  • 1. Data: 2018-05-16 17:18:20
    Temat: Weryfikacja rdzenia
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Czy rdzeń RTMSS-16,5x10,1x6,3 o mi=75 wystarczy do 24-watowej
    przetwornicy flyback (I_pk=7,2A, L_pri=5,04uH, f=200kHz)? Arnold
    Inductors twierdzi, że wystarczy, ale nie jestem pewien, czy go
    dobrze używam, a rdzeń wydaje mi sie podejrzanie mały.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2018-05-18 15:14:21
    Temat: Re: Weryfikacja rdzenia
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

> [...]
    > Inductors twierdzi, że wystarczy, ale nie jestem pewien, czy go
    > dobrze używam, a rdzeń wydaje mi sie podejrzanie mały.

    Żeby policzyć straty w rdzeniu potrzeba napięć w układzie - Vin i VOR

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2018-05-18 15:52:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ..
    Hello Piotr,

    >Żeby policzyć straty w rdzeniu potrzeba napięć w układzie - Vin i VOR

    A wlasciwie po co ?
    Rdzenia napiecia nie interesuja, choc posrednio z tych 5uH i innych
    danych wynikaja ...

    Tak sobie czysto teoretycznie szacuje ... powinien starczyc.
    A w ladowarkach do telefonow mniejsze wyrabiaja 10W ... to chyba i
    praktycznie starczy :-)

    J.

  • 4. Data: 2018-05-18 17:23:04
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello J.F.,

    Friday, May 18, 2018, 3:52:23 PM, you wrote:

    > A wlasciwie po co ?

    Do policzenia ?B

    > Rdzenia napiecia nie interesuja, choc posrednio z tych 5uH i innych
    > danych wynikaja ...

    Nie ma innych danych. Nie wiem, czy dławik pracuje w trybie CCM czy TM
    czy DCM.

    > Tak sobie czysto teoretycznie szacuje ... powinien starczyc.
    > A w ladowarkach do telefonow mniejsze wyrabiaja 10W ... to chyba i
    > praktycznie starczy :-)

    W ładowarkach do telefonów transformatorów nie robi się na rdzeniach
    proszkowych.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 5. Data: 2018-05-18 23:41:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Żeby policzyć straty w rdzeniu potrzeba napięć w układzie - Vin i VOR

    Vin 9..20V,Vout=8V, I_out_max=0..3A. Kontroler może też zostać przełączony
    w tryb synchronicznego forwarda, ale nie wiem, czy przy 24W warto
    komplikować układ.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 6. Data: 2018-05-19 08:49:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > W ładowarkach do telefonów transformatorów nie robi się na rdzeniach
    > proszkowych.

    A w zasadzie dlaczego? Miewają przecież bardzo dobre parametry,
    zwłaszcza te z MPP.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2018-05-19 10:34:24
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, May 18, 2018, 11:41:28 PM, you wrote:

    > Vin 9..20V,Vout=8V, I_out_max=0..3A. Kontroler może też zostać przełączony
    > w tryb synchronicznego forwarda, ale nie wiem, czy przy 24W warto
    > komplikować układ.

    Pisałeś, że to flyback - jaka przekładnia? 1:1?

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 8. Data: 2018-05-19 10:37:54
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, May 19, 2018, 8:49:02 AM, you wrote:

    > A w zasadzie dlaczego?

    Bo te z materiałów stopowych są droższe. A z proszku żelaznego nadają
    się do niskich częstotliwości i się strasznie starzeją.

    Jedyne miejsce, gdzie się stosuje rdzenie proszkowe do transformatorów
    sieciowych, to liczniki energii - chodzi o odporność na zewnętrzne
    pole magnetyczne. Kretyni nadal próbują silnymi magnesami zaburzać
    pomiary a wprowadzenie rdzenia zasilacza w nasycenie kończy się często
    uszkodzeniem zasilacza.

    > Miewają przecież bardzo dobre parametry, zwłaszcza te z MPP.

    Jasne. Tylko ta cena.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2018-05-19 11:15:02
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Pisałeś, że to flyback
    Bo dla 24W tak wstępnie założyłem, ale nie jestem do tego
    założenia przywiązany. W układzie active clamp synchroniczny
    forward od synchronicznego flybacka różni się jednym dodatkowym
    tranzystorem i jednym dławikiem, więc komplikacja jest akceptowalna,
    jeżeli będziesz naciskał, że warto. Sprawność energetyczna nie
    ma dla mnie znaczenia, ale za to kluczowe jest małe wydzielanie
    ciepła, co implikuje to pierwsze. Bardzo też poprawia niezawodność
    długoterminową, bo starzenia rdzeni proszkowych się obawiam.
    Ze względu na skalę czynniki ekonomiczne są drugorzędne, najważniejsze
    są parametry w rozumieniu high reliability. Kontroler to ADP1074,
    może Ci się spodobać. Jestem do niego przywiązany, ale pozostałe
    rozwiązania są całkowicie otwarte, chętnie się dostosuję do porad.
    Muszę mieć izolację funkcjonalną 2,5kV, układ nie ma wpływu na
    bezpieczeństwo ludzi.

    > - jaka przekładnia? 1:1?

    Dla flybacka Schmidt zaleca 1,67 (9:6 na E16 ze szczeliną 0,5)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2018-05-19 14:20:03
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Saturday, May 19, 2018, 11:15:02 AM, you wrote:

> [...]
    > forward od synchronicznego flybacka różni się jednym dodatkowym
    > tranzystorem i jednym dławikiem, więc komplikacja jest akceptowalna,

    Nie bardzo - indukcyjność uzwojenia pierwotnego w forwardzie jest
    zazwyczaj wyższa.

> [...]
    > ciepła, co implikuje to pierwsze. Bardzo też poprawia niezawodność
    > długoterminową, bo starzenia rdzeni proszkowych się obawiam.

    Starzenie dotyczy rdzeni z proszku żelaznego a nie stopowych. Sendust
    (MSS, KoolMu), MPP nie mają problemu ze starzeniem.

> [...]
    > rozwiązania są całkowicie otwarte, chętnie się dostosuję do porad.
    > Muszę mieć izolację funkcjonalną 2,5kV, układ nie ma wpływu na

    Jesli potrzebujesz izolacji 2.5 kV to najprościej druty TIW. Ale
    częstotliwość pracy wysoka, czyli lica TIW.

    > Dla flybacka Schmidt zaleca 1,67 (9:6 na E16 ze szczeliną 0,5)

    Nie będzie problemu ze stratami w rdzeniu.

    --
    Best regards,
    RoMan