  • 1. Data: 2018-06-08 04:14:27
    Temat: Typowe przyczyny nadmiernego grzania się układów pamięci i cpu?
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    Procesor embedded NXP serii Cortex M4... Pracuje zaledwie 100MHz...
    W czasie normalnej pracy jest zimny, temperatura pokojowa...

    Klient zwraca już 3 płytę w której procesor zwiera szynę 3V3
    i grzeje się tak, że dotykając go palcem ciężko wytrzymać...

    Do procesora podłączone kostki zewnętrznej pamięci flash i SDRAM.
    Też normalnie zimne.

    Na próbę biorę jedną płytkę: wymieniam starannie ten grzejący się
    cpu... mierzę napięcia, wszystko ok. Procesor programuję, program
    startuje, na LCD obraz, za moment grzeje się niebotycznie kostka
    SDRAM obok CPU...

    Płytka pracowała miesiąc bez zarzutu i nagle taki zwrot.

    Projekt testowany na odporność na ESD bardzo dokładnie,
    zamknięty w metalowej obudowie, jedyne "wejście" to przez
    LCD ale jest też zabezpieczony i od tej strony niczego
    się nie spodziewam.

    Czy można jakoś "pośmiertnie" dojść przyczyny uszkodzenia
    kostki pamięci lub cpu? Nie wiem, mierząc omomierzem
    piny do masy czy coś takiego? Albo prześwietlając Xrayem ? :-)

    Podpowiedźcie - co można sprawdzić?

  • 2. Data: 2018-06-08 08:07:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 7 Jun 2018 21:14:27 -0500, Pszemol napisał(a):
> [...]
    > SDRAM obok CPU...
    >
    > Płytka pracowała miesiąc bez zarzutu i nagle taki zwrot.

    Kiedys mnie dopadlo, wlasnie w RAM, na szczescie na etapie prototypu
    https://en.wikipedia.org/wiki/Latch-up

    Dlugie przewody zasilajace + brak kondensatora na plytce i sie
    zrobilo.

    Ha, ciekawe
    "High-power microwave interference can also trigger latch ups."
    A teraz wifi, komorki ... dlugie kable do tego LCD ?

    > Czy można jakoś "pośmiertnie" dojść przyczyny uszkodzenia
    > kostki pamięci lub cpu? Nie wiem, mierząc omomierzem
    > piny do masy czy coś takiego? Albo prześwietlając Xrayem ? :-)

    USA - przeswietlenie dentystyczne pewnie drogie ... a i tak watpie czy
    pokaze.
    Trzeba by obudowe rozpuscic ...

    J.

  • 3. Data: 2018-06-08 10:05:42
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 08.06.2018 o 04:14, Pszemol pisze:
> [...]
    > zamknięty w metalowej obudowie, jedyne "wejście" to przez
    > LCD ale jest też zabezpieczony i od tej strony niczego

    LCD jest z dotykiem czy bez?

    > Czy można jakoś "pośmiertnie" dojść przyczyny uszkodzenia
    > kostki pamięci lub cpu? Nie wiem, mierząc omomierzem
    > piny do masy czy coś takiego? Albo prześwietlając Xrayem ? :-) >
    > Podpowiedźcie - co można sprawdzić?

    1. Pogadać z klientem w jakich warunkach to pracuje i na co jest
    narażone. Może kojarzy w jakim momencie pada?

    2. Zrobić porządnie badania nie tylko ESD, ale też burst, surge,
    narażenia na częstotliwości radiowe (przewodzone i promieniowane).

  • 4. Data: 2018-06-08 12:47:47
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-08 o 04:14, Pszemol pisze:
> [...]
    > kostki pamięci lub cpu? Nie wiem, mierząc omomierzem
    > piny do masy czy coś takiego? Albo prześwietlając Xrayem ? :-)

    Co sprawdzić nie wiem.
    Nigdy też nie projektowałem tak szybkich urządzeń, ani procka z
    zewnętrznym RAM.

    Kiedyś wyczytałem że połączenie 1 do 1 wyjścia z wejściem cyfrówki,
    gdzie są bardzo duże dU/dt powoduje, że na wejściu pojawiają się
    przepięcia poza przedział napięć zasilania. Kondensatory na VCC nie
    pomogą bo to chodzi o spadki na wewnętrznych podłączeniach struktury do
    pinów VCC i GND. Te przepięcia są tłumione diodami zabezpieczającymi.
    Nie wiem, może diody podlegają stopniowej degradacji.
    Takie przepięcie wywołując impuls prądu w takiej diodzie ponad ileś tam
    być może może doprowadzić do latch-up.

    W takie linie podobno powinno się wkładać rezystory (rzędu 47..100) w
    szereg.
    P.G.

  • 5. Data: 2018-06-08 20:38:55
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > LCD jest z dotykiem czy bez?

    Bez dotyku.

    > 1. Pogadać z klientem w jakich warunkach to pracuje i na co jest narażone.
    > Może kojarzy w jakim momencie pada?

    Obudowa aluminiowa, uziemiona - dziura z przodu na 7" LCD.
    W pudle osobny moduł zasilacza 12V, na płytce procesora
    regulatory 5V i 3V3. Zamontowana całość na zewnątrz budynku.
    Klawiatura podłączona do przedniej ściany, pod LCD, wchodzi
    na płytkę zabezpieczona transorbami 5V, odseparowana od
    CPU przez sterownik klawiatury I2C. Komunikacja ze światem
    zewnętrznym przez RS485, również odseparowana od CPU
    przez driver linii RS485 - nie rozumiem w jaki sposób warunki
    użytkowania mogły spowodować uszkodzenie scalaka procka
    czy pamięci SDRAM na płytce.

    > 2. Zrobić porządnie badania nie tylko ESD, ale też burst, surge, narażenia
    > na częstotliwości radiowe (przewodzone i promieniowane).

    W jaki sposób wytłumaczysz uszkodzenie procesora przez
    narażenia na częstotliwości radiowe gdy jest na płytce
    w uziemioniej obudowie aluminiowej?

  • 6. Data: 2018-06-09 13:14:28
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Pszemol wrote on 08.06.2018 20:38:
> [...]
    > przez driver linii RS485 - nie rozumiem w jaki sposób warunki
    > użytkowania mogły spowodować uszkodzenie scalaka procka

    Nikt ci tego dokładnie nie powie nie widząc urządzenia, layoutów płytki,
    sposobów podłączenia zasilania, interfejsów itp.
    Macie w tej swojej firmie speca od EMC? To niech się zajmie tematem.
    A jak szukasz pomocy na grupie, to chociaż pokaż z czym mamy do
    czynienia. Bo inaczej dostaniesz tylko zestaw ogólnych porad.

    Zakładając, że te elementy nie są z jakiejś wadliwej parti, albo nie są
    podróbkami, to jest szansa że procek i sdram są najbardziej podatnymi
    elementami na drodze zakłóceń (bo są wykonane w najmniejszym procesie
    technologicznym). Trzeba przeanalizować jakie masz drogi którymi "coś"
    może wejść i potem wyjść.

    Jakie masz linie wchodzące do urządzenia? Zasilanie, RS485, coś jeszcze?
    RS485 ma izolację galwaniczną?
    Jak te linie są zabepieczone przed przepięciami? Czy jak na liniach
    zasilających dostaniesz "strzał" common mode, to jedyną drugą ucieczki
    nie stają się linie RS-485 i po drodze nie znajduje się akurat procek?
    Albo w drugą stronę (RS485->uC->zasilanie).

    A może zasilanie procka nie jest wystarczająco zabezpieczone i przy
    zakłóceniach dostaje jakieś szpile?

    > W jaki sposób wytłumaczysz uszkodzenie procesora przez
    > narażenia na częstotliwości radiowe gdy jest na płytce
    > w uziemioniej obudowie aluminiowej?

    W twojej obudowie jest dziura na wyświetlacza a wyświetlacz LCD to kupa
    elektrod napylonych na szkło. Te elektrody w zależności od
    częstotliwości mogą być gorszymi lub lepszymi antenami. W czasie testów
    odporności na radiówkę promieniowaną ustawia się natężnie pola 3V/m dla
    sprzętu domowego i 10V/m dla warunków przemysłowych. Być może są to
    poziomy wystarczające, żeby zakółcić pracę urządzenia. Czy mogą
    spowodować uszkodzenie? Chyba nie, ale skąd możesz wiedzieć bez testów?

  • 7. Data: 2018-06-18 03:43:07
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Zbych" <a...@o...pl> wrote in message

    > Nikt ci tego dokładnie nie powie nie widząc urządzenia, layoutów płytki,
    > sposobów podłączenia zasilania, interfejsów itp.
    > Macie w tej swojej firmie speca od EMC? To niech się zajmie tematem.

    Myślisz wciąż, że to EMC/EMI ? Urządzenie przeszło odpowiednie testy.

> [...]
    > elementami na drodze zakłóceń (bo są wykonane w najmniejszym procesie
    > technologicznym). Trzeba przeanalizować jakie masz drogi którymi "coś"

    No też tak rozumuję, ale w dalszych analizach znalazłem kilka płytek
    uszkodzonych w sposób nie wywołujący grzania układów, choć wciąż
    procek lub pamięć SDRAM były uszkodzone.

    Na przykład na jednej z płytek linia adresowa A10 była zwarta z masą
    - podniosłem nóżkę procesora i zwarcie jest wewnątrz procka...

    Na innej płytce widać linie danych walczą ze sobą, charakterystyczne
    schodki napięć pomiędzy 0 a 3V3 - podniosłem nogę D31 pamięci
    SDRAM i sygnał na procku jest teraz właściwy, noga D30 podniesiona
    SDRAM wisi na jakimś dziwnym poziomie 2.5V - czyli jakieś wewnętrzne
    uszkodzenie scalaka SDRAM.

    W obu przypadkach opisanych wyżej sam CPU działa poprawnie
    i kod nieużywający zewnętrznej szyny pamięci działa bardzo dobrze,
    czyli uszkodzenia ograniczone do wyjść/wejść związanych z pamięciami
    zewnętrznymi.

> [...]
    > stają się linie RS-485 i po drodze nie znajduje się akurat procek?
    > Albo w drugą stronę (RS485->uC->zasilanie).

    Jest RS485 izolowane (ADM2587, LC03-6 i bezpieczniki TRF600-150-RB).

    > A może zasilanie procka nie jest wystarczająco zabezpieczone i przy
    > zakłóceniach dostaje jakieś szpile?

    Zasilacz dwustopniowy: najpierw z sieciówki robi się 12V, potem
    z tych 12VDC idzie do impuslowego małej mocy dającego 3.3V dla cpu.
    W pierony kondziorów 0.1uF dookoła proca, pamięci i na całej płytce.

> [...]
    > żeby zakółcić pracę urządzenia. Czy mogą spowodować uszkodzenie? Chyba
    > nie, ale skąd możesz wiedzieć bez testów?

    Chyba dla przemysłówki robią testy 6V/m i urządzenie przeszło takie testy.
    Również strzelaliśmy w szybę LCD pistoletem ESD: nie rusza go 20kV.
    Nie udało się nam wywołać tego typu efektów uszkodzenia w labie...

  • 8. Data: 2018-06-18 09:17:18
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 18.06.2018 o 03:43, Pszemol pisze:

    > Myślisz wciąż, że to EMC/EMI ? Urządzenie przeszło odpowiednie testy.

    Przy tak skąpych danych można tylko zgadywać. Ale skoro uszkodzenie
    pojawia się u jednego klienta a u innych, do których trafiły urządzenia
    z tej samej partii nie, to chyba jest to dobry trop?

    > Zasilacz dwustopniowy: najpierw z sieciówki robi się 12V, potem
    > z tych 12VDC idzie do impuslowego małej mocy dającego 3.3V dla cpu.
    > W pierony kondziorów 0.1uF dookoła proca, pamięci i na całej płytce.

    Kondensatory to nie jest zabezpieczenie przed udarami. Miałem raczej na
    myśli coś co może rozproszyć energię zakłóceń (warystory, transile itp.)

    > Nie udało się nam wywołać tego typu efektów uszkodzenia w labie...

    Dlatego pytałem cię o warunki pracy u klienta. Może ma tam jakiś sprzęt,
    który może generować śmieci? Duże silniki, spawarki, falowniki?

  • 9. Data: 2018-06-18 10:49:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2018-06-18 o 09:17, Zbych pisze:
    > Dlatego pytałem cię o warunki pracy u klienta. Może ma tam jakiś sprzęt,
    > który może generować śmieci? Duże silniki, spawarki, falowniki?

    Dawno, dawno temu, jeszcze w ubiegłym wieku, jak mi się wydawało, że jak
    driver RS485 jest 16kV ESD protected to jest odporny na wszystko
    mieliśmy taki przypadek, że na około 100 instalacji po całej Polsce
    tylko w jednej systematycznie urządzenia się blokowały. Po wyłącz/włącz
    działały normalnie.
    Uzgodniłem, żeby przy następnej takiej sytuacji nie resetowali tylko
    wezwali. Udało mi się bez wyłączania zasilania rozebrać urządzenie.
    Stwierdziłem, że VCC zamiast 5V miało około 2V i 78L05 (stabilizacja z
    12V) był gorący. Mierząc spadki napięć na GND ustaliłem który element
    ciągnie prąd. Przyczyną był latch-up. 78L05 nie miał w ogóle chłodzenia
    i dzięki temu termicznie ograniczał prąd do na tyle małej wartości, że
    pin z latchup-em się nie palił doszczętnie i reset pomagał.

    Ta instalacja była zainstalowana w wyjątkowym terenie - na najwyższym
    punkcie względnie rozległego płaskowyżu. Co okres burz to w te budynki
    waliły pioruny seriami, ale i tak blokowanie zdarzało się typowo raz na
    sezon burzowy.
    P.G.

  • 10. Data: 2018-06-18 12:15:29
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2018-06-08 04:14, Pszemol wrote:
> [...]
    > kostki pamięci lub cpu? Nie wiem, mierząc omomierzem
    > piny do masy czy coś takiego? Albo prześwietlając Xrayem ? :-)

    Jeżeli nie RF/EMC/EMI to sprawdź pod kontem temperatury w miejscu gdzie
    pracowało.

    Świeciło na nią słońce ?
    Klimatyzowany lab ?
    Jak zasilane ?
    Zasilacz gdzie ?
    Część jakiejś maszyny ?
    Jakieś elementy wykonawcze ?
    Czego nie było na testach ESD ?
    Podłączone PE do obudowy ?
    Jakieś szybkie zmiany w okolicy ?
    Przepływ dużego prądu ?
    Pole magnetyczne ?

    Cała historia jest ważna.

    Z X-Raya to mógłbyś się jedynie dowiedzieć gdzie bond upalony. Może dać
    jakąś wskazówkę.

    Widziałem już różne cuda.

    Pozdrawiam

    Adam Górski