  • 1. Data: 2021-03-05 11:57:45
    Temat: Urządzenia 3-fazowe w sieci z innymi...
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    Czy odbiorniki 3-fazowe nie powinny mieć z urzędu odłącznika w razie
    zaniku fazy?

    Mam w kilku lokalizacjach 3-fazowe ogrzewacze i wpływ zaniku fazy na
    pozostałe 1-fazowe odbiorniki w tej samej instalacji jest dość
    spektakularny - choć jeszcze nic się nie spaliło od tego.

    MJ

  • 2. Data: 2021-03-05 12:32:28
    Temat: Re: Urządzenia 3-fazowe w sieci z innymi...
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michal,

    Friday, March 5, 2021, 11:57:45 AM, you wrote:

> [...]

    > pozostałe 1-fazowe odbiorniki w tej samej instalacji jest dość
    > spektakularny - choć jeszcze nic się nie spaliło od tego.

    Lepiej sprawdź, co się dzieje z przewodem N w Twojej instalacji, jeśli
    zauważasz taki problem...

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2021-03-05 12:45:34
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Lepiej sprawdź, co się dzieje z przewodem N w Twojej instalacji, jeśli
    > zauważasz taki problem...

    Na odłączonym od swojej fazy wejściu odbiornika 3-fazowego pojawia się
    jakieś niezerowe napięcie - co tu przewód N zmienia?

    MJ

  • 4. Data: 2021-03-05 13:23:20
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Michal,

    Friday, March 5, 2021, 12:45:34 PM, you wrote:

    > Na odłączonym od swojej fazy wejściu odbiornika 3-fazowego pojawia się
    > jakieś niezerowe napięcie - co tu przewód N zmienia?

    Pisałeś o odbiornikach 1-fazowych - dla nich przewód N ma dużo do
    rzeczy. Jeśli niedociążenie jednej fazy powoduje problemy na
    odbiornikach jednofazowych, to zazwyczaj jest to problem z przewodem
    N.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2021-03-05 13:51:01
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > rzeczy. Jeśli niedociążenie jednej fazy powoduje problemy na
    > odbiornikach jednofazowych, to zazwyczaj jest to problem z przewodem

    Nie wiem, co to jest "niedociążenie". Mówię o przerwaniu przewodu
    fazowego na odcinku między transformatorem a instalacją u odbiorcy.

    Jeszcze raz - po odcięciu jednej fazy na "pływającym" wejściu odbiornika
    3-fazowego pojawia się "wstecz" niezerowe napięcie (może nie powinno,
    ale pojawia), które siłą rzeczy znajduje się też na przewodzie fazowym
    wszystkich urządzeń 1-fazowych zasilanych z tej fazy. Trudno, żeby faza
    była połączona z przewodem N. :)

    MJ

  • 6. Data: 2021-03-05 14:18:57
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2021-03-05 o 13:51 +0100, Michal Jankowski napisał:
> [...]
    >
    > Jeszcze raz - po odcięciu jednej fazy na "pływającym" wejściu
    > odbiornika 3-fazowego pojawia się "wstecz" niezerowe napięcie (może

    Zauważ, że to się może również zdarzyć przy instalacji jednofazowej:

    P N
    | |
    | +-------+
    +--|-----+ |
    | | | |
    GRZEJNIK T.V.

    Ucinając przewód w zaznaczonym miejscu, faza pojawi się na wszystkich
    przewodach N od strony odbiorników - grzejnik czy żarówka to przecież
    nic innego, jak duży opornik. Przy instalacji 3F zasada jest ta sama, z
    tą drobną różnicą, że zasilanie jest (w trójkącie) międzyfazowe, a nie
    P-N.

    Mateusz

  • 7. Data: 2021-03-05 14:40:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Michal Jankowski" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 05.03.2021 o 13:23, RoMan Mandziejewicz pisze:

> [...]

    >przewodzie fazowym wszystkich urządzeń 1-fazowych zasilanych z tej
    >fazy. Trudno, żeby faza była połączona z przewodem N. :)

    Jesli urzadzenie jest "w gwiazde" z podlaczonym N - to nie powinno sie
    pojawic napiecie.

    Chyba, ze jest w gwiazde bez N, lub w trojkat - wtedy sie pojawi.
    Ale przeciez nie wieksze niz normalnie, wiec zaszkodzic moze tylko tym
    innym urzadzenim 1f, ktore sa wrazliwe na obnizone napiecie ... a to
    moze byc sporo obecnie :-)

    J.

  • 8. Data: 2021-03-05 14:57:05
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-03-05 o 12:45, Michal Jankowski pisze:

    > Na odłączonym od swojej fazy wejściu odbiornika 3-fazowego pojawia się
    > jakieś niezerowe napięcie - co tu przewód N zmienia?
    >
    >   MJ

    Odbiornik jak rozumiem to 3 grzałki połączone w gwiazdę.
    Wtedy bez przewodu N ze środka gwiazdy lub przy dużej jego rezystancji i
    odłączonej jednej grzałce wystąpi napięcie na "zerze" a tym samym na
    odłączonej od zasilania fazie grzałki przy pozostałych 2 lub 1
    załączonych, właśnie z powodu wady "zera"
    Dodatkowy efekt, grzałka nie osiągnie swojej max. mocy na tych
    włączonych 2 fazach. A przy jednej tylko fazie włączonej bez N nie
    będzie wcale grzać. Za to na środku gwiazdy i 2 pozostałych fazach
    grzałki pojawi się pełne napięcie fazy załączonej.

  • 9. Data: 2021-03-05 15:04:16
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

> [...]
    > nic innego, jak duży opornik. Przy instalacji 3F zasada jest ta sama, z
    > tą drobną różnicą, że zasilanie jest (w trójkącie) międzyfazowe, a nie

    Oczywiście, że tak (i wychodzi się na tym znacznie gorzej - też
    przeżyłem, ale odbiorniki już nie wszystkie...), ale zakładam, że
    przerwa w przewodzie N jest rzadkością, a "brak fazy" zdarza się
    znacznie częściej (wystarczy zadziałanie bezpiecznika gdzieś przed
    lokalem - indywidualnego czy zbiorczego dla wielu odbiorców).

    MJ

  • 10. Data: 2021-03-05 15:04:58
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 05.03.2021 o 14:40, J.F. pisze:

    > Ale przeciez nie wieksze niz normalnie, wiec zaszkodzic moze tylko tym
    > innym urzadzenim 1f, ktore sa wrazliwe na obnizone napiecie ...  a to
    > moze byc sporo obecnie :-)

    No więc właśnie. Żarówce to pikuś, ale elektronice?

    MJ