a w innych nie nalezy
    go wrecz stosowac? Czyli taki uklad z gasikiem nie jest uniwersalny do
    zalaczania dowolnych obciazen?
    Pytanie 2. Jaka jest rola rezystora 330ohm w tym schemacie?

    Pzdr

  • 2. Data: 2018-05-16 08:41:42
    Temat: Re: Triak optotriak - przekaznik SSR
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "miumiu" <a...@b...pl> napisał w wiadomości
    > Zrobilem sobie przekaznik SSR (triak - optotriak) wg schematu jak w tym
    > watku :
    > https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2941233.html

    Sprecyzuje, ze z tego watku chodzi o ten ostatni schemat.

  • 3. Data: 2018-05-16 09:00:20
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    miumiu wrote:

    > Pytanie 1. Co w tym ukladzie sie dokladnie dzieje, ze to mruga?

    Zasilasz lampę przez gasik.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2018-05-16 09:14:14
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Zasilasz lampę przez gasik.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    A czemu zwykla zarowka nie mruga?

  • 5. Data: 2018-05-16 09:49:24
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    miumiu wrote:

    > A czemu zwykla zarowka nie mruga?

    Bo nie ma kondensatora na wejściu. Twój gasik przy 50Hz
    ma reaktancję ~320kOhm:

    https://www.electronics2000.co.uk/calc/reactance-cal
    culator.php

    więc przy 230V RMS płynie przez niego ~1mA w szczycie.
    Zwykła żarówka jest (w zakresie zimnym) opornikiem o małej
    wartości, więc taki prąd na niej żadnego wrażenia nie robi.
    Powstaje dzielnik napięcia i efektywne napięcie zasilania
    żarówki jest pomijalne.

    Energooszczędna ma na wejściu przetwornicę, która włącza się
    dopiero powyżej pewnego napięcia. No więc pracowicie ładujesz
    sobie tym prądem kondensator za mostkiem prostowniczym, aż
    jego napięcie przekroczy próg UVLO przetwornicy i ona rusza,
    przetwarzając zgromadzoną w kondensatorze energię na światło.
    Ale że jest jej tam niedużo, to wystarcza na jeden błysk
    i cykl się powtarza. Zamiast 10n dasz 100n i Ci miganie przyspieszy. :-)

    Nie ma tu żadnej magii gasika, zwykłą neonówka w przełącznikach
    podświetlanych daje dokładnie ten same efekt.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2018-05-16 11:12:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "miumiu" napisał w wiadomości grup
    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w
    wiadomości

    >A czemu zwykla zarowka nie mruga?

    Dla zwyklej to za malo mocy.
    Ten 1mA prad zarowki nawet nie zaczerwieni.

    A w LED elekrolit w przetwornicy podladuje, przetwornica ruszy,
    energie z elektrolita wyczerpie, ale blysnie ...

    Rozwiazanie - drugi gasik, tym razem na zaciskach zarowki.
    Z wiekszym kondensatorem i opornikiem wiekszej mocy.
    Albo opornik, albo termistor :)

    Albo wyp* ten niepotrzebny gasik :-)

    J.

  • 7. Data: 2018-05-16 12:13:56
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Nie ma tu żadnej magii gasika, zwykłą neonówka w przełącznikach
    > podświetlanych daje dokładnie ten same efekt.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Dzieki za lopatologiczne wyjasnienie. Bede musial zmierzyc sobie jeszcze ile
    energii zuzywa taki uklad z gasikiem w stanie "idle" a ile bez.

    --
    Pzdr

  • 8. Data: 2018-05-16 12:15:09
    Od: "miumiu" <a...@b...pl>

    > Rozwiazanie - drugi gasik, tym razem na zaciskach zarowki.
    > Z wiekszym kondensatorem i opornikiem wiekszej mocy.
> [...]

    I tak pewnie zrobie, ale ja pierwsza opcje tez sprawdze :)

    --
    Pzdr