  • 1. Data: 2013-08-12 10:07:43
    Temat: Wentylator 3pin na 4pin (PWM)
    Od: "xcpy" <x...@x...xcpy>

    Mam plyte glowna ze zlaczem 4pin
    i stary wentylator 3pin-owy.

    Na sieci znalazlem taki schemat adaptera 3 na 4 pin:
    http://obrazki.elektroda.pl/5794539500_1362944080.jp
    zrodlo: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2519758.html

    1. Czy nie lepiej zamiast bipolarnego dac mosfeta?
    2. Czy uklad bez pullupa (10k, baza-pwr) tez bedzie dzialac?
    (przeciez wyjscie pwm chyba nie bedzie mialo "nieokreslonego stanu")

  • 2. Data: 2013-08-12 10:16:20
    Temat: Re: Wentylator 3pin na 4pin (PWM)
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

> [...]

    > 2. Czy uklad bez pullupa (10k, baza-pwr) tez bedzie dzialac?
    > (przeciez wyjscie pwm chyba nie bedzie mialo "nieokreslonego stanu")

    To złącze 4 pinowe powinno mieć możliwość podłączenia także 3 pinowych
    wtyczek poprzedniej generacji.
    Wszystko powinno zadziałać bez dodatkowych czynności po prawidłowym
    podłączeniu.
    Pozdrawiam.
    WOJO

  • 3. Data: 2013-08-12 10:37:03
    Od: "xcpy" <x...@x...xcpy>

    > To złącze 4 pinowe powinno mieć możliwość podłączenia także 3 pinowych
    > wtyczek poprzedniej generacji.

    I ma - moge podlaczyc wentylator 3-pin,
    ale chodzi on caly czas zasilany 12V (na maksymalnych obrotach).
    Akurat ta plyta nie ma mozliwosci sterowania voltami - tylko pwm.

    W innej plycie mam 4 pinowe zlacze i 3 pinowy wentyl
    i bios sam wykryl, ze ma sterowac nim przez pwm a nie voltage
    i jest ok.

    > Wszystko powinno zadziałać bez dodatkowych czynności po prawidłowym
    > podłączeniu.

    1. Wiesz ile rzeczy powinno dzialac prawidlowo a nie dziala?
    2. Sugerujesz, ze zle podlaczylem 3piny (gnd, 12v, wyjscie obrotow)? Bez
    jaj...

  • 4. Data: 2013-08-12 10:38:20
    Od: "xcpy" <x...@x...xcpy>

    > W innej plycie mam 4 pinowe zlacze i 3 pinowy wentyl
    > i bios sam wykryl, ze ma sterowac nim przez pwm a nie voltage

    Oczywiscie mialo byc: "przez 'voltage' a nie 'pwm'"

  • 5. Data: 2013-08-12 11:00:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 12 Aug 2013 10:07:43 +0200, xcpy napisał(a):
> [...]
    > zrodlo: http://www.elektroda.pl/rtvforum/topic2519758.html
    > 1. Czy nie lepiej zamiast bipolarnego dac mosfeta?

    Raczej nie, bo spadek napiecia wiekszy

    > 2. Czy uklad bez pullupa (10k, baza-pwr) tez bedzie dzialac?
    > (przeciez wyjscie pwm chyba nie bedzie mialo "nieokreslonego stanu")

    Ale moze miec OC.

    Poza tym tu chyba chodzi o to aby jakies zasilanie zawsze bylo.
    bez zasilania to np tacho nie dziala.
    A jaka czestotliwosc tego PWM jest ? Bo znow - sterownik silnika moze
    zwariowac, jak mu co chwila zasilania zabraknie.

    J.

  • 6. Data: 2013-08-12 11:21:48
    Od: Tomasz Wójtowicz <n...@s...com>

    W dniu 2013-08-12 10:07, xcpy pisze:
> [...]
    > 2. Czy uklad bez pullupa (10k, baza-pwr) tez bedzie dzialac?
    > (przeciez wyjscie pwm chyba nie bedzie mialo "nieokreslonego stanu")

    Wejście PWM ma pullup w wentylatorze. Przy wiszącym w powietrzu wejściu
    PWM wentylator kręci się na najwyższych obrotach.

  • 7. Data: 2013-08-12 12:33:49
    Od: "WOJO" <s...@a...unknown.hehe>

    > I ma - moge podlaczyc wentylator 3-pin,
    > ale chodzi on caly czas zasilany 12V (na maksymalnych obrotach).
    > Akurat ta plyta nie ma mozliwosci sterowania voltami - tylko pwm.

    Aaa, to pisz, że chcesz sterowanie obrotami zrobić.

    > 1. Wiesz ile rzeczy powinno dzialac prawidlowo a nie dziala?
    > 2. Sugerujesz, ze zle podlaczylem 3piny (gnd, 12v, wyjscie obrotow)? Bez
    > jaj...

    Gdzie Ty tam widzisz jakieś sugestie? :)
    Twierdzę, że czasem da się podłączyć odwrotnie kabelki.Osobiście spotkałem
    się z fabrycznie podłączonym złączem USB w obudowie, gdzie vcc było
    zamienione miejscami z gnd i bezpiecznik na mym pendrivie poszedł się
    kochać.
    Pozdrawiam.
    WOJO

  • 8. Data: 2013-08-12 16:45:55
    Od: "xcpy" <x...@x...xcpy>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <n...@s...com> napisał w wiadomości

    > Wejście PWM ma pullup w wentylatorze. Przy wiszącym w powietrzu wejściu
    > PWM wentylator kręci się na najwyższych obrotach.

    Ok, pullup jest w wentylatorze a na wyjsciu pwm z plyty glownej?
    Tzn. czy mozna taki uklad dac bez pullupa i czym to ew. grozi?

  • 9. Data: 2013-08-12 20:24:52
    Od: Tomasz Wójtowicz <n...@s...com>

    W dniu 2013-08-12 16:45, xcpy pisze:
    > U?ytkownik "Tomasz W?jtowicz" <n...@s...com> napisa? w wiadomo?ci

    > Ok, pullup jest w wentylatorze a na wyjsciu pwm z plyty glownej?
    > Tzn. czy mozna taki uklad dac bez pullupa i czym to ew. grozi?

    Toż każda płyta, jaką znam, po podłączeniu wentylatora 3-pinowego do
    gniazda 4-pinowego przechodzi na sterowanie napięciem zasilania. Zasada
    jest prosta - pasuje wtyczka? Pasuje. To podłączaj i nie marudź, bo
    widzę, że tu próbujesz doktorat z tego błahego problemu zrobić.

  • 10. Data: 2013-08-12 20:34:19
    Od: "xcpy" <x...@x...xcpy>

> [...]
    > jest prosta - pasuje wtyczka? Pasuje. To podłączaj i nie marudź, bo widzę,
    > że tu próbujesz doktorat z tego błahego problemu zrobić.

    Pisalem to wiele razy, ale powtorze jeszcze:
    - wpadla mi w rece plyta z 4 pinowym zlaczem _bez sterowania napieciem_.
    Tylko PWM, ktorego akurat wentylator _nie posiada_.

    I co z tego, ze wtyczki pasuja?
    Nie spotkalem jeszcze plyty 4pin i wentylatora 3/4pin,
    ktore nie pasowalyby "zlaczowo".

    EOT, robie bez pullupa :)