  • 1. Data: 2016-12-03 16:31:22
    Temat: WD Red -warto?
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    Dzisiaj padł mi dysk w macierzy RAID5 w domowym NAS. Przede mną wybór
    nowego dysku. Identycznego już nie kupię bo był to Samsung 1.5TB 5900
    obr/min. RAID softwareowey w Synology DS409+

    Czy możecie podpowiedzieć jaki dysk wybrać albo może inaczej - czego
    unikać? W tej chwili z dostępnych 2TB dysków jest:
    Seagate Barracuda
    Toshiba DT01
    Toshiba HDWD
    WD Blue
    WD Purple
    WD Red

    Dysków AV nie wymieniam bo mają one inne zastosowanie, prawdopodobnie
    mające inne priorytety niż dyski w RAID.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 2. Data: 2016-12-03 16:53:26
    Temat: Re: WD Red -warto?
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 2016-12-03 o 16:31, Piotr Rezmer pisze:
> [...]
    >
    > Czy możecie podpowiedzieć jaki dysk wybrać albo może inaczej - czego
    > unikać? W tej chwili z dostępnych 2TB dysków jest:

    Chcesz wymienić tylko ten jeden dysk czy wszystkie w macierzy?

    Ja bym brał, ten na który producent daje największą gwarancję a przy tym
    cena nie jest jakoś specjalnie wygórowana.

  • 3. Data: 2016-12-03 16:57:53
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2016-12-03 o 16:53, nadir pisze:

    > Chcesz wymienić tylko ten jeden dysk czy wszystkie w macierzy?
    >
    > Ja bym brał, ten na który producent daje największą gwarancję a przy tym
    > cena nie jest jakoś specjalnie wygórowana.

    Na razie SMART zgłosił tylko jeden dysk. Wszystkie pochodzą z tej samej
    produkcji (praktycznie kolejne numery seryjne). Możliwe zatem że za
    chwilę odezwą się kolejne dyski. Do dziś przepracowały online 6,5 roku -
    około 55k godzin. Nie mogę znaleźć MTBF dla tych dysków. Ale to chyba i
    tak nie ma znaczenia.
    Ceny dysków tych pojemności to 300-400 złotych. Droższe są dyski SSHD
    ale raczej nie widzę sensu stosować tego typu dysków w RAID.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 4. Data: 2016-12-03 19:10:13
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Warto, ponieważ są w miarę energooszczędne i ciche.
    Tyle, że brałbym może 3TB, tak przyszłościowo, nieduży skok cenowy (z kolei pomiędzy
    3TB, a 4TB utrzymuje się spora różnica).
    Nie wiem, jak mniejsze pojemności, ale np. nowe Red 4TB są fabrycznie już NASware 3.0
    - zwróć uwagę.

  • 5. Data: 2016-12-03 20:06:58
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2016-12-03 o 19:10, ąćęłńóśźż pisze:
    > Warto, ponieważ są w miarę energooszczędne i ciche.
    > Tyle, że brałbym może 3TB, tak przyszłościowo, nieduży skok cenowy (z kolei
    pomiędzy 3TB, a 4TB utrzymuje się spora różnica).

    Tyle że wtedy musiałbym poczekać aż padną mi pozostałe 3 dyski z RAIDu
    żeby skorzystać z większej pojemności. Chyba że skorzystam z hybrid raid
    ale trochę boję się takich wynalazków.

    > Nie wiem, jak mniejsze pojemności, ale np. nowe Red 4TB są fabrycznie już NASware
    3.0 - zwróć uwagę.

    Czy ten NASware to nie jest przypadkiem jakaś ściema marketingowa? Na
    stronie producenta piszą tam o ficzerach związanych z aplikacjami a nie
    hardwarem. Zastanawiam się czy wymagane są jakieś drivery żeby
    skorzystać z Nasware?

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 6. Data: 2016-12-03 20:51:58
    Od: "Mark" <t...@p...pl>

    "Piotr Rezmer" <i...@d...org> wrote in message
> [...]
    >

    > Dysków AV nie wymieniam bo mają one inne zastosowanie, prawdopodobnie
    > mające inne priorytety niż dyski w RAID.
    No to powinieneś usunąć z listy WD Purple bo to jest też dysk AV.
    --
    Mark
    k...@p...pl

  • 7. Data: 2016-12-03 22:24:43
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2016-12-03 o 20:51, Mark pisze:

    > No to powinieneś usunąć z listy WD Purple bo to jest też dysk AV.

    Zgadza się.

    --
    pozdrawiam
    Piotr

  • 8. Data: 2016-12-04 12:00:27
    Od: Chris <x...@x...xxx>

    W dniu 03.12.2016 o 20:51, Mark pisze:
    > No to powinieneś usunąć z listy WD Purple bo to jest też dysk AV.

    I WD Blue bo to dysk do desktopów (zastosowania domowe).

    Bierz RED i się nie zastanawiaj.

    www.vin-decoder.net www.dekoder-vin.pl

  • 9. Data: 2016-12-04 13:41:50
    Od: ąćęłńóśźż <n...@d...spamerow>

    Wyślij zapytanie do producenta swojego NAS-a.

    -----

  • 10. Data: 2016-12-04 14:16:34
    Od: Piotr Rezmer <i...@d...org>

    W dniu 2016-12-04 o 13:41, ąćęłńóśźż pisze:
    > Wyślij zapytanie do producenta swojego NAS-a.

    Słusznie, zapomniałem sprawdzić listę kompatybilności.

    Dyski RED:
    -WD20EFRX - 68AX9N0 - jest wspierany przez mój NAS
    -WD20EFRX - 68EUZN0 - nie jest wspierany

    --
    pozdrawiam
    Piotr