  • 1. Data: 2014-08-24 19:53:45
    Temat: Uziom
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Tu, gdzie teraz mieszkam (mały domek pod miastem) jest instalacja
    dwuprzewodowa. Nie ma uziomu. Stwierdziłem, że zanim coś się stanie,
    warto byłoby sobie ten uziom zrobić.

    Wykopałem dół (ok. półtora metra), wkopałem tam starą obudowę od
    komputera, zakopałem i poprowadziłem przewód do domu. Przewód do obudowy
    jest przylutowany (a miejsce lutowania zabezpieczone klejem na gorąco).

    Teraz... jak to zmierzyć bez specjalnego miernika do tego celu? Zmierzyłem
    jedynie napięcie między tym uziomem a zerem (0.7 - 1.3V) i prąd zwarciowy
    od zera do uziomu (przy 1.3V jest 3.58mA), ale pewnie to niewiele mówi...
    rezystancji z tego nawet nie ma co wyliczać, bo to pewnie da rezystancję
    całej pętli (od punktu uziemienia N, przez cały N, po ten uziom i przez
    ziemię z powrotem)...

    Czytam o tym trochę, ale póki co mam mętlik, a chcę to zrobić tak, żeby
    było bezpieczniej niż jest teraz, a nie mniej bezpiecznie...

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 2. Data: 2014-08-24 19:59:13
    Temat: Re: Uziom
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 24 Aug 2014 17:53:45 +0000 (UTC), Gof napisał(a):

    > wkopałem tam starą obudowę od
    > komputera,

    To się nazywa recykling :) Ale to jest lakierowane, nie zda egzaminu. Jak
    chcesz zmierzyć oporność uziomu, podłacz żelazko między fazę a ten uziom.
    Następnie zmierz napięcie między tym uziomem a uziomem pomocniczym (jakiś
    metr pręta wbitego w ziemię) umieszczonym w odległości 20-30m. Prąd znasz a
    reszta to prawo Ohma.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-08-24 20:33:02
    Od: Artur Miller <n...@n...com>

    W dniu 2014-08-24 19:53, Gof pisze:
> [...]
    >
    > Czytam o tym trochę, ale póki co mam mętlik, a chcę to zrobić tak, żeby
    > było bezpieczniej niż jest teraz, a nie mniej bezpiecznie...

    nie mylisz przypadkiem przewodu ochronnego z uziemieniem?

    @

  • 4. Data: 2014-08-24 21:32:13
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Gof napisał:
> [...]
    >
    > Czytam o tym trochę, ale póki co mam mętlik, a chcę to zrobić tak, żeby
    > było bezpieczniej niż jest teraz, a nie mniej bezpiecznie...

    Metoda pomiaru rezystancji uziomu:

    Od uziomu odpinamy wszelkie dalsze instalacje (uziom powinien posiadać
    coś takiego jak "zacisk probierczy" pozwalający odpiąć go od instalacji
    uziemianej na czas pomiarów).

    Pomiędzy uziom a kołek pomiarowy wbity w ziemię (co najmniej pół metra
    pręta metalowego) w odległości nie mniejszej jak 25 m od uziomu włączamy
    źródło prądu - może nie 230 V ale te 24 V by się zdały. Pomiędzy uziom a
    drugi kołek pomiarowy, też wbity co najmniej o 25 m od uziomu, przy czym
    kat miedzy uziomem a dwoma kołkami nie może być mniejszy od prostego,
    łączymy woltomierz. I teraz przyrost napięcia na woltomierzu po
    włączeniu źródła prądu pozwala nam, z prawa Ohma, określić rezystancje
    uziomu.

    Czyli potrzebny będzie jakiś transformator ochronny, amperomierz,
    woltomierz, dwa pręty i piećdziesiąt metrów przewodu. Mierzysz prąd
    płynący przez transformator między uziomem a kołkiem zasilającym,
    mierzysz przyrost napięcia na kołku pomiarowym - i liczysz rezystancje
    uziomu.

    Oczywiście można kupić/pożyczyć miernik rezystancji uziomów, wbić kołki,
    połączyć przewody, nacisnąć guzik i wynik odczytać - bo wszystkie
    pomiary cząstkowe i przeliczenie wyniku miernik zrobi samodzielnie. Ale
    zasada pomiaru pozostaje ta sama.

    A przy okazji - stary pecet półtora metra pod ziemią to chyba będzie
    trochę mało - ja bym go lekko "posolił" - oczywiście nie solą kuchenna
    bo go szybko korozja zeżre ale są preparaty do zmniejszania rezystancji
    uziomów.

    I nie rozumiem po co tyle roboty - kopie się dołek 50x50x70 cm, wbija
    trzy - pięć metrów specjalnego pręta, zbrojeniówki 22 mm pospawanej
    odcinkami lub starej rury wodociągowej (jak rurę wodociągową zaklepać na
    płasko na końcu to młotem 8 kg wchodzi jak w masło w kamienisty grunt w
    Beskidzie Niskim...) i uziom jak złoto!

    --
    Darek

  • 5. Data: 2014-08-24 21:36:10
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik Artur Miller napisał:

    > nie mylisz przypadkiem przewodu ochronnego z uziemieniem?

    Ale przewód ochronny PE powinien być uziemiony przynajmniej na przyłączu
    obiektu - zaś zasięg działania uziomu to nie więcej jak 30 m, jeśli
    obiekt jest rozleglejszy to instalacja TN-S i TN-C-S wymaga szyny
    ekwipotencjalnej łączącej kolejne uziomy wokół obiektu (i lokalnego
    łączenia przewodu PE kolejnych rozdzielnic do tej szyny). tak więc
    porządny przewód ochronny (czyli PE a ie PEN) bez uziomu się nie obejdzie.

    --
    Darek

  • 6. Data: 2014-08-24 22:28:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pozwolę sobie na wskazanie takiego archiwalium <k...@d...my.dell>

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2014-08-24 23:05:46
    Od: "Magnus Elephantus" <m...@n...dot>

    "Gof" <g...@s...invalid> wrote in message
    > Tu, gdzie teraz mieszkam (mały domek pod miastem) jest instalacja
    > dwuprzewodowa. Nie ma uziomu. Stwierdziłem, że zanim coś się stanie,
    > warto byłoby sobie ten uziom zrobić.

    Jaka jest siec zasilajaca budynek: TNC; TNC-S; TNS; TT ; IT; inna ?
    Do czego w budynku zamierzasz podlaczyc ten uziom?

    > Wykopałem dół (ok. półtora metra), wkopałem tam starą obudowę od
    > komputera, zakopałem i poprowadziłem przewód do domu. Przewód do obudowy
    > jest przylutowany (a miejsce lutowania zabezpieczone klejem na gorąco).

    Jaki przewod: material; przekroj; wykonanie?
    Na uziom, jak i na przewod doprowadzajacy do budynku, zaleca sie uzycie
    plaskownika StZN o grubosci minimum 4[mm] i grubosci powloki Zn minimum 0.2
    [mm]. Ponadto zaleca sie polaczenia skrecane lub spawane, zabezpieczone
    lepikiem, (smola).

    http://tinyurl.com/pdj4rku

    > Czytam o tym trochę, ale póki co mam mętlik, a chcę to zrobić tak, żeby
    > było bezpieczniej niż jest teraz, a nie mniej bezpiecznie...

    Popros jakiegos rozgarnietego fachowca... mowie to z troska.

  • 8. Data: 2014-08-25 21:15:36
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-08-24 19:32:13 +0000, Dariusz K. Ładziak said:

> [...]
    > trochę mało - ja bym go lekko "posolił" - oczywiście nie solą kuchenna
    > bo go szybko korozja zeżre ale są preparaty do zmniejszania rezystancji

    Żeby pecet w końcu był pożyteczny :-)

  • 9. Data: 2014-08-25 21:18:27
    Temat: Uziom... maty antystatycznej?
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    A że się podepnę.. jak najlepiej (do czego) podłączyć matę/opaskę ESD?
    Nie ma przewodów ochronnych. Pod przewód zerowy? Przez jakiś rezystor?

  • 10. Data: 2014-08-25 21:41:38
    Od: Maks <b...@b...ble>

> [...]
    > metr pręta wbitego w ziemię) umieszczonym w odległości 20-30m. Prąd znasz a

    Jak ktoś będzie przechodził przez ten teren to go czasem nie dziabnie?

    Maks