  • 1. Data: 2016-05-23 12:20:12
    Temat: Trzecia posba o pomoc w skonstruowaniu nadajnika i odbiornika bardzo krotkich impulsow swietlnych.
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    Dla rozluźnienia informuje, ze moja prosba nie ma nic wspólnego z tzw. trzecia
    goralska prawda:)
    Od ponad roku szukam zdolnego Elektronika, który potrafilby skonsultować, wykonać
    projekt i p[rototyp generatora pojedynczych impulsow świetlnych. Czyli zbudowanego na
    szybkim uniwibratorze, np MC 10598. Impulsy nie mogą być dluzsze od około 5
    nanosekund.
    I odbiornika tych impulsow zbudowanego na jakiejs szybkiej fotodiodzie. Odebrane
    impulsy musza być wzmocnione do poziomu, który podany na trigger uniwibratora,
    potrafi wyzwolić następny impuls swietlny.
    I to wszystko. Mam na to jakies fundusze i byłoby korzystnie jeśli tenze Elektrooptyk
    mieszkalby w, lub okolicy Krakowa gdzie mieszkam. Ale nie jest to warunek czy
    wymaganie gdyz wiem, ze mój projekt, niby proty, w praktyce okazal się dość zlozony.
    Pzdr
    Tornad

  • 2. Data: 2016-05-23 15:25:00
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...com>

    Użytkownik "Tadeusz Wajda" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    A To rozwiązanie brałeś pod uwage?
    http://www.linear.com/solutions/1324

    Pozdrawiam
    JarekC

  • 3. Data: 2016-05-23 16:09:15
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Monday, May 23, 2016 at 3:25:05 PM UTC+2, JarekC.DIY wrote:
> [...]
    > to warunek czy wymaganie gdyz wiem, ze mój projekt, niby proty, w praktyce

    Tego akurat nie widziałem. Ale podobne, owszem. Ten układ ma te wade, ze wymaga
    bardzo długiego (30 ns) impulsu wyzwalającego i zresetowanie się układu. Czyli
    czas niezbędny do wyzwolenie następnego impulsu jest rowniez dlugi.

    Ale jeśli nic lepszego nie uda się wyczaic to sprobuje sie tym pobawić. Mysle,
    ze jednak to co mam, czyli ten MC 10598 jest o klase lepszy. Tyle, ze on jest
    pradozerny i wymaga dwu napiec zasilających, chyba + 2V i - 3.2 V.
    Dziekuje za zainteresowanie i udział w dyskusji. A jak u Ciebie z czasem i czy
    jesteś w stanie taki układziki konstruować? A może do kompletu udaloby Ci się
    wynaleźć adekwatny do tego odbiornik?

    Pzdr
    Tornad

  • 4. Data: 2016-05-23 16:33:36
    Od: "JarekC.DIY" <j...@g...com>

    Użytkownik "Tadeusz Wajda" <t...@h...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    >czy
    > jesteś w stanie taki układziki konstruować? A może do kompletu udaloby Ci

    A możez zapodać jakiegoś linka do karty katalogowej MC10598, bo jakos nie
    moge nic znaleźć.
    Co będzie odbiornikiem tego impulsu, jakie obciążenie?

    Pozdrawiam
    JarekC

  • 5. Data: 2016-05-23 19:04:48
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Monday, May 23, 2016 at 4:33:42 PM UTC+2, JarekC.DIY wrote:
> [...]
    > moge nic znaleźć.
    > Co będzie odbiornikiem tego impulsu, jakie obciążenie?

    Tu jest data sheet: http://www.onsemi.com/pub_link/Collateral/MC10198-D.
    PDF
    Ale przykladow aplikacji nie udało mi się znaleźć.
    Obciazeniem ma być "zwykla" dioda laserowa o mocy rzedu kilku mW od
    zwyklego "pointera". Mam takich kikanascie, no problem. Gorzej będzie z
    dobraniem fotodiody gdyż szybkie diody PIN, wymagają czasem
    kilkunastowoltowego "biasu" co może być malym utrudnieniem, no bo trzeba jakos
    to napiecie stworzyć. Ale być może sa jakies nowsze nie wymagające tego.

    Kolor laserka dowolny (preferowany w zakresie widzialnym) byle do niego
    dopasować potem zakres czulosci fotodiody.

    Pzdr
    Tornad

  • 6. Data: 2016-05-23 20:08:09
    Od: "PcmOl" <...@...com>

> [...]
    > to napiecie stworzyć. Ale być może sa jakies nowsze nie wymagające tego.

    Zwykłej diody laserowej nie da się tak po prostu modulować zerojedynkowo z
    predkościami rzędu setek MHz.
    Być może, dałoby się modulowac moc, ale akcja laserowa musi przebiegać ciągle.
    Problemem jest konstrukcja dostatecznie szybkiego modulatora-stabilizatora
    prądu, bo LD bardzo nie lubią przeciążenia.
    Nie wiem jak czuły miałby być odbiornik, ale konstrukcja wzmacniacza wejsciowego
    (transimpedancja) dla prędkości tego rzędu, to nie jest bułka z masłem.
    Przy tym nawet kilkusetwoltowy bias diody lawinowej jest zadaneim trywialnym.

  • 7. Data: 2016-05-23 21:19:55
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Monday, May 23, 2016 at 8:08:10 PM UTC+2, PcmOl wrote:
> [...]

    > Przy tym nawet kilkusetwoltowy bias diody lawinowej jest zadaneim trywialnym.

    Tu mam kilka przykladow uniwibratorow i układ zasilania diody.

    http://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monost
    able.html

    Wydaje mi się, ze wbrew pogladaom, ktore reprezentujesz, dioda zapala się
    niejako natychmiastowo. Swego czasu skuckalem układ ze zwykla dioda, który
    pracowal z czestotliwoscia zaświecania się około 50 MHz. I impuls odbierałem z
    diody PIN. Pozatym, w dalmierzach laserowych działających na zasadzie pomiaru
    czasu lotu impulsu laserowego o mocy kilkudziesięciu mW, nie ma z tym
    problemów.
    Po trzecie, czas swiecenia diody jest tak krotki, a czas przerwy stosunkowo
    dlugi, ze ona w tym czasie kilku ns, spoko przeniesie ponadnormowe obciążenia
    przewidziane do pracy ciaglej. Dobor opornika w szeregu to chyba rozwiaze.
    Jakiegos "drivera" chyba nie potrzeba.
    Ciesze się, ze temat nie jest Ci obcy i wiesz na jakie problemy być przygotowanym.
    Zastanawiam się czy moje wymyslone wymagania nie sa za bardzo
    wygorowane. W końcu urządzenie ma pracować jako zapętlony układ, majacy na
    celu pomiar odleglosci. Taki generator, nazywam go swietlny. Z tym, ze nie
    będzie mierzyl odleglosci jako takiej, lecz niewielkie zmiany odleglosci.

    Promien laserowy będzie się odbijal od tarczy czy lusterka i wracal do
    odbiornika zlokalizowanego przy nadajniku. Uzyskamy pewna czestotliwosc jego
    pracy zalezna od odleglosci do tarczy.

    Pomiar zmian odleglosci będzie w zakresie około 2.7 m, gora powiedzmy 3 m.
    Wymyslilem sobie, ze im krotszy impuls tym wieksza rozdzielczość układu
    uzyskamy. Ale te impulsy być może, mogą być znacznie dluzsze, byleby miały
    stabilne parametry a glownie dlugosc.

    Problem w tym, ze czas lotu promienia na drodze tam i z powrotem równej te moje
    maksymalnie 3 m, będzie rowny tylko około 20 nanosekund. Wiec nie chce
    generatora tych swietlnych pikow o dlugosci 50 ns lecz wolalbym 5 ns. Tak aby
    nie było czasu jalowego, zmarnowanego na wyzwolenie i przetwarzanie impulsow w
    samych bebechach, tylko aby większość tego czasu była wykorzystana do pomiaru.

    Ale może się myle i ten wymog nie będzie wplywal na dokladnosc i powtarzalność
    pomiarow.
    W wyniku zapetlnia układu nadajnik - odbiornik, uzyskamy generator, generujący
    jakas czestotliwosc, kilkudziesięciu MHz, która będzie funkcja odleglosci.
    Czestotliwosc chce mierzyc jakims czestosciomierzem a scislej licznikiem
    impulsow, w określonym czasie np 1-jednej sekundy. Chinczycy takie produkują masowo
    po około 80 dolarów sztuka.

    Mam tez jakiś stary dalmierz laserowy, który zamierzalem wykorzystać do budowy
    tego mojego dalmierza. Ale zwatpilem, tam jest wypasiony i programowany
    procesor, wszystko zrobione w skali nano i trudno cos wyczaic w sensie
    wydlubac z niego to co potrzeba. Na pewno będę musial wykorzystać optyke czyli
    szklo skupiające wiazke swietlna przed fotodioda. Ale to już kosmetyka.

    Mysle, ze troche przyblizylem swoje wymysly. Problem w tym, ze jak dotad nikt
    ani tu, ani na elektrodzie, gdzie również to przedlozylem, nie chce, nie potrafi,
    czy boi się tego "czepic" gdyż jest to zagadnienie marginalne w sensie braku potrzeb
    i szerszego zainteresowania takim urządzonkiem.

    Pzdr
    Tornad

  • 8. Data: 2016-05-24 00:06:12
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 23.05.2016 o 21:19, Tadeusz Wajda pisze:
    PDF

    > Tu mam kilka przykladow uniwibratorow i układ zasilania diody.
    >
    > http://www.electronics-tutorials.ws/waveforms/monost
    able.html

    No skoro masz gotowce, to dlaczego do tej pory sam nie "skuckałeś"
    odpowiedniego układu?
    Dopuszczasz możliwość tego, że się mylisz/brak ci podstaw teoretycznych?
    I zdaje się, że mylisz diody laserowe ze zwykłymi diodami LED.

    --
    Kaczin

  • 9. Data: 2016-05-24 03:25:39
    Od: Tadeusz Wajda <t...@h...com>

    On Tuesday, May 24, 2016 at 12:06:12 AM UTC+2, Kaczin wrote:

> [...]
    > Dopuszczasz możliwość tego, że się mylisz/brak ci podstaw teoretycznych?
    > I zdaje się, że mylisz diody laserowe ze zwykłymi diodami LED.

    Sam skuckac nie mogę i nie chce bo co dwie glowy to nie jedna. A jeszcze Twoja
    trzecia dochodzi. Macula degeneration jest powodem, ze nie sam mogę; oczy już
    nie te. A i mój wysluzony tektronics odmawia współpracy, szczegolnie wieczorem.

    A po trzecie chce aby młodzi się ciut doksztalcali ku swojemu i ogolu
    pożytkowi.
    Co do diod to caly czas mam na myśli diody laserowe, nie zwykle ledy. Nie
    wymagam aby dioda laserowa wyposazona była np w grzebien optyczny odcinający
    kilka harmonicznych pobocznych I nie wymagam jakichś dużych mocy, tylko gora
    5 mW. Jedyne, co mogę sobie zazyczyc to to, aby soczewka kolimacyjna tej diody
    była wykonana ze szkla a nie z polimetakrylanu metylu i umozliwiala
    uksztaltowanie w miare wąskiej smugi swiatla.

    Pzdr
    Tornad

  • 10. Data: 2016-05-24 10:12:51
    Od: Czarek Grądys <c...@w...onet.pl>

> [...]
    > uzyskamy. Ale te impulsy być może, mogą być znacznie dluzsze, byleby miały

    A po grzyba to ma działać impulsowo? Ja bym zmodulował zasilanie diody
    generatorem synchronizowanym za pomocą pętli pll sygnału powracającego.
    Pętla będzie stabilizować fazę, więc zmiana odleglości wymusi zmianę
    częstotliwości generatora, którą łatwo zmierzyć.
    Może to będzie łatwiejsze do zrealizowania.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl