  • 21. Data: 2018-05-09 14:39:45
    Temat: Re: Wielkość kół w wielkich wywrotkach.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:d4e90197-2d4e-4de6-adb4-b41da48c7cb1@go
    oglegroups.com...
    W dniu środa, 9 maja 2018 20:06:27 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >A do ilu się takie szpilki pompuje?

    No wlasnie sie nie pompuje, wiec potem mamy np 30kG/cm^2, a wcale
    sobie z tego nie zdajemy sprawy.
    Jakby sie pompowalo, to by bylo widac na manometrze ...

    J.

  • 22. Data: 2018-05-09 15:46:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu środa, 9 maja 2018 21:39:47 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > No wlasnie sie nie pompuje, wiec potem mamy np 30kG/cm^2, a wcale
    > sobie z tego nie zdajemy sprawy.
    > Jakby sie pompowalo, to by bylo widac na manometrze ...

    Zaczynasz tchórzliwie uciekać w liczby :-)

    Ale spróbujmy bez liczb, żeby nie było nudno. Jakie naprężenie jest w obcasie?
    Jednoosiowe ściskanie. Materiał? Liniowo sprężysty. Wszystko proste. Energia
    odkształcenia jasna jak Słońce, do znalezienia w wikipedii. A teraz opona. Tam
    energia odkształcenia idzie trochę w podwyższenie ciśnienia powietrza, a trochę w
    dwuosiowe naprężenie powłokowe w oponie: duże obwodowe i o połowę mniejsze wzdłużne.
    Jeszcze naprężenie gnące gdzieś tam trochę pochłonie, jeszcze trochę naprężenie
    radialne (w poprzek grubości opony). Zależność między ciśnieiem powietrza w oponie a
    tymi naprężeniami w gumie nie jest liniowa. A to od tych naprężeń w gumie zależy
    odkształcenie opony i powierzchnia styku z podłożem. I co zrobimy z tymi
    nieliniowościami?

  • 23. Data: 2018-05-09 16:10:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]

    >Energia odkształcenia jasna jak Słońce, do znalezienia w wikipedii.
    >A teraz opona. Tam energia odkształcenia idzie trochę w podwyższenie

    Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
    plynie.
    A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.

    I juz plynie wolniej.

    To plyniecie niestety jest bardziej skomplikowane, nie tylko cisnienie
    sie liczy.
    No i rowerzysta nie moze sie rownac z ciezarowka w kwestii s

> [...]
    >A to od tych naprężeń w gumie zależy odkształcenie opony i
    >powierzchnia styku z podłożem. I co zrobimy z tymi nieliniowościami?

    ja bym nic nie robil. Jesli to nie jest opona z cyklu "P zero", to
    jest jednak dosc wiotka, i cisnienia beda sie zgadza.
    W przyblizeniu, ale jednak.

    J.

  • 24. Data: 2018-05-09 17:04:43
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-09 o 16:10, J.F. pisze:

    > Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
    > plynie.

    To zależy kto idzie, czy zwiewna modelka, czy kulomiotka?

    Kiedyś w prawie pustym tramwaju, który ostro zahamował, zakonnica
    leciała przez pół wagonu, bo straciła równowagę.
    Wpadła na mnie (stałem bokiem do niej) i boleśnie nadepnęła trepem na
    stopę.
    Nawet mnie nie przeprosiła.
    Może powinienem się odsunąć, bo zakonnica wolała upaść na podłogę, niż
    zostać podtrzymana przez faceta?

    > A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.
    >
    > I juz plynie wolniej.

    Na betonie inaczej, a na błotnistej, lub piaszczystej drodze jeszcze
    inaczej.

    WM

  • 25. Data: 2018-05-09 17:17:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...
    >To zależy kto idzie, czy zwiewna modelka, czy kulomiotka?

    Nawet zwiewna modelka swoje wazy i jesli nie ma anoreksji to te 50kg
    powinna miec.

    J.

  • 26. Data: 2018-05-10 02:12:49
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Alez bedzie. napompujesz 50% wiecej, to moze nawet nie zauwazysz, ale
    > splaszczenie na styku sie zmniejszylo, i powierzchnia styku mniejsza.

    O ile, 50%? Zwracam uwage, że zastosowałeś to kryterium jako wyznacznik
    nacisku na jednostke powierzchi podłoża, no chyba że coś źle zrozumiałem :)

    Jesli jednak nie, to zrób eksperyment ze swoim samochdem: napompuj koło
    do wielkości nominalnej a dalej zmniejszaj cisnienie i zobacz kiedy
    naprawdę obrys opony siądzie i jak będzie się zmieniała powierzchnia
    kontaktu. Idę o zakład, że zejdziesz przynajmnie do 1/3 wartosci
    nominalnej, przy powierzchni kontaku zwiekszonej może o 30%

    > Opona w miare wiotka - cisnienia po obu stronach gumy musza sie
    > zgadzac.

    Opona wcale nie wiotka. Tam są grube płaty gumy, kord stalowy, nylonowy,
    kewlarowy, wszystko zbrojone. To nie ma działać jak balonik. A taki duzy
    pojazd to ma już w ogóle te opony zapewne dosyć poważne.

    --
    Marcin

  • 27. Data: 2018-05-10 02:18:58
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie o to chodzi. Koniec obcasa generuje jednak tych 30 atm, i asfalt
    > plynie.
    > A klocek bieznika opony generuje 2.4atm, bo ja tak pompuje.

    Przy nominalnym cisnieniu w oponie 2.4atm z pewnością tyle nie generuje.

    Cos Ty sie uparł na to cisnienie :) To już dużo lepsze przybliżenie
    będzie z ciężaru pojazdu przy stałej (założonej) geometrii styku opony z
    podłożem.

    --
    Marcin

  • 28. Data: 2018-05-10 15:25:39
    Od: robot <a...@o...pl>

    > Przeciez to nie lateksowy baonik o wysoce elastycznych ściankach, a dość
    > sztywna konstrukcja ze wzmocnionymi brzegami. Dodatkowo ciśnienie w
    > oponie może być przecież wyższe niż wynika z cięzaru pojazdu.

    Była już o tym kłótnia na p.m.samochody.
    Wbrew pozorom chyba cisnienie powietrza w oponie odpowiada ciśnieniu nacisku na
    grunt.
    Ale ja pewności nie mam.

  • 29. Data: 2018-05-10 16:22:15
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-05-10 o 15:25, robot pisze:

    > Wbrew pozorom chyba cisnienie powietrza w oponie odpowiada ciśnieniu
    > nacisku na grunt.
    > Ale ja pewności nie mam.

    Słusznie, bo ciśnienie może być bardzo duże (kółko stalowe), a średnica
    odcisku zależy wtedy od twardości podłoża.
    Na tej zasadzie działają twardościomierze.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Skala_twardo%C5%9Bci_B
    rinella

    WM

  • 30. Data: 2018-05-10 17:48:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-05-09, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]

    >Cos Ty sie uparł na to cisnienie :) To już dużo lepsze przybliżenie
    >będzie z ciężaru pojazdu przy stałej (założonej) geometrii styku

    Najlepszy szacunek tej geometrii styku bedzie z cisnienia powietrza,
    i znow wracamy do poczatku, a Ty mi zarzucasz, ze sie upieram :-)

    J.