  • 1. Data: 2019-08-02 12:40:20
    Temat: Utylizacja napuchniętych Li-Ion
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Kupiłem sobie uszkodzoną kamerę inspekcyjną, żeby sobie ją naprawić i
    mieć. Czy naprawię to się okaże (padł sam moduł kamery, nie daje sygnału
    CVBS), ale w wyświetlaczu jest bardzo ładnie napuchnięta bateria Li-Ion.
    Wygląda jakby w każdej chwili mogła wybuchnąć.

    Chcę się jej pozbyć, ale jak to zrobić? Nie wrzucę jej przecież do
    elektrośmieci, bo jak wybuchnie, to będzie pożar. Do zwykłych też nie, z
    tego samego powodu. Mam ją zdetonować ręcznie w kontrolowanych warunkach
    (np. wrzucić ją do metalowego pudełka i pomóc jej, podpinając 12V)? Może
    np. przebić (też przy zachowaniu środków bezpieczeństwa)? To bym musiał na
    balkonie zrobić i będzie pewnie tyle dymu i smrodu, że za chwilę straż
    pożarna przyjedzie. Może zalać wodą i wtedy zdetonować elektrycznie? Co
    się robi z takimi bateriami?

  • 2. Data: 2019-08-02 12:42:41
    Temat: Re: Utylizacja napuchniętych Li-Po
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    Queequeg <q...@t...no1> wrote:

    > Subject: Re: Utylizacja napuchniętych Li-Ion

    Sorry... to Li-Po, nie Li-Ion. Jeśli to cokolwiek zmienia.

  • 3. Data: 2019-08-02 13:14:20
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-08-02 o 12:42, Queequeg pisze:

    > Sorry... to Li-Po, nie Li-Ion. Jeśli to cokolwiek zmienia.

    W różnych Elektro-Coś-tam czy Euro-AGD widuję przy wejściach kosze na
    baterie.
    Firmy zajmujące się akumulatorami samochodowymi często skupują złom
    akumulatorowy, w tym litówki. Litówki co prawda za grosze (gdybyś ich
    miał tonę), ale nie o to tu chodzi.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2019-08-02 14:13:24
    Temat: Re: Utylizacja napuchniętych Li-Ion
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-08-02 o 12:40, Queequeg pisze:
> [...]
    > balkonie zrobić i będzie pewnie tyle dymu i smrodu, że za chwilę straż
    > pożarna przyjedzie. Może zalać wodą i wtedy zdetonować elektrycznie? Co

    Zadzwoń na 112 i powiedz że znalazłeś na trawniku element który wygląda
    jakby miał zaraz wybuchnąć.
    Przyjadą saperzy i załatwią to po swojemu
    :)

  • 5. Data: 2019-08-02 16:46:50
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 2 sierpnia 2019 05:40:22 UTC-5 użytkownik Queequeg napisał:
> [...]
    > balkonie zrobić i będzie pewnie tyle dymu i smrodu, że za chwilę straż
    > pożarna przyjedzie. Może zalać wodą i wtedy zdetonować elektrycznie? Co

    Sadze ze padles ofiara nadymanej propagandy strachu.

    Wez je w torbe, torbe w metalowy pojemnik jak sie cykasz i zawiez do punktu skupu
    elektro smieci.
    Tam im powiedz wyraznie ze masz aku i sa napuchniete.
    Oddaj i masz temat z glowy.

  • 6. Data: 2019-08-02 19:03:02
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 8/2/19 6:40 AM, Queequeg wrote:

> [...]
    > balkonie zrobić i będzie pewnie tyle dymu i smrodu, że za chwilę straż
    > pożarna przyjedzie. Może zalać wodą i wtedy zdetonować elektrycznie? Co

    Rozładuj do zera i wrzuć do kosza na baterie. Ew. jeśli masz trochę
    wolnego czasu, podłącz do zasilacza i patrz jak płonie. Ogniwo RC z
    2200mAh na etykiecie zapaliło się po ok. godzinie ciągłego pakowania w
    nie 3A (więcej zasilacz nie dał)

    Jacek.

  • 7. Data: 2019-08-02 20:11:21
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 2 sierpnia 2019 12:03:04 UTC-5 użytkownik Jacek Radzikowski napisał:

> [...]
    > wolnego czasu, podłącz do zasilacza i patrz jak płonie. Ogniwo RC z
    > 2200mAh na etykiecie zapaliło się po ok. godzinie ciągłego pakowania w

    Roznie z tymi akumulatorami jest.
    Niektorzy nawet pisza zeby nie rozladowywac takich bo tez moga stac sie niestabilne.
    No i w sumie nie wiem czy jak rozladowane do zera (no powiedzmy do 0.5V) i przebite
    czyms tez by sie palily. Pewnie tak bo to lit ale czy roznica wzgledem
    nienaladowanego bedzie znaczaca? Mysle ze nie bardzo.

  • 8. Data: 2019-08-02 21:59:11
    Od: Jacek Radzikowski <j...@s...die.die.die.piranet.org>

    On 8/2/19 2:11 PM, s...@g...com wrote:

> [...]
    czyms tez by sie palily. Pewnie tak bo to lit ale czy roznica wzgledem
    nienaladowanego bedzie znaczaca? Mysle ze nie bardzo.

    Nie przebijaj, bo wtedy może się do środka dostać woda, cokolwiek jest w
    środku może się wydostać na zewnątrz i narobić kłopotu. Dopóki są
    szczelnie zamknięte, to nic nie powinno się stać. Rozładowanie do zera
    zabezpieczy przed uszkodzeniami spowodowanymi zwarciem (iskry,
    przegrzanie, etc).
    Takie zalecenie widziałem do utylizacji baterii RC, więc raczej powinna
    być bezpieczna. Baterie LiPo są uważane za dość bezpieczne dla
    środowiska (brak metali ciężkich), więc jak wrzucisz do śmietnika tez
    wielkiej szkody nie wyrządzisz.
    Ale najlepiej jest wrzucić do pojemnika na baterie.

    Jacek

  • 9. Data: 2019-08-02 22:23:48
    Od: Jacek <k...@a...com>

    W dniu 02.08.2019 o 12:40, Queequeg pisze:
> [...]
    > balkonie zrobić i będzie pewnie tyle dymu i smrodu, że za chwilę straż
    > pożarna przyjedzie. Może zalać wodą i wtedy zdetonować elektrycznie? Co

    Owiń taśma izolacyjną, aby nie zrobiło się zwarcie i wyrzuć do pojemnika
    na zużyte baterie.
    Jacek

  • 10. Data: 2019-08-03 21:42:52
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    s...@g...com wrote:

    > Sadze ze padles ofiara nadymanej propagandy strachu.

    Czy ja wiem... widziałem, jak wybucha li-po, choć nie samo z siebie
    (przeładowałem raz w kontrolowanych warunkach -- stalowa rura, podwórko).
    Taka bateria w ogóle może się zapalić sama, jak jest za bardzo spuchnięta,
    czy trzeba jej pomóc (zewrzeć albo przeładować)?