  • 1. Data: 2020-03-27 08:11:45
    Temat: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: v...@i...pl

    Witam!
    Dawno temu przeglądałem książkę telefoniczną dla Warszawy (instytucje) na rok
    1979/1980.
    Zauważyłem w niej jeszcze pięciocyfrową numerację, niektórych numerów zaczynających
    się cyfrą 2.
    ZTCP lokalizacja tych numerów była w okolicy ul. Filtrowej na Ochocie.
    I teraz moje pytanie: Kiedy zlikwidowano ostatnie numery pięciocyfrowe w Warszawie i
    która centrala była tą ostatnią mającą taką numerację.
    Czyżby Ochota I/II ?
    Nieco później ta centrala miała numerację 23-xx-xx i 22-xx-xx.
    vari

  • 2. Data: 2020-03-27 09:59:19
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.03.2020 o 08:11, v...@i...pl pisze:
> [...]
    1979/1980.
    > Zauważyłem w niej jeszcze pięciocyfrową numerację, niektórych numerów zaczynających

    21007 Politechnika Warszawska? To był taki dziwny numer, że można było
    od razu wybrać tarczą numer wewnętrzny (trzycyfrowy). Wydajemisie, że to
    był nawet powód utrzymywania krótszego numeru na centralę, że 6+3=9 cyfr
    już by gdzieś "nie przeszło". Ale nie wiem.

    Było jeszcze kilka takich numerów - jakieś ministerstwa, hotel Forum...

    MJ

  • 3. Data: 2020-03-27 14:32:48
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-03-27 o 08:11, v...@i...pl pisze:
> [...]
    > Czyżby Ochota I/II ?
    > Nieco później ta centrala miała numerację 23-xx-xx i 22-xx-xx.

    Spóźniłeś się: nieco ponad pół roku temu zmarł Sławek. On to wszystko
    miał w małym palcu.

    Ja pamiętam numery 5-cio cyfrowe jeszcze gdzieś ok. 1996, może 1997.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2020-03-27 15:07:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    >Spóźniłeś się: nieco ponad pół roku temu zmarł Sławek. On to wszystko
    >miał w małym palcu.

    >Ja pamiętam numery 5-cio cyfrowe jeszcze gdzieś ok. 1996, może 1997.

    Cala centrala, czy jakies pojedyncze numery, jak Michal pisze ?

    Bo ja pamietam, ze tych numerow zrobilo sie kiedys w Warszawie tak
    duzo, ze drugi kierunkowy dostala, +26.
    Bo juz 6 cyfr nie starczalo ... choc raczej nie mieli miliona
    telefonow, ani nawet pol mln.

    J.

  • 5. Data: 2020-03-27 15:42:22
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 27.03.2020 o 15:07, J.F. pisze:

    > Bo ja pamietam, ze tych numerow zrobilo sie kiedys w Warszawie tak duzo,
    > ze drugi kierunkowy dostala, +26.
    > Bo juz 6 cyfr nie starczalo ... choc raczej nie mieli miliona telefonow,
    > ani nawet pol mln.

    Nie, to nie tak. Był kierunkowy 22 do numerów 6-cyfrowych i 2 do numerów
    7-cyfrowych (które akurat były wszystkie na szóstkę). Znowu chyba
    dlatego, że jakieś rejestry nie łapały więcej niż 8 cyfr.

    MJ

  • 6. Data: 2020-03-27 16:03:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

    > Nie, to nie tak. Był kierunkowy 22 do numerów 6-cyfrowych i 2 do numerów
    > 7-cyfrowych (które akurat były wszystkie na szóstkę). Znowu chyba
    > dlatego, że jakieś rejestry nie łapały więcej niż 8 cyfr.

    Raczej dlatego, że łatwiej ogarnąć ogólnokrajową numerację o stałej
    długości. To, że kiedyś lokalnie można było wybierać numery bez
    początkowych cyfr opisujących miasto/strefę, było przejściowo
    dopuszczonym udogodnieniem. Sytuacja, że jedno czy dwa duże miasta
    mają lokalne numery dłuższe, za to kierunkowy krótszy, nie jest
    w świecie niczym nadzwyczajnym. W sumie to powino tak pozostać --
    w Warszawie 2 plus siedem cyfr, mniejsze województwa dwucyfrowy
    kierunkowy i sześć cyfr. Sprawniej by poszło przydzielanie numerów
    komórkom.

    --
    Jarek

  • 7. Data: 2020-03-27 20:09:25
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Raczej dlatego, że łatwiej ogarnąć ogólnokrajową numerację o stałej
    > długości.

    Ty opisujesz stan idealny, a ja historię stanu faktycznego. :)

    Zresztą kolejny etap był taki, że zarówno dla numerów 6- jak i
    7-cyfrowych kierunkowy był 22, dopiero potem numery 6-cyfrowe wszystkie
    zmieniono na 7-cyfrowe.

    MJ

  • 8. Data: 2020-03-27 21:31:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > Ty opisujesz stan idealny, a ja historię stanu faktycznego. :)

    Nie zaprzeczę, że mam skłonność do opisywania rzeczy Tak Jak
    Powinny Wyglądać.

    > Zresztą kolejny etap był taki, że zarówno dla numerów 6- jak
    > i 7-cyfrowych kierunkowy był 22, dopiero potem numery 6-cyfrowe
    > wszystkie zmieniono na 7-cyfrowe.

    I podwakroć dołożono sobie roboty.

    --
    Jarek

  • 9. Data: 2020-03-28 00:21:12
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

> [...]
    > Czyżby Ochota I/II ?
    > Nieco później ta centrala miała numerację 23-xx-xx i 22-xx-xx.

    Cześć Vari! :)

    Tej akurat książki nie posiadam (albo posiadam, ale tak schowaną, że nie
    mogę jej obecnie znaleźć).

    Moja najnowsza, ale zarazem starsza od Twojej, to 1971/72. Zdecydowana
    większość to oczywiście numery 6-cyfrowe. Ale są tam numery nawet
    czterocyfrowe, na przykład:

    Główny Urząd Ceł oraz MHZ (Frascati 2) - 2103
    Komisja Planowania przy Radzie Ministrów (pl. Trzech Krzyży 3/5, czyli
    tzw. Mincówka) - 2102
    Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych (Wspólna 2)
    - 2105
    Ministerstwo Rolnictwa (Wspólna 30) - 2101
    PZPR (Nowy Świat 6) - 2104

    Pamiętam, że później powyższe były numery stały się pięciocyfrowymi
    (chyba zamiast jednego zera były dwa).
    A jeszcze później miały format 2x0xx1 (gdzie pierwszy x = 0 lub 1).

    Pięciocyfrowe są też TAI (np. 31911 - prognoza pogody, 31914 - to
    ciekawe - podawanie aktualnych wiadomości politycznych, gospodarczych i
    społecznych).

    Czy mógłbyś gdzieś wrzucić skan strony z pięciocyfrowym numerem z tej
    książki, którą masz? Jakie, przykładowo, instytucje miały takie numery?
    Mój e-mail nie działa, więc priv - przynajmniej chwilowo - odpada.

    --
    Pozdr. - P.

  • 10. Data: 2020-03-28 00:26:34
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-03-27 o 08:11, v...@i...pl pisze:
    > Czyżby Ochota I/II ?
    > Nieco później ta centrala miała numerację 23-xx-xx i 22-xx-xx.
    A, jeszcze jedno - we wspomnianej przeze mnie książce z lat 1971/72 są
    już sześciocyfrowe numery 22xxxx i 23xxxx, więc to raczej nie to...
    Wawelska (25xxxx) - ja wyżej.

    --
    P.