  • 11. Data: 2020-03-28 11:11:53
    Temat: Re: (W-wa) numeracja 5-cio cyfrowa
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 28.03.2020 o 00:21, PiotRek pisze:

    > Główny Urząd Ceł oraz MHZ (Frascati 2) - 2103
    > Komisja Planowania przy Radzie Ministrów (pl. Trzech Krzyży 3/5, czyli
    > tzw. Mincówka) - 2102
    > Ministerstwo Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych (Wspólna 2)
    > - 2105
    > Ministerstwo Rolnictwa (Wspólna 30) - 2101
    > PZPR (Nowy Świat 6) - 2104
    >
    > Pamiętam, że później powyższe były numery stały się pięciocyfrowymi
    > (chyba zamiast jednego zera były dwa).

    Dokładnie tak. Ministerstwa i Partia 21001 do 21005 (czy może 6),
    Politechnika 21007, Hotel Forum chyba gdzieś zaraz dalej...

    > Pięciocyfrowe są też TAI (np. 31911 - prognoza pogody, 31914 - to
    > ciekawe - podawanie aktualnych wiadomości politycznych, gospodarczych i
    > społecznych).

    A jeszcze wcześniej przynajmniej część z nich miała numery 3-cyfrowe.

    MJ
    PS. A w takim Grójcu pod 926 godzinę podawała żywa telefonistka i się
    wkurzała na wydzwaniających w kółko szczeniaków.

  • 12. Data: 2020-03-28 21:19:55
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-03-28 o 11:11, Michal Jankowski pisze:
    > PS. A w takim Grójcu pod 926 godzinę podawała żywa telefonistka i się
    > wkurzała na wydzwaniających w kółko szczeniaków.

    Czy to pewna informacja? Przecież to by sensu nie miało. Nawet jeżeli w
    owym Grójcu nie było Janiny Magnetofon, to można by pod numer 926
    podpiąć zegarynkę z innego miasta (tak jak PKP, przynajmniej
    warszawskie, miało podpiętą swoją zegarynkę o numerze, OIDP, 128 pod tę
    miejską w GUTM-ie przy Nowogrodzkiej 45 / Barbary 2).

    --
    P.

  • 13. Data: 2020-03-28 21:48:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

> [...]
    > warszawskie, miało podpiętą swoją zegarynkę o numerze, OIDP, 128 pod
    > tę miejską w GUTM-ie przy Nowogrodzkiej 45 / Barbary 2).

    Jeśli tam w Grójcu była centrala ręczna, mogło tak być. Jakiś przepis
    gwarantował abonentowi dostęp do określonych usług z listy, wśród nich
    mogło być podawanie czasu. Jakoś to trzeba było zrealizować. Pomysł
    z podpięciem się do innego miasta (pewnie do Warszawy) raczej odpadał.
    Z onego Grójca do stolicy być może wiodła wtedy tylko jedna para
    drutów. Telefonistka mogła na żądanie łączyć z zegarynką warszawską,
    ale, po pierwsze, linia bywała zajęta, a po drugie, łatwiej po prostu
    powiedzieć która godzina.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2020-03-28 21:55:18
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

> [...]
    > drutów. Telefonistka mogła na żądanie łączyć z zegarynką warszawską,
    > ale, po pierwsze, linia bywała zajęta, a po drugie, łatwiej po prostu

    Michał napisał, że chodziło o numer 926. Raczej nie działało to tak, że
    łączyło się z telefonistką z centrali ręcznej, prosiło o połączenie z
    926, po czym pod tymże numerem zgłaszała się ta sama telefonistka i
    podawała aktualny czas.

    --
    P.

  • 15. Data: 2020-03-28 22:09:27
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan PiotRek napisał:

> [...]
    > że łączyło się z telefonistką z centrali ręcznej, prosiło o połączenie
    > z 926, po czym pod tymże numerem zgłaszała się ta sama telefonistka i

    Centrala ręczna nie musiała od razu oznaczać telefonów na korbkę. Wiele
    podwarszawskich miejscowości miało system taki, że do sąsiadów wybierało
    się trzycyfrowy numer tarczą, a chcąc zadzwonić do Warszawy, trzeba było
    to robić przez lokalna centrtalę z telefonistką, dzwoniąc tam na określony
    numer. Albo się jej mówiło z jakim numerem ma połączyć, a wtedy ona
    kręciła i spinała linie, albo po prostu prosiło się "Warszawę", ona
    łączyła, a numer kręciło się samemu. Tak samo mógł działać mumer 926 --
    dzwonił osobny aparat na stanowisku w centrali, a tam robili co uważali.

    --
    Jarek

  • 16. Data: 2020-03-28 22:38:15
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

> [...]
    > łączyła, a numer kręciło się samemu. Tak samo mógł działać mumer 926 --
    > dzwonił osobny aparat na stanowisku w centrali, a tam robili co uważali.

    Też prawda. :-)

    --
    P.

  • 17. Data: 2020-03-28 22:40:09
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 28.03.2020 o 21:19, PiotRek pisze:

    > Czy to pewna informacja?

    Z pierwszej ręki ci to mówię. Sam się tak bawiłem i to mnie telefonistka
    rewanżowała się a to zablokowaniem linii, a to włączeniem dzwonka na 5
    minut...

    > Przecież to by sensu nie miało. Nawet jeżeli w
    > owym Grójcu nie było Janiny Magnetofon, to można by pod numer 926
    > podpiąć zegarynkę z innego miasta

    Ale jakie podpiąć, gdzie podpiąć, to były czasy pojedynczych (najwyżej
    kilku) par drutów do rozmów międzymiastowych, gdzie zajmować taką parę
    dla zegarynki.

    MJ

  • 18. Data: 2020-03-28 22:48:36
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2020-03-28 o 22:40, Michal Jankowski pisze:

    > Z pierwszej ręki ci to mówię. Sam się tak bawiłem i to mnie telefonistka
    > rewanżowała się a to zablokowaniem linii, a to włączeniem dzwonka na 5
    > minut...

    OK. Co prawda jestem w lekkim szoku, ale - w takim razie - przyjmuję
    Twoją informację za pewną. :-)

    --
    P.

  • 19. Data: 2020-03-28 22:52:45
    Od: Michal Jankowski <m...@f...edu.pl>

    W dniu 28.03.2020 o 22:48, PiotRek pisze:

    > OK. Co prawda jestem w lekkim szoku, ale - w takim razie - przyjmuję
    > Twoją informację za pewną. :-)

    A najbardziej się wkurzyła, jak uznaliśmy z kolegą, że potrzebujemy nowy
    głos do rozmawiania z zegarynką, i namówiliśmy moją mamę (która też nie
    wierzyła, że tam może ktoś ją usłyszeć), żeby zadzwoniła i zapytała "czy
    Pani jest żywa?".

    MJ

  • 20. Data: 2020-03-28 22:58:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michal Jankowski napisał:

> [...]
    > głos do rozmawiania z zegarynką, i namówiliśmy moją mamę (która też nie
    > wierzyła, że tam może ktoś ją usłyszeć), żeby zadzwoniła i zapytała "czy

    W zasadzie tak, ale co to za życie.

    --
    Jarek