  • 1. Data: 2016-07-26 21:44:31
    Temat: Ubity zasilacz ATX (nie startuje, +5V STBY obecne) - czego szukać?
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Hej,

    Wyciągnąłem z gratów zasilacz ATX (Impet 300X1), przerobiłem trochę do
    swoich potrzeb i niespodzianka - nie działa. Mój błąd, nie sprawdziłem,
    czy działa, zanim zacząłem przerabiać.

    Przeróbka polegała na wywaleniu kabli, podłączeniu PS_ON do masy, dodaniu
    paru rezystorów do linii 5V (3 sztuki 10 ohm 5W połączone równolegle i
    przyczepione do obudowy jako sztuczne obciążenie), wyciągnięciu 12V na
    zewnątrz i dodaniu na tej linii amperomierza. Czyli nic inwazyjnego dla
    elektroniki.

    Niedziałanie objawia się tym, że napięcia (+12V, +5V, +3V3, -12V)
    pojawiają się na moment (ciężko stwierdzić na jak długo, ale rozładowanie
    kondensatorów wyjściowych trwa na oscyloskopie dużo dłużej niż stabilne
    napięcie, stawiam na pojedyncze milisekundy albo nawet mniej) i znikają.
    Wiatrak lekko drgnie i koniec. Po szybkim ponownym podłączeniu zasilacza
    nadal jest martwy (pewnie zanim kondensatory na wysokie napięcie się
    rozładują), po odczekaniu paru sekund i ponownym podłączeniu objaw jest
    ten sam.

    +5V standby jest cały czas obecne.

    Zasilacz nie ma linii +3.3V sense, o której wyczytałem, wertując różne
    strony i która powinna być podłączona do +3.3V, żeby mierzyć spadek na
    przewodzie.

    Zasilacz oparty jest o kontroler KA7500B.

    Gdzie zaczęlibyście szukanie? Pomierzyć coś na samym kontrolerze? Jak to
    jakaś pierdoła to wolałbym to zrobić, jak coś poważniejszego to wywalę bez
    żalu - tak naprawdę szkoda mi tylko mojej pracy, włożonej w przerobienie
    go.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2016-07-26 22:18:08
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Adam Wysocki pisze:
    > Hej,
    >
    > Wyciągnąłem z gratów zasilacz ATX (Impet 300X1), przerobiłem trochę do
    > swoich potrzeb i niespodzianka - nie działa. Mój błąd, nie sprawdziłem,
    > czy działa, zanim zacząłem przerabiać.
    [..]
> [...]
    > żalu - tak naprawdę szkoda mi tylko mojej pracy, włożonej w przerobienie

    Zacznij od sprawdzenia (jak masz czym) lub wymiany elektrolitów.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2016-07-26 22:26:40
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Idz na zlom i szukaj innego.

  • 4. Data: 2016-07-26 23:18:03
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    Niektóre zasilacze ATX mają tak, że nie potrafią wystartować bez
    obciążenia i objaw jest właśnie taki, jak opisałeś - włącza się na
    ułamek sekundy i jest ubijany przez kontroler napięcia, bo +3.3 lub +5
    podskoczyło ponad limit.

    Trzeba było przed przeróbką sprawdzić jak on się zachowuje, teraz to już
    naprawdę nic nie wiadomo.

    Inna sprawa, że nowe zasilacze, jak zauważyłem, dają się odpalić bez
    obciążenia i to nie tylko takie wyczynowe po 500 zł, ale nawet
    chińszczyzna typu Akyga, która kosztuje 40 zł za 400 chińskich watów.
    Parę lat temu Akyga była uważana na forach za totalne dno, bo taka
    tania, a tymczasem jedna taka Akyga pracuje właśnie piąty rok w jednym z
    moich komputerów i oprócz zjechanego wiatraka, wszystko działa dobrze.

  • 5. Data: 2016-07-26 23:26:49
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Zenek Kapelinder <4...@g...com> wrote:

    > Idz na zlom i szukaj innego.

    Mam w szufladzie trzy inne, ale musiałbym je znowu przerabiać, dlatego
    chcę najpierw spytać, czy to nie jest jakaś pierdoła.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 6. Data: 2016-07-26 23:33:46
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com> wrote:

> [...]
    > obciążenia i objaw jest właśnie taki, jak opisałeś - włącza się na
    > ułamek sekundy i jest ubijany przez kontroler napięcia, bo +3.3 lub +5

    Ma obciążenie na linii 5V. Myślisz żeby spróbować dać też (lub zamiast) na
    3.3V?

    > Trzeba było przed przeróbką sprawdzić jak on się zachowuje, teraz to już
    > naprawdę nic nie wiadomo.

    No właśnie... byłem pewien że on działa, bo nie trzymam padniętych, ale
    pewnie włączałem go ostatnio parę lat temu (nie pamiętam, na pewno nie
    wcześniej).

    > Inna sprawa, że nowe zasilacze, jak zauważyłem, dają się odpalić bez
    > obciążenia i to nie tylko takie wyczynowe po 500 zł, ale nawet
    > chińszczyzna typu Akyga, która kosztuje 40 zł za 400 chińskich watów.

    Ten nie jest nowy :) Zresztą z wysokiej półki też nie jest, w życiu nie
    słyszałem o takiej firmie jak Impet.

    > Parę lat temu Akyga była uważana na forach za totalne dno, bo taka
    > tania, a tymczasem jedna taka Akyga pracuje właśnie piąty rok w jednym z
    > moich komputerów i oprócz zjechanego wiatraka, wszystko działa dobrze.

    Pytanie też na ile obciążony i na ile "dobre" masz napięcie w sieci
    (pod względem przepięć), może właśnie na zabezpieczeniach oszczędzili?

    Ja miałem przez jakiś czas jakiegoś Modecoma, który nie chciał wstawać (za
    duże obciążenie przy rozruchu dysków), ale dostał dodatkowy kondensator na
    linię 12V i zaczął wstawać. Nie padł, ale wymieniłem go na Chiefteca, żeby
    nie kusić losu.

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 7. Data: 2016-07-26 23:48:46
    Od: g...@s...invalid (Adam Wysocki)

    Adam Wysocki <g...@s...invalid> wrote:

    > Ma obciążenie na linii 5V. Myślisz żeby spróbować dać też (lub zamiast) na
    > 3.3V?

    Odpowiem sam sobie. Przepiąłem rezystory z 5V na 3V3, nie pomogło (ten
    sam objaw). Nie podłączałem jeszcze na obie linię ale wątpię żeby to coś
    dało, pewnie tam jest stabilizowane tylko jedno napięcie...

    --
    http://www.chmurka.net/

  • 8. Data: 2016-07-27 01:12:23
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-26 o 23:33, Adam Wysocki pisze:

    > Pytanie też na ile obciążony i na ile "dobre" masz napięcie w sieci
    > (pod względem przepięć), może właśnie na zabezpieczeniach oszczędzili?

    No tak się składa, że napięcie mam znakomite, bo ten komputer stoi w
    pewnej serwerowni, dedykowane trafo SN/nn, filtry na zasilaniu, to i
    sinusoida gładka jak pupa niemowlęcia :-D. Co do obciążenia, też to
    wziąłem pod uwagę i kupiłem 600W w miejsce starego zasilacza 300W, no i
    chodzi sobie piąty rok. Być może na jesień wymienię hałasujący wiatrak.

    Co ciekawe, jak mieliśmy przez te 5 lat ze 3 pady zasilania (UPS trzyma
    ok. godzinę, się wyczerpał), to po przywróceniu zasilania zawsze 1-2
    kompy mają awarię. Różne Chiefteki, HP padły, a Akyga o dziwo się trzyma.

  • 9. Data: 2016-07-27 12:16:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >trzyma ok. godzinę, się wyczerpał), to po przywróceniu zasilania
    >zawsze 1-2 kompy mają awarię. Różne Chiefteki, HP padły, a Akyga o

    A duzo tych serwerow ?

    Bo tak prawde mowiac, to komputery wylaczalem wielokrotnie i one
    rzadko sie od tego psuja.
    Owszem, potrafie sobie wyobrazic, ze jak jakis serwer dwa lata
    pracuje, to potem np mu wiatrak nie startuje i awaria gotowa ...

    J.

  • 10. Data: 2016-07-27 12:18:31
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Adam Wysocki" napisał w wiadomości grup
    >Mam w szufladzie trzy inne, ale musiałbym je znowu przerabiać,
    >dlatego
    >chcę najpierw spytać, czy to nie jest jakaś pierdoła.

    Chcialem zaproponowac usuniecie tych przerobek i sprawdzenie czy
    dziala, ale prosciej chyba bedzie zaczac od sprawdzenia innego z
    szuflady i przerobki krok po kroku, ze sprawdzeniem.

    A moze po prostu jakies zwarcie zrobiles przy okazji ?

    J.