  • 1. Data: 2014-12-15 09:56:15
    Temat: UPS na 5V
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Chcę zasilać mały komputer (powiedzmy rozmiarów Pi) z 5V DC / 2A.

    Jednoczesnie chciałbym zrobić sobie niewielki UPS w postaci akku
    żelowego 6V.

    Całośc zasilana z 230V.

    Czy znajde gotowca? Rozgladam się i owszem, sa zasilacze tego typu
    (buforowe) ale 100% to napięcie 12V co oznacza dodatkową przetwornicę
    obniżającą.

    Dodatkowo jest silne założenie: przetwornica z 6V w przypadku awarii nie
    może podać napięcia wejściowego na wyjście.

    Zakładając że nie dam rady znaleźć gotowca: jaki typ przetornicy dałby
    radę zrobić 6V-5V / 2A i jednocześnie w przypadku awarii się ładnie
    wyłaczyć? A może jednak 6V to za malo i trzeba przetwarzać z 12?

  • 2. Data: 2014-12-15 10:15:09
    Temat: Re: UPS na 5V
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Monday, December 15, 2014, 9:56:15 AM, you wrote:

    > Chcę zasilać mały komputer (powiedzmy rozmiarów Pi) z 5V DC / 2A.
    > Jednoczesnie chciałbym zrobić sobie niewielki UPS w postaci akku
    > żelowego 6V.

    A dlaczego nie 12V?

    > Całośc zasilana z 230V.
    > Czy znajde gotowca? Rozgladam się i owszem, sa zasilacze tego typu
    > (buforowe) ale 100% to napięcie 12V co oznacza dodatkową przetwornicę
    > obniżającą.

    I tak potrzebujesz przetwornicy.

    > Dodatkowo jest silne założenie: przetwornica z 6V w przypadku awarii nie
    > może podać napięcia wejściowego na wyjście.

    To tym bardziej 12V.

    > Zakładając że nie dam rady znaleźć gotowca: jaki typ przetornicy dałby
    > radę zrobić 6V-5V / 2A i jednocześnie w przypadku awarii się ładnie
    > wyłaczyć? A może jednak 6V to za malo i trzeba przetwarzać z 12?

    Łatwiej przetwarzać z 12V.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-12-15 10:29:27
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-15 10:15, RoMan Mandziejewicz wrote:
    > A dlaczego nie 12V?

    Nie ma powodu.

    > I tak potrzebujesz przetwornicy.

    Jaką powinienem, się zainteresować aby w przypadku awarii nie podała 12V
    na wyjście?

    > Łatwiej przetwarzać z 12V.

    Ok, łatwiej też kupić gotowca w postaci zasilacza buforowego.

  • 4. Data: 2014-12-15 10:40:53
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    Monday, December 15, 2014, 10:29:27 AM, you wrote:

    > Nie ma powodu.
    > Jaką powinienem, się zainteresować aby w przypadku awarii nie podała 12V
    > na wyjście?

    Przy tej mocy - flyback lub SEPIC. SEPIC może mieć ciut wyższą
    sprawność.

    > Ok, łatwiej też kupić gotowca w postaci zasilacza buforowego.

    Dokładnie. Choć to trochę mała moc.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2014-12-16 12:23:05
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

> [...]
    > radę zrobić 6V-5V / 2A i jednocześnie w przypadku awarii się ładnie
    > wyłaczyć? A może jednak 6V to za malo i trzeba przetwarzać z 12?

    Nieco "od czapy": nie możesz zastosować starego sposobu z diodą (dwoma
    diodami)?
    Akumulator przez diodę (lub dwie) dołączony na stałe, napięcie z
    zasilacza nieco wyższe niż z akumulatora z diodami, zasilanie z
    zasilacza. Szlag trafił zasilanie, prąd płynie przez diody z akumulatora.

    P.P.

  • 6. Data: 2014-12-16 12:30:19
    Od: Tmek <t...@d...ek>

> [...]
    > radę zrobić 6V-5V / 2A i jednocześnie w przypadku awarii się ładnie
    > wyłaczyć? A może jednak 6V to za malo i trzeba przetwarzać z 12?

    Na 5V chyba mozesz zastosowac cos takiego, ogniwa lion 18650, plus
    ladowarka telefoniczna microusb na 230V i juz.

    http://www.fasttech.com/product/1341300-qidian-1a-1-
    5a-2a-4a-6-18650-mobile-power-bank

    Tmek

  • 7. Data: 2014-12-16 12:42:00
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-16 12:30, Tmek wrote:
    > Na 5V chyba mozesz zastosowac cos takiego, ogniwa lion 18650, plus
    > ladowarka telefoniczna microusb na 230V i juz.
    > http://www.fasttech.com/product/1341300-qidian-1a-1-
    5a-2a-4a-6-18650-mobile-power-bank

    Te power banki nie są przeznaczone do pracy w której prąd ładowania
    przelatuje na wyjście. To raczej praca "albo ładowanie albo zasilanie".
    Mam w domu dwa takie cuda (rózne). Oba podczas ladowania odlaczają wyjscie.

  • 8. Data: 2014-12-16 12:43:52
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2014-12-16 12:23, Paweł Pawłowicz wrote:
> [...]
    > zasilacza nieco wyższe niż z akumulatora z diodami, zasilanie z
    > zasilacza. Szlag trafił zasilanie, prąd płynie przez diody z akumulatora.

    Oj od biedy można i robić takie machloje, ale wolałbym akku ładować
    buforowo.

    Wyrwałem wlasnie zasilacz buforowy z allegro na 12V (podejrzanie tani :)
    i powalcze z SEPICem.

  • 9. Data: 2014-12-16 12:49:42
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    > Oj od biedy można i robić takie machloje, ale wolałbym akku ładować
    > buforowo.

    Dajesz pMOSFETa odłączającego akumulator i możesz ładować buforowo.

    P.P.

  • 10. Data: 2014-12-16 13:01:00
    Od: Tmek <t...@d...ek>

> [...]
    > Mam w domu dwa takie cuda (rózne). Oba podczas ladowania odlaczają wyjscie.

    Zawsze mozna dodac przelaczanie zrodla zasilania w momencie zaniku
    zasialnia. W ups chyba jest to robione na przekazniku.

    Tmek