  • 1. Data: 2019-12-09 20:10:40
    Temat: Verona
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Nowy język programowania tworzony przez Microsoft. Na razie nic więcej
    nie wiadomo. Najwięcej jeszcze informacji znalazłem w
    https://www.infoworld.com/article/3487676/microsoft-
    readies-new-language-for-safe-programming.html

    Project Verona, incorporates three core ideas:

    Data-race freedom, which gives up concurrent, arbitrary mutation to
    enable scalable memory management with temporal safety without global
    synchronization.
    Concurrent owners, which provides a new concurrency model that
    offers lightweight, asynchronous coordination of resources.
    Linear regions, with the ownership model based on groups of
    objects. This differs from the memory-safe Rust language, which is based
    on a single object, Microsoft explained. In Verona, there are memory
    management strategies per region. Also featured is compartmentalization
    for legacy components.

    Linearne regiony: to moźe być coś nowego, może nie będzie tak
    wymagającyjak kompilator Rusta? Ciekawe czy będzie miał RTTI i metaklasy?

  • 2. Data: 2019-12-12 23:22:56
    Temat: Re: Verona
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    W dniu 09.12.2019 o 20:10, Borneq pisze:
    > Linearne regiony: to moźe być coś nowego, może nie będzie tak
    > wymagającyjak kompilator Rusta? Ciekawe czy będzie miał RTTI i metaklasy?

    Na razie puste repozytorium : https://github.com/verona-lang/verona
    ale warto zaglądać

  • 3. Data: 2020-01-22 21:55:43
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    On 12/12/19 11:22 PM, Borneq wrote:

    > Na razie puste repozytorium : https://github.com/verona-lang/verona
    > ale warto zaglądać

    Są nowe wieści:
    https://bulldogjob.pl/news/912-verona-nowy-jezyk-od-
    microsoft-research

    Badacze z Microsoft Research udostępnili niedawno na GitHubie zalążek
    nowego języka programowania, który nazwali Verona. Język ten ma się
    skupiać na badaniu możliwości wykorzystania modelu współbieżności
    opartego na własności (ownership). Microsoft zdecydował się na
    upublicznienie projektu, pomimo bardzo wczesnego etapu prac, by zachęcić
    najlepszych programistów oraz badaczy do wspólnej pracy nad językiem.

    Widać, że tutaj najbardziej skupiają się na wielowątkowości.

    I repozytorium:
    https://github.com/microsoft/verona

    a jeszcze inny język:
    https://bulldogjob.pl/news/572-bosque-nowy-jezyk-pro
    gramowania-od-microsoftu

    któ(C)y ma upraszczać składnię

  • 4. Data: 2020-01-31 19:43:51
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    Czy może ktoś wyjasnić składnię, np:
    ------------
    // Copyright (c) Microsoft Corporation. All rights reserved.
    // Licensed under the MIT License.
    class Fib
    {
    /**
    * This example illustrates creating a lot of recursive work by
    calculating
    * fibonacci numbers top down.
    *
    * It uses promises to allow results to be reacted to.
    *
    * The compiler does not have syntax support for promises, and they
    are just
    * treated as a special type of cown at the moment. This will change
    but the
    * code illustrates roughly how they would be used.
    *
    * Cown's only currently wrap object types, not primitives, so the
    example
    * uses a U64Obj, that boxes a U64. This is not essential, and will be
    * addressed in the future.
    *
    * The idealised syntax we are aiming for is given below
    * fib(x: U64): promise[U64]
    {
    if (x < 2)
    {
    // Implicitely lifting a Value to a promise
    1
    }
    else
    {
    // When returns a promise for the value it evaluates to.
    // Thus nested when would require an implicit coercion from
    // promise[promise[U64]] to promise[U64]
    when ()
    {
    var p1 = Fib.fib(x - 1);
    var p2 = Fib.fib(x - 2);
    when (p1, p2) {
    p1 + p2
    }
    }
    }
    }
    */

    fib(x: U64 & imm): cown[U64Obj] & imm
    {
    var pw = Promise.create();
    var pr = (mut-view pw).wait_handle();

    if (x < 2)
    {
    pw.fulfill(U64Obj.create(1));
    }
    else
    {
    // `when` with no arguments used to start a new asynchronous task.
    // Better syntax may be needed for this.
    // This is required, so that the whole promise graph isn't
    constructed
    // sequentially.
    when ()
    {
    var p1 = Fib.fib(x - 1);
    var p2 = Fib.fib(x - 2);
    // When both computations complete, fulfill the result with the
    addition
    // of the two sub calls.
    when (p1, p2) {
    var r = U64Obj.create(p1.v + p2.v);
    pw.fulfill(r)
    }
    }
    };
    pr
    }
    }

    class Main
    {
    main()
    {
    when (var uo = Fib.fib(12))
    {
    // CHECK-L: result=233
    Builtin.print1("result={}\n", uo.v);
    }
    }
    }
    ------------
    kompiluje się, najpierw (po skompilowaniu kompilatora i interpretera):
    ~/veronac --output fib fib.verona
    potem
    ~/interpreter --cores 2 fib
    --cores nieobowiązkowe
    można zamiast interpretera od razu uruchamić przez kompilator, ale warto
    skompilować do kodu bajtowego.
    zamiast 12 mozna wpisać 24, lepiej nie wpisywać wię...szych wartości typu
    120 bo złożoność jest wykładnicza.
    co oznaczają
    1.Promise
    2.when
    3.mut-view
    4.fulfill
    szkoda że nie ma większego opisu, dokumentacji.

  • 5. Data: 2020-01-31 19:49:14
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    On 1/31/20 7:43 PM, Borneq wrote:
    > ~/interpreter --cores 2 fib

    u mnie najlepszy czas jest dla --cores 2 bo mam na razie procesor
    dwukorowy, choć można by użyć w przyszłości verony na karcie graficznej,
    skoro tak dobrze radzi sobie z wątkami.

  • 6. Data: 2020-02-01 15:51:29
    Od: Borneq <b...@a...hidden.pl>

    On 1/31/20 7:49 PM, Borneq wrote:

    > u mnie najlepszy czas jest dla --cores 2 bo mam na razie procesor
    > dwukorowy, choć można by użyć w przyszłości verony na karcie graficznej,
    > skoro tak dobrze radzi sobie z wątkami.

    Nikt się nie interesuje Veroną?