  • 1. Data: 2019-07-11 15:51:47
    Temat: Układ pomiarowy pojemności złącz diod
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Jak wygląda układ pomiarowy, w którym producent mierzy pojemności złącz diod
    prostowniczych.
    Np. w tabelce 1N4148 w PDF-ie Temic-a podają 4pF, 1MHz, Vr=0V
    Tu mierzą na niewielkim sygnale w.cz. 50mV
    Inne diody podają np. dla 1V zaporowej polaryzacji.
    Jakiś wypasiony mostek pomiarowy?
    Póki co robiłem metodą porównaczą, generator kilka MHz, spolaryzowana dioda
    odzielona składowa stała i pomiar napięcia w.cz. na wyjściu sondy pomiarowej
    z diodką prostującą. A potem szacowanie jaki inny mały znany kondensator
    wpięty w miejsce diody mierzonej da podobny sygnał na sondzie. Oczywiście im
    mniejsza pojemność tym większy błąd wynikający z pojemności rozproszenia
    gdzie zbliżenie dłoni już o kilka procent zmienia odczyt. Albo pozostaje
    podpinanie takiej diody przez szeregową pojemność do drgającego obwodu LC i
    mierzyć o ile % częstotliwość drgań się obniżyła przez pojemność wniesioną
    do układu przez taką diodę
    Częściowo (orientacyjnie) dają radę też niektóre miernik pojemności jak np.
    KT7115 (da się już czytelnie rozróżnić diody które mają pojemność 25pF a
    takie które mają 4pF), diodę trzeba wstawić katodą na zacisk gdzie leci
    przebieg sygnału (bo w drugą stronę głupoty pokazuje), którym jest mierzona
    pojemność, oczywiście lekko płynie odczyt, bo dioda nie ma tu na sztywno
    zapiętej stałej polaryzacji i pewnie to co losowo wyprostuje z przebiegu
    sygnału, którym jest mierzono to powoduje losowe lekkie falowanie na niej
    tak wyprostowanego przypadkowego napięcia.

  • 2. Data: 2019-07-11 16:45:54
    Temat: Re: Układ pomiarowy pojemności złącz diod
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "jedrek" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >Tu mierzą na niewielkim sygnale w.cz. 50mV
    >Inne diody podają np. dla 1V zaporowej polaryzacji.

    Mierzylem to kiedys "zwyklym cyfrowym miernikiem", ale czy to jest to,
    co producent mierzy ... i chyba sie kiedys nadzialem na zbyt wysokie
    napiecie.

> [...]
    >przez szeregową pojemność do drgającego obwodu LC i mierzyć o ile %
    >częstotliwość drgań się obniżyła przez pojemność wniesioną do układu

    IMO - jesli ta wiedza potrzebna w celu strojenia ukladow LC, to tak
    najlepiej.

    A jak w innym celu ... i tak sie mocno zmienia wraz z napieciem.

    J.

  • 3. Data: 2019-07-11 20:59:39
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 11.07.2019 o 15:51, jedrek pisze:
> [...]
    > Tu mierzą na niewielkim sygnale w.cz. 50mV
    > Inne diody podają np. dla 1V zaporowej polaryzacji.

    Przy 1 MHz to prawdopodobnie Qmetr, chociaż może są takie mostki.
    Mostki typowo przy 1 kHz mierzyły, teraz nie wiem.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 4. Data: 2019-07-12 19:59:27
    Temat: Re: Układ pomiarowy pojemności złącz diod, najlepsze diody do sond w.cz.
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "J.F."
    > IMO - jesli ta wiedza potrzebna w celu strojenia ukladow LC, to tak
    > najlepiej.

    Wiedza potrzebna, bo zauważyłem, że w obiegu jest multum diod BAT85
    różniących się między sobą, jak zwykle ciężko wydumać kto produkował - takie
    typowe chińskie czasy. Niby ten sam produkt ale tylko z nazwy. Jedne są w
    jakiś króciutkich obudowach - takie prawie łezki jakieś 2,5mm a inne prawie
    4mm.
    I jedną taką partię 4mm, którą kupowałem ze 4 lata temu, ładnie, czytelnie
    podpisaną w poziomie BAT85, beż żadnych innych oznaczeń (więc trudno
    powiedzieć kto ją produkuje) wygrzebałem gdzieś z zasobów i ta ma świetne
    parametry, bo właśnie pojemność oscylującą w okolicy znikomego 2pF, a te
    inne piękne podpisane jako np ITT BAT85 to po 25pF miernik w tej samej
    metodzie pomiarowej pokazuje
    Duża pojemność niepotrzebnie tworzy dzielnik w sondach w.cz. znikomo
    sprzęganych z obwodem mierzony, sprzęg w okolicy 0,5pF i swoją pojemnością
    złącza niepotrzebnie osłabia sygnał.

    A potem użycie takich diod widać przy pomiarach.
    Widać to dokładnie w układach gdzie nie mamy jak np. meratronik V-640
    znikomego obciążenia 100 MOhm dla sondy (pomijając jego fabryczną sondę
    w.cz. z radziecką diodą germanową ostrzową GD507A), tylko wpinamy na żywca
    ustrój 100uA do pomiaru maleńkich sygnałów na poziomie zbliżonym do napięcia
    progowego diody. Przy tych lepszych sortach diodek tamte mają większego
    kopa.
    A taka nawet GD507A jak jest bezpośrednio obciążana ustrojem
    magnetoelektrycznym to odczyty daje dużo niższe niż BAT85, SD103A,B,C.
    W karcie GD507A widać zresztą, że przy prądach powyżej kilkuset uA ma
    większy spadek napięcia niż przeciętna Schottky.