  • 11. Data: 2019-05-24 19:56:32
    Temat: Re: Turbiny wiatrowe
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Robert Wańkowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 2019-05-24 o 18:56, J.F. pisze:
> [...]
    110-m-Darrieuss-vertical-axis-wind-turbine-installed
    -at-Cap-Chat_fig2_315509311

    >I brzydka. :-)

    Moze i brzydka, ale ma ciekawa ceche - dzieki geometrii tych lopatek
    udalo sie odciagi do konca masztu przymocowac.
    Znakomicie obniza naprezenia ... ale podejrzewam, ze w tym przypadku
    nie tak znakomicie, skoro os musi byc na tyle sztywna, aby nie
    przeszkadzac w obracaniu.

    No i najwieksze ramie na polowie wysokosci, raptem 50m, a wiatr
    przyziemny slabszy.

    Wydajnosci tego tez jestem ciekaw, bo Darrieus widaje mi sie sztuczka
    magiczna :-)

    Ale jesli miala 4MW, to calkiem spora ta wydajnosc, widac sztuczka
    dobrze dziala :-)

    J.

  • 12. Data: 2019-05-26 10:47:36
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-24, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Zalety ma, ale jak tak intuicyjne czuje, ze wad ma wiecej.

    A to już nie intuicyjnie a pewnie patrząc na to co rynek zweryfikował.
    Ale wydaje się, że oś pionowa chyba dominuje w małych systemach, czy
    nie?

    > Taki teleskopowy maszt mialby IMO mniejsza sztywnosc niz staly.

    Niekoniecznie chyba, ale na pewno byłby bardziej skomplikowany, czyli
    więcej mogłoby się popsuć. No i byłby droższy, może i dużo.

    > Ale zobacz na powierzchnie zataczana przez taki o osi poziomej.
    > Olbrzymia jest, a taki o osi pionowej musialby chyba miec podobny
    > przekroj dla wiatru.
    >
    > Albo wysokie łopaty, albo daleko odsuniete od masztu ... a pewnie
    > jedno i drugie.
    > IMO - zrealizowac by to bylo trudno, obciazenia w konstrukcji bylyby
    > wieksze, a maszt w srodku wirnika by przeszkadzal.

    Ja wiem... czy z osią poziomą powinien być wysoki bo wiatr czy bo łopaty?

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2019-05-26 22:42:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 26 May 2019 08:47:36 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > A to już nie intuicyjnie a pewnie patrząc na to co rynek zweryfikował.

    Nie tylko - zastanawiam sie jak to zrobic ... i juz mi sie nie podoba
    :-)

    > Ale wydaje się, że oś pionowa chyba dominuje w małych systemach, czy
    > nie?

    Chyba nie, jak sie patrze np na to
    https://www.calidus.eu/kategoria-produktu/oswietleni
    e-solarne-led-latarnie-led/latarnie-hybrydowe-led/

    Os pionowa ma swoje zalety, a w malenstwach trudnosci wykonawczych
    mniej.

    IMO - wiatr tez

    O, jest nawet ladny wykres
    http://green-power.com.pl/pl/home/wiatr-i-jego-pomia
    r-w-energetyce-wiatrowej/

    J.

  • 14. Data: 2019-05-27 08:58:24
    Od: Miroo <b...@b...brak.i.juz>

> [...]
    >
    > https://www.researchgate.net/figure/The-Eole-a-4-MW-
    110-m-Darrieuss-vertical-axis-wind-turbine-installed

    u nas są takie turbiny pionowe

    http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/poznan-aerator-
    na-jeziorze-strzeszynskim-juz-dziala-zdjecia,1862863
    ,artgal,t,id,tm.html

    Ale spełniają inne zadanie.

    W jakimś ogrodzie czy parku doświadczeń widziałem makietę z różnymi
    modelami wiatraków. Można było puścić wiatr o różnej sile i obserwować
    ile dają prądu poszczególne modele.
    Ale to było dawno i już nie pamiętam szczegółów :(
    Może jest jakiś film na youtubie?

    Pozdrawiam

  • 15. Data: 2019-05-27 09:21:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 May 2019 08:58:24 +0200, Miroo napisał(a):

> [...]
    >
    > u nas są takie turbiny pionowe
    >
    > http://poznan.naszemiasto.pl/artykul/poznan-aerator-
    na-jeziorze-strzeszynskim-juz-dziala-zdjecia,1862863

    Moc ma to znikomą.
    Ciekawe, jak by sie sprawdzala pompa elektryczna i ogniwo sloneczne.

    Albo motopompa, bo za 300 tys zlotych, to mozna sporo paliwa kupic :-)

    Byla taka
    https://www.dziennikwschodni.pl/biala-podlaska/koden
    -elektrownia-wiatrowa-sie-zawalila-nie-wiadomo-ale-o
    dbudujemy-ja,n,150129897.html

    https://www.youtube.com/watch?v=9DO4llQ0oUE
    https://www.youtube.com/watch?v=iFpmY1QgWqQ

    Filmy juz po katastrofie ?

    J.

  • 16. Data: 2019-05-27 11:34:10
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-26, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Nie tylko - zastanawiam sie jak to zrobic ... i juz mi sie nie podoba
    >:-)

    Ale co konkretnie?

    Tu jest trochę omówienia za i przeciw.
    https://phys.org/news/2012-07-offshore-vertical-axis
    -turbines-closer.html
    Co prawda to dla instalacji pozabrzegowych ale są wymienione jako głowne
    problemy uniwersalne, takie, które do łba mi akurat nie przyszły:
    - trudności (koszt) wykonania śmigieł (dla osi pionowej)
    - pulsacyjny charakter pracy.
    - problem z zatrzymywaniem turbiny

    --
    Marcin

  • 17. Data: 2019-05-27 12:00:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 27 May 2019 09:34:10 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

    > Ale co konkretnie?

    Os, lozyska,

> [...]
    > problemy uniwersalne, takie, które do łba mi akurat nie przyszły:
    > - trudności (koszt) wykonania śmigieł (dla osi pionowej)

    W takiej wersji eliptycznej ?

    > - pulsacyjny charakter pracy.

    Ciekawe czy 3 lub 4 lopatami tez jest problem.

    > - problem z zatrzymywaniem turbiny

    no fakt, moze byc pewien problem.

    J.