  • 1. Data: 2012-04-03 16:04:04
    Temat: Wirnik o ewolwentowym zarysie lopatek
    Od: "WM " <c...@g...pl>

    http://fundamentalform.com/html/low_head.html
    Taki wirnik ma stala predkosc wzgledna w kanale
    miedzylopatkami, poniewaz jego przekroj jest staly.
    Powinien miec z tego powodu male straty przeplywu.

    Szukam rownania kanalu na powierzchni helikoidalnej,
    ktory ma podobne wlasciwosci.

    Jak taki wirnik moze wygladac, widac na rysunku ponizej.
    Trzeba tylko usunac symetrycznie polowe bryly z tego rysunku
    (tnac prostopadle do osi w najwezszym miejscu)
    i zostawic tylko jednoskretne spirale.
    http://www.mathcurve.com/surfaces/catenoid/catenoidl
    oxo.JPG

    WM

  • 2. Data: 2012-04-03 16:42:06
    Temat: Re: Wirnik o ewolwentowym zarysie lopatek
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM " napisał w wiadomości grup
    >http://fundamentalform.com/html/low_head.html
    >Taki wirnik ma stala predkosc wzgledna w kanale
    >miedzylopatkami, poniewaz jego przekroj jest staly.
    >Powinien miec z tego powodu male straty przeplywu.

    Tylko tak na zdrowy chlopski rozum - jesli chcesz te wlasciwosc
    wykorzystac, to nie tak jak autor proponuje niczym w kole mlynskim
    (gdzie zabytkowa konstrukcja z malymi zbiornikami chyba lepsza), tylko
    musisz zapewnic przeplyw przez te kanaly - od srodka na zewnatrz lub
    odwrotnie.
    Dalej wykazujac sie rozsadkiem - skoro predkosc przeplywu stala, to
    cisnienie musi sie zmieniac w uzyteczna energie.

    Czyli wychodzi z tego turbina Francisa :-)

    >Szukam rownania kanalu na powierzchni helikoidalnej,
    >ktory ma podobne wlasciwosci.

    W sumie chyba niezbyt skomplikowane zadanie z geometrii i algebry, ale
    jakby o jeden stopien swobody za duzo, wiec musisz sprecyzowac warunki
    na ten kanal :-)

    J.

  • 3. Data: 2012-04-03 18:11:38
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

> [...]
    > (gdzie zabytkowa konstrukcja z malymi zbiornikami chyba lepsza), tylko
    > musisz zapewnic przeplyw przez te kanaly - od srodka na zewnatrz lub

    Podalem tego linka tylko ze wzgledu na rysunek lopatek wirnika.
    Oczywiscie ciecz musi plynac wzdluz lopatki nie tak jak u tworcy strony.
    Lopatki mozna wykonac z przylegajacych do siebie odcinkow elastycznego weza,
    co znacznie uprosci konstrukcje.

    > Dalej wykazujac sie rozsadkiem - skoro predkosc przeplywu stala, to
    > cisnienie musi sie zmieniac w uzyteczna energie.

    Tu glownie liczy sie roznica pedow na wlocie i wylocie lopatki.

    Chce wirnik wykonac z uformowanych przestrzennie i scisle przylegajacych
> [...]

    > W sumie chyba niezbyt skomplikowane zadanie z geometrii i algebry, ale
    > jakby o jeden stopien swobody za duzo, wiec musisz sprecyzowac warunki

    Dodajmy wiec taki warunek:
    W najblizszym osi punkcie katenoidy, styczna do lopatki powinna byc
    rownolegla do osi katenoidy.
    Przyjmijmy tez, ze kula przepychana przez kanal lopatki nie traci kontaktu z
    jego sciankami.

    Masz jakis pomysl rozwiazania problemu?

    WM

  • 4. Data: 2012-04-04 11:58:43
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM " napisał w wiadomości grup
    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    [...]
> [...]
    >strony.
    >Lopatki mozna wykonac z przylegajacych do siebie odcinkow

    Nie jestem przekonany czy to dobry pomysl - straty przeplywowe w wezu
    jakies sa.
    Szerokie kanaly powinienes miec.

    >Tu glownie liczy sie roznica pedow na wlocie i wylocie lopatki.

    Ale to ci nie zabrania zmieniac predkosci. Spojrz na turbine Peltona -
    cisnienie zamienia sie na predkosc, predkosc zamienia sie w moc na
    wale .. a przy dobrze dobranych parametrach woda predkosc traci cala
    :-)

> [...]
    >rownolegla do osi katenoidy.
    >Przyjmijmy tez, ze kula przepychana przez kanal lopatki nie traci

    Pomysl mam, ale musze sobie geometrie rozniczkowa przypomniec :-)

    Tylko ... jesli chcesz to z weza wykonac, to moze przyklej poczatki, a
    potem nawijaj wszystkie jednoczesnie na szablonie i wyjdzie :-)

    J.

  • 5. Data: 2012-04-04 18:23:35
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):

    > Nie jestem przekonany czy to dobry pomysl - straty przeplywowe w wezu
    > jakies sa.
    > Szerokie kanaly powinienes miec.

    To ma byc bardzo prosta konstrukcja,
    bez skomplikowanych operacji technologicznych.
    Rodzaj prostej efektownej zabawki do pokazow.

    > Ale to ci nie zabrania zmieniac predkosci. Spojrz na turbine Peltona -
    > cisnienie zamienia sie na predkosc, predkosc zamienia sie w moc na
    > wale .. a przy dobrze dobranych parametrach woda predkosc traci cala

    Turbina Archimedesa ma dobra sprawnosc.
    http://www.dobraenergia.info/page8.php
    Mozna ja tez bardzo prosto wykonac z nawinietych wezy.
    Helikoidalna konstrukcja stanowi rozwiniecie tej idei.

    > Pomysl mam, ale musze sobie geometrie rozniczkowa przypomniec :-)

    Mam pomysl, aby kazda z tych linii przecinala wszystkie spirale pod katem
    prostym.
    Analogicznie do rodziny ewolwent, ktorych promienie krzywizn sa wspolliniowe.
    http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/a/ad/R
    uled_hyperboloid.jpg

    > Tylko ... jesli chcesz to z weza wykonac, to moze przyklej poczatki, a
    > potem nawijaj wszystkie jednoczesnie na szablonie i wyjdzie :-)

    Wyjdzie niesymetryczna pokraka.
    To trzeba precyzyjnie ukladac wzdluz linii na szablonie.

    WM

  • 6. Data: 2012-04-07 16:31:43
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    J.F <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    Moze bedzie dobrze dzialac turbina wodna tego typu:
    http://fundamentalform.com/html/high-pressure_fan.ht
    ml
    Facet wprawdzie zrobil z tego dmuchawe, o stalym przekroju kanalow
    lopatkowych, ale chyba zapomnial, ze powietrze jest scisliwe.

    WM

  • 7. Data: 2012-04-08 10:59:23
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 7 Apr 2012 14:31:43 +0000 (UTC), WM napisał(a):
> [...]
    > Facet wprawdzie zrobil z tego dmuchawe, o stalym przekroju kanalow
    > lopatkowych, ale chyba zapomnial, ze powietrze jest scisliwe.

    Na moj gust to to sie w zla strone kreci.

    No i ciekaw jetem czy trzymanie sie ewolwenty od poczatu ma sens - "krawedz
    natarcia" prostopadla do ruchu.

    J.

  • 8. Data: 2012-04-08 16:26:35
    Od: "WM " <c...@g...SKASUJ-TO.pl>

    J.F. <j...@p...onet.pl> napisał(a):
    > Na moj gust to to sie w zla strone kreci.

    W dmuchawach bywa roznie z kierunkiem wylotu lopatek:
    http://www.epa.gov/apti/bces/module5/fans/types/imag
    es/fig04.gif
    http://www.epa.gov/apti/bces/module5/fans/types/type
    s.htm#components

    Znasz sie na przeksztalceniach konforemnych?
    Dotycza tylko plaszczyzn, czy tez dowolnych powierzchni?
    Da sie toto (katenoida) przeksztalcic rownokatnie na powierzchnie walcowa?