  • 1. Data: 2016-12-04 19:36:25
    Temat: USB6B1 - zabezpieczenie portu USB mikrokontrolera
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Buduję w tej chwili pewne urządzenie, które będzie wyposażone w moduł
    GSM i zasilanie z akumulatorka li-ion (właściwie jako backup, bo
    zasilacz cały czas będzie podłączony). Planuje wykorzystać zwykłą
    ładowarkę miniUSB + jakiś scalony kontroler ładowania (np. MCP73831)
    oraz przetwornicę na 3,3V (TPS63031). A skoro płytka ma zawierać już
    złącze mikro USB, to mam zamiar doprowadzić do niego również sygnały D+
    i D- z MCU, umożliwiając podłączenie urządzenia do komputera.

    Mam jednak pytanie co do sposobu montażu układu USB6B1 (zabezpieczenie
    antyprzepięciowe USB). Znalazłem następujący projekt wykorzystujący ten
    układ:

    https://github.com/Atarity/Lightpack-docs/blob/maste
    r/EN/Lightpack_DIY.md

    Na schemacie widać, że obydwa połączenia VCC i GND są ze sobą połączone
    na płytce, chociaż z rysunków w dokumentacji wynika, że te piny są ze
    sobą połączone już wewnątrz układu. Czy powinienem je mimo wszystko
    łączyć też na zewnątrz?

    Po drugie - chciałbym skonsultować sposób prowadzenia ścieżek w tej
    części układu:
    https://s16.postimg.org/pfuv89ihf/brd.png

    Obudowę gniazda mini USB jak rozumiem powinienem połączyć z masą przez
    kondensator 10nF na możliwie wysokie napięcie, połączony równolegle z
    rezystorem 1M?

  • 2. Data: 2016-12-05 09:32:55
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 4 Dec 2016 19:36:25 +0100, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > jakiś scalony kontroler ładowania (np. MCP73831)

    Jak duży aku (mAh) tam będzie? Jeśli powyżej 500 to proponuję w
    konfiguracji prądu ładowania tego MCP od razu ustawić prąd 500mA, bo
    z mniejszymi ładuje baardzo długo.

    --
    Marek

  • 3. Data: 2016-12-05 13:54:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Atlantis" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >połączone na płytce, chociaż z rysunków w dokumentacji wynika, że te
    >piny są ze sobą połączone już wewnątrz układu. Czy powinienem je mimo

    A potem ktos ci podlaczy urzadzenie z USB-C, ktore dopuszcza 3A
    zasilania ... chip to wytrzyma ?

    J.

  • 4. Data: 2016-12-05 15:18:39
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-12-05 o 13:54, J.F. pisze:

    > A potem ktos ci podlaczy urzadzenie z USB-C, ktore dopuszcza 3A
    > zasilania ... chip to wytrzyma ?

    Czekaj, czekaj.
    Po pierwsze: przecież to jest klient, nie host. Żadne podłączone
    urządzenie nie będzie brało napięcia z portu. Wręcz przeciwnie - będzie
    zasilało układ ładowania akumulatorka li-ion/li-pol, który będzie miał
    hardware'owo ustawiony limit pobieranego prądu na wartość mniejszą niż
    500 mA.
    Po drugie: widoczny na płytce R18 to bezpiecznik polimerowy.

    W każdym razie jaka jest właściwa szkoła w takim przypadku? Powinienem
    łączyć te piny czy nie?

  • 5. Data: 2016-12-05 17:55:35
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@p...onet.pl>

    Atlantis <m...@w...pl> napisał(a):
    > W każdym razie jaka jest właściwa szkoła w takim przypadku? Powinienem
    > łączyć te piny czy nie?

    Jak producent nie każe, to nie musisz. A jak połączysz, to nie wiem czym to
    miałoby szkodzić. Jak dla mnie to dowolność tutaj.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    http://www.grzegorz.net/

  • 6. Data: 2016-12-05 18:47:21
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2016-12-04 o 19:36, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Mam jednak pytanie co do sposobu montażu układu USB6B1 (zabezpieczenie
    > antyprzepięciowe USB). Znalazłem następujący projekt wykorzystujący ten

    Sam układ raczej taki sobie, chociaż ma też swoje zalety. Duża obudowa
    to z jednej strony zaleta bo ma się gdzie energia wyładowania odkładać,
    ale z drugiej nie pozwala na dobre poprowadzenie ścieżek, bo raczej
    impedancji nie utrzymasz nawet zgrubnie. A już ten ślimak to jest taki
    sobie pomysł - ja bym raczej stawał na głowie żeby puścić ścieżki
    maksymalnie równolegle tak daleko jak się da. Myślę, że o ile nie ma
    przeciwwskazań dla takiego pomysłu, wykorzystałbym wewnętrzny układ
    połączeń w scalaku do odwrócenia kolejności zamiast kombinować z pętlą
    pod scalakiem. Samą strukturę masz na pewno na środku obudowy i tak bym
    kombinował żeby ścieżki maksymalnie uprościć. Inaczej mówiąc - zamiast
    do 6 ścieżkę poprowadziłbym do 3 i bez ślimaka.

> [...]
    > na płytce, chociaż z rysunków w dokumentacji wynika, że te piny są ze
    > sobą połączone już wewnątrz układu. Czy powinienem je mimo wszystko

    O ile to nie boli to lepiej dać dodatkowy kontakt, przynajmniej od
    strony masy. A u Ciebie nie boli.

> [...]
    >
    > Obudowę gniazda mini USB jak rozumiem powinienem połączyć z masą przez
    > kondensator 10nF na możliwie wysokie napięcie, połączony równolegle z

    Tak mówią. Ten rezystor też na duże napięcie, tzn oba elementy w dużych
    obudowach. No i w zasadzie żeby to miało sens, to bez powierzchni masy
    tuż przy obudowie - jak już to powierzchnia "masy obudowy" rozdzielona
    sporą przerwą od masy układu i wyjść z gniazda - porównywalna do odstępu
    pod padami tych dwóch elementów. Trzeba to jakoś rozsądnie rozplanować.
    A, no i patentów na zabezpieczenie USB jest więcej. Zacząłbym od SL05,
    ale są dużo fajniejsze matryce w maleńkich obudowach - zależnie co
    chcesz uzyskać. No i pamiętaj że same diody to mało, przydałby się
    jeszcze element który weźmie na siebie trochę energii (dławik,
    rezystory). Da się znaleźć pełne zestawy zabezpieczeń chociażby u Wurtha
    (może da się u kogoś kupić), ale teraz nie mam tego pod ręką więc nie
    podpowiem co i jak. Ale zastanów się (sprawdź) jeszcze czy przypadkiem
    układ który masz zamiar użyć nie jest wyposażony w stosowne
    zabezpieczenie (przynajmniej na poziomie tej matrycy diodowej).

    Pozdrawiam

    DD

  • 7. Data: 2016-12-05 19:14:58
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-12-05 o 18:47, Dariusz Dorochowicz pisze:

    > impedancji nie utrzymasz nawet zgrubnie. A już ten ślimak to jest taki
    > sobie pomysł - ja bym raczej stawał na głowie żeby puścić ścieżki
    > maksymalnie równolegle tak daleko jak się da. Myślę, że o ile nie ma

    Ten "ślimak" to meander. Służy do tego, aby obydwie ścieżki linii
    różnicowej były dokładnie tej samej długości. Od jakiegoś czasu Eagle
    posiada opcję ich automatycznego generowania - program oblicza wszystko
    to, co trzeba.

> [...]
    > kombinował żeby ścieżki maksymalnie uprościć. Inaczej mówiąc - zamiast
    > do 6 ścieżkę poprowadziłbym do 3 i bez ślimaka.

    Mocno przekombinowane i zupełnie niezgodne z układem połączeń zalecanym
    w dokumentacji układu. Poza tym istnieje mała szansa, że prowadząc
    ścieżki w ten sposób uda mi się zachować ich jednakową długość. Tak więc
    "ślimak" i tak byłby konieczny.

  • 8. Data: 2016-12-06 09:06:23
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 2016-12-05 o 19:14, Atlantis pisze:

> [...]
    > różnicowej były dokładnie tej samej długości. Od jakiegoś czasu Eagle
    > posiada opcję ich automatycznego generowania - program oblicza wszystko

    Aha...
    To ja tylko zapytam o dwie sprawy:
    1. Podawałeś oczekiwaną impedancję linii i parametry laminatu?
    2. Pole masy wokół zostało przy tym wszystkim uwzględnione?
    Bo wiesz, sam długość to pikuś jeżeli myślisz o USB2 HS, a jeżeli mowa o
    USB 1.1 albo 2.0 FS to zawracanie głowy.

> [...]
    > w dokumentacji układu. Poza tym istnieje mała szansa, że prowadząc
    > ścieżki w ten sposób uda mi się zachować ich jednakową długość. Tak więc

    Łał, pokaż te zalecenia, bo w samym pdf-ie nie widzę, a to, co znalazłem
    w innych jednak wygląda trochę inaczej i nie widzę tam żadnych żadnych
    zakrętasów - wręcz przeciwnie. A co do długości to widzę to jednak
    zupełnie inaczej. Ale ja pewnie źle patrzę na rolę tej matrycy w torze
    USB ;)

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2016-12-06 10:20:41
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-12-06 o 09:06, Dariusz Dorochowicz pisze:

> [...]
    > Bo wiesz, sam długość to pikuś jeżeli myślisz o USB2 HS, a jeżeli mowa o
    > USB 1.1 albo 2.0 FS to zawracanie głowy.

    Mikrokontroler ma interfejs USB 2.0.
    No cóż... Najwyraźniej są różne szkoły, bo jeszcze nie tak dawno toczyła
    się tutaj dyskusja na ten temat i kilka osób zalecało właśnie pilnowanie
    jednakowej długości ścieżek linii różnicowych (USB, Ethernet) przy
    pomocy meandrów.

  • 10. Data: 2016-12-06 10:45:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 04-12-2016 o 19:36, Atlantis pisze:

    > https://github.com/Atarity/Lightpack-docs/blob/maste
    r/EN/Lightpack_DIY.md

    > Na schemacie widać, że obydwa połączenia VCC i GND są ze sobą połączone
    > na płytce,

    Jakoś na płytce nie widzę tego połączenia.

    > chociaż z rysunków w dokumentacji wynika, że te piny są ze
    > sobą połączone już wewnątrz układu. Czy powinienem je mimo wszystko
    > łączyć też na zewnątrz?

    Moim zdaniem nie ma obowiązku, ale też nie ma przeciwwskazań.

    Do zabezpieczenia USB użyłem IP4234. Diody, rezystory, diody według mnie
    bardziej ograniczą ewentualny impuls ESD.

    > Obudowę gniazda mini USB jak rozumiem powinienem połączyć z masą przez
    > kondensator 10nF na możliwie wysokie napięcie, połączony równolegle z
    > rezystorem 1M?

    To zagadnienie wydaje mi się tematem rzeką.
    Do każdego rozwiązania można znaleźć argumenty za i przeciw.
    Niestety nie potrafię ocenić, które przeważają.

    Na przykład przeciw do tego:
    Jak dajesz kondensator to znaczy, że jak przyjdzie ESD na obudowę złącza
    (a to możliwe, bo w zasięgu użytkownika) to przeniesiesz je w całej
    okazałości na swoje GND. Czy na pewno tego chcesz?
    A może lepiej dać w szereg koralik ferrytowy - powinien obniżyć dI/dt
    impulsu.
    Nie odpowiem, czy tak, czy nie bo nie wiem.
    P.G.