  • 1. Data: 2009-03-27 12:36:41
    Temat: Typ wyjść sterownika PLC
    Od: MiF <f...@g...pl>

    Chciałem zakupić sterownik PLC w promocji dla studentów. W informacji o
    produkcie pisze takie coś:
    > Przy zamówieniu należy określić typ wyjść jaki ma być na sterowniku
    > (przekaźniki, tranzystory npn, tranzystory pnp) oraz rodzaj portu
    > komunikaycjnego (RS-232 (S-video) lub USB).
    Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a nie
    tranzystory?

  • 2. Data: 2009-03-27 13:51:30
    Temat: Re: Typ wyjść sterownika PLC
    Od: Kit <b...@a...su>

    MiF pisze:
    > Chciałem zakupić sterownik PLC w promocji dla studentów. W informacji o
    > Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a nie
    > tranzystory?
    Tak z grubsza to wyjścia tranzystorowe są szybsze i trwalsze, wyjścia
    przekaźnikowe są wolniejsze ale mogą przełączać większe prądy, mają też
    mniejszą żywotność (chociaż i tak są to miliony cykli).

  • 3. Data: 2009-03-27 13:54:07
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "MiF" <f...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > informacji o
    > Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a

    Beda halasowac [wada lub zaleta], beda zapewne na wyzsze napiecia
    oraz odporniejsze na przepiecia i przeciazenia .. ktorych w tablicy
    demonstracyjnej dla studentow moze wcale nie bedzie, beda mniej
    zywotne - co pewnie tez bez znaczenia w wersji studenckiej, byc
    moze beda wieksze lub drozsze ...

    J.

  • 4. Data: 2009-03-27 14:24:00
    Od: Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>

    MiF wrote:
    > Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a nie
    > tranzystory?

    Przekaźnikami można obsłużyć zarówno prąd stały, jak i zmienny,
    tranzystorami tylko stały. Decydyjąc się na NPN lub PNP decydujesz się
    zarazem na polaryzację - wspólny plus lub wspólny -. Przekaźniki mają
    albo osobno wyprowadzone oba styki, albo grupowane po kilka (tak jest w
    sterownikach FATEK - coś mi mówi, że chodzi właśnie o nie), co pozwala
    na separację różnych obwodów wyjściowych - np. 24V stałe, 24V zmienne,
    230V zmienne.

    Maciek

  • 5. Data: 2009-03-27 14:33:06
    Od: "meloon" <s...@a...com>

    > Chciałem zakupić sterownik PLC w promocji dla studentów. W informacji o
    > Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a nie
    > tranzystory?

    Poza tym co juz zostalo powiedziane:

    Tranzystory w porownaniu do przekaznikow:
    - wieksze straty energii - > cieplo
    - awaria trudniejsza do zdiagnozowania, zlokalizowania (uplywy pradu),
    - w 99% awaria w pozycji "zamkniety", przekazniki natomiast psuja sie
    najczesciej na "otwarcie"
    - mniejsza zywotnosc przy ciaglej pracy z mala iloscia cykli przelaczania,
    - wieksza zywotnosc przy duzej ilosci przelaczania,
    - z reguly drozsze (?)

    --
    melon

  • 6. Data: 2009-03-27 14:36:02
    Od: "meloon" <s...@a...com>

    > Przekaźnikami można obsłużyć zarówno prąd stały, jak i zmienny,
    > tranzystorami tylko stały.

    Ale czy nie chodzi tu o przekazniki tranzystorowe (solid state relays),
    ktore smigaja na zmiennym?

    --
    melon

  • 7. Data: 2009-03-27 14:42:14
    Od: Maciej Szymanski <m...@n...spam.here.asor.com.pl>

    meloon wrote:
    > Ale czy nie chodzi tu o przekazniki tranzystorowe (solid state relays),
    > ktore smigaja na zmiennym?

    AFAIK to są one tyrystorowe i działają tylko na zmiennym. W PLC z
    wyjściami półprzewodnikowymi spotkałem się z opcjami:

    - tranzystory NPN - tylko prąd stały,
    - tranzystory PNP - tylko prąd stały,
    - tyrystory - tylko prąd zmienny,
    - przekaźniki elektromechaniczne - stały lub zmienny.

    Co prawda, zależnie od potrzeb można dołożyć dodatkowy moduł z innym
    rodzajem wyjść, albo bod wyjście tranzystorowe podłączyć zewnętrzny
    przekaźnik na prąd stały.

    Maciek

  • 8. Data: 2009-03-27 15:08:43
    Od: "meloon" <s...@a...com>

> [...]
    >
    > Co prawda, zależnie od potrzeb można dołożyć dodatkowy moduł z innym
    > rodzajem wyjść, albo bod wyjście tranzystorowe podłączyć zewnętrzny

    Czyli moja charakterystyka w poprzedniej wiadomosci tyczy sie wlasnie
    tyrystorowych.
    Wlasnie patrze na solid state relay 480V 125A i przy napieciu rzeczywiscie
    jest symbol pradu przemiennego.
    Dzieki za sprostowanie!

    --
    melon

  • 9. Data: 2009-03-29 04:52:27
    Od: <b...@s...pl>

    "MiF" <f...@g...pl> wrote in message
    > Chciałem zakupić sterownik PLC w promocji dla studentów. W informacji o
    > Jaką różnicę robi fakt, że na wyjściach będą np. przekaźniki a nie
    > tranzystory?

    Wybierz przekaźnikowe - przekaźniki i tak pewnie będą sterowane
    tranzystorami bo
    hiperrzadko podpina się uC bezpośrednio do przekaźnika więc zubożając PCB
    możesz uzyskać drugą opcję (plus zalety wymienione przez innych -
    uniwersalność Pk-ów)

  • 10. Data: 2009-04-28 09:43:18
    Od: "- MarusC" <m...@g...pl>

    meloon <s...@a...com> napisał(a):

> [...]
    > - mniejsza zywotnosc przy ciaglej pracy z mala iloscia cykli przelaczania,
    > - wieksza zywotnosc przy duzej ilosci przelaczania,

    Są też wady przekaźników:
    -mała częstotliwość pracy
    -styki generują zakłócenia - dodatkowe impulsy. W przypadku sterowania z nich
    wejść elektronicznych konieczne jest zastosowanie filtrów (np. programowych)
    ograniczającyh częstotliwość pracy wejścia.

    Marek