  • 1. Data: 2017-09-22 21:57:35
    Temat: Wirtualizator / hypervisor x86
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Z braku pl.comp.os.any zmuszony jestem napisać tutaj.

    Poszukuje wirtualizatora x86 który:

    a) pracuje na normalnym, współczesnym komputerze x86
    b) nie wymaga OSa pod podem, sam jest sobie OSem
    c) celowany jest raczej w niewielkie ilości pamięci, to nie zagadnienie
    serwerowe
    e) idealnie - odpala się zaraz po BIOSie i automatycznie odpala maszyny
    wirtualne, potem ma do niego dostep przez siec i lokalnie.
    f) pozwwala na podglądanie ekranów maszyn na głownym ekranie

    I teraz: moge wziąć jakiegoś minimalistycznego linuxa z virtualboxem czy
    kvm. Moge. Ale wolałbym zerknąc na coś dedykowanego. Czy ktoś widział
    darmowe oprogramowanie typu hipervisor z wirtualizacją niektórych
    zasobow (minimum sieć) który uruchamia się bez normalnego OSa? Na Guest
    będzie linux i czasem windows.

    Celem jest silne rozdzielenie usług na domowym routerze.

    Oczywiscie znam podstawowe typy jak xen, kvm, virtual box itd. Ale pytam
    bo może gdzies przeoczylem, wirtualizator nie wymagający pod spodem
    normalnego OSa. Niestety te OSy zjadają ram i utrudniają bootowanie.

  • 2. Data: 2017-09-22 22:15:20
    Temat: Re: Wirtualizator / hypervisor x86
    Od: 2late <d...@w...pl>

    On 22/09/2017 08:57 PM, Sebastian Biały wrote:

    > b) nie wymaga OSa pod podem, sam jest sobie OSem

    Kilka lat temu rozwazalem zainstalowanie ESXi od VMWare.
    Ostatecznie zainstalowalem VMWare Workstation na Windows i na tym ESXi (tak
    dla celow szkoleniowych).
    A bezposrednio zainstalowany Windows na pewno poprawil mi osiagi przy
    kompresji video. Kompatybilnosc sprzetu byla wtedy problemem. Nie wiem jak
    jest teraz.

    http://www.tweaktown.com/news/54297/yahoo-scanned-em
    ails-behalf-nsa/index.html

  • 3. Data: 2017-09-22 22:27:17
    Od: s...@g...com

    W dniu piątek, 22 września 2017 21:58:03 UTC+2 użytkownik Sebastian Biały napisał:
> [...]
    > bo może gdzies przeoczylem, wirtualizator nie wymagający pod spodem
    > normalnego OSa. Niestety te OSy zjadają ram i utrudniają bootowanie.

    Znam tylko esxi/vsphere

    Kiedys to bylo dosyć gietkie narzedzie własnie typu baremetal choć pod spodem tak
    naprawde siedzi linux.

    Innych nie kojarze.

    W praktyce postawienie czegos na linuxie zdaje egzamin. Zazwyczaj jak sie dobrze
    skleci to wstaje samo i tzw. test Wernera* zdaje.

    * Dyrektor Werner miał taki test ze kazał adminom pogasić serwery, i stanąc przy
    scianie w serwerowni.
    nastepnie wciskał guzik power na zgaszonych serwerach, czekał tyle ile mu adminy
    powiedziały ze trzeba czekać a nastepnie dzwonił do call center pytając czy im system
    działa.

    nie robił tych testów często ale jednak czasem były robione.

    Staram sie moja skrzynke konfigurować aby była zgodna z tym testem. W moim przypadku
    dyrektorem jest żona która wciska guzik po wyłączeniu zasilania przez elektrownie.
    Ale to tak nawiasem.

    Zerknij w vsphere, zbadaj czy nadal jest darmowe bo moglo sie cos zmienić...

  • 4. Data: 2017-09-23 02:31:21
    Od: Krzysztof Staniorowski <n...@k...net>

    Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > bo może gdzies przeoczylem, wirtualizator nie wymagający pod spodem
    > normalnego OSa. Niestety te OSy zjadają ram i utrudniają bootowanie.

    Kiedyś był dostępny jako standalone Microsoft Hyper-V Server, może dalej
    jest rozwijany...

    --
    Sent from my iPad via NewsTap :-)

  • 5. Data: 2017-09-23 10:02:50
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 22.09.2017 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > Oczywiscie znam podstawowe typy jak xen, kvm, virtual box itd. Ale pytam
    > bo może gdzies przeoczylem, wirtualizator nie wymagający pod spodem
    > normalnego OSa. Niestety te OSy zjadają ram i utrudniają bootowanie.

    Przeoczyłeś "bare metal hypervisors".

    Nie znalazłem porównania nt narzutu pamięci, ale dla początkującego
    ESXi będzie IMHO zupełnie dobre, dość intuicyjny interfejs (www).

    BTW: pierwsze słyszę, żeby OS "utrudniał bootowanie". Możesz
    rozwinąć myśl?

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 6. Data: 2017-09-23 19:55:18
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/23/2017 10:02 AM, Dominik Ałaszewski wrote:
    > BTW: pierwsze słyszę, żeby OS "utrudniał bootowanie". Możesz
    > rozwinąć myśl?

    OS pracujący jako HOST musi przeznaczyć na swoje potrzeby częsc pamięci.

    OS to kilkanascie sekund (jak dobrze pójdzie) na wystartowanie kernela.

    OS to problem z przydzielaniem guestom kawałków hardware ktore OS już
    sobie zaalokowal (np. VBox potrafi przekazywać do gości urzadzenia PCI).

    Itd.

  • 7. Data: 2017-09-23 19:56:25
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/23/2017 2:31 AM, Krzysztof Staniorowski wrote:
    > Kiedyś był dostępny jako standalone Microsoft Hyper-V Server, może dalej
    > jest rozwijany...

    A to nie jest oparte na poobcinanym W2000? To juz wole Linuxa :D

  • 8. Data: 2017-09-23 19:57:58
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/22/2017 10:27 PM, s...@g...com wrote:
    > Zerknij w vsphere, zbadaj czy nadal jest darmowe bo moglo sie cos zmienić...

    60 day trial.

  • 9. Data: 2017-09-23 20:51:31
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 23.09.2017 Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> napisał/a:

    > OS pracujący jako HOST musi przeznaczyć na swoje potrzeby częsc pamięci.

    Każdy, hypervisor też. Oczywiście mniej, bo choćby nie musi
    uruchamiać np. środowiska graficznego. No i jak chcesz uruchamiać
    więcej niż 1 gościa, to RAMu i tak wypadało by mieć sporo.

    > OS to kilkanascie sekund (jak dobrze pójdzie) na wystartowanie kernela.

    Kilkanaście sekund? Kernela? To żart, czy jednak nie sam
    kernel miałeś na myśli? :-)

    I tak, bare metal HV też nie startuje w sekundę :-)

    > OS to problem z przydzielaniem guestom kawałków hardware ktore OS już
    > sobie zaalokowal (np. VBox potrafi przekazywać do gości urzadzenia PCI).

    No OK, ale to nazywasz "utrudnianiem bootowania"? Problemy z alokacją
    zasobów i dłuższe bootowanie? Bo jak dłużej, to musi być trudniej? ;-)

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 10. Data: 2017-09-23 21:01:10
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 9/23/2017 8:51 PM, Dominik Ałaszewski wrote:
    > Każdy, hypervisor też. Oczywiście mniej, bo choćby nie musi
    > uruchamiać np. środowiska graficznego. No i jak chcesz uruchamiać
    > więcej niż 1 gościa, to RAMu i tak wypadało by mieć sporo.

    Jednymz gosci ma być OpenWRT więc ram śmiesznie mały. Drugi to Debian w
    trybie tekstowym na którym okazjonalnie przepuszczam enkodowanie wideo.
    Czasem jakiś starszy windows. Dam to radę pomieścić na 512 bez
    najmniejszych problemów.

    > Kilkanaście sekund? Kernela? To żart, czy jednak nie sam
    > kernel miałeś na myśli? :-)

    Linuxa. Mniej więcej tyle startuje na docelowej maszynie współczesny
    kernel "skrojony ma miarę". Co ciekawe wiele z tego zabiera scrollowanie
    framebuffera. Sprawdziłem :/

    > I tak, bare metal HV też nie startuje w sekundę :-)

    Nie spodziewam się jednak aby startował wolniej. Chyba że te wszystkie
    bare matal sa oszukane i pod spodem mają normalne jądro systemu do
    oglądania facebooka.

    > No OK, ale to nazywasz "utrudnianiem bootowania"? Problemy z alokacją
    > zasobów i dłuższe bootowanie? Bo jak dłużej, to musi być trudniej? ;-)

    Tak, nazywam to utrudnieneim bootowania bo najpierw musze wyjasnić
    hostowi żeby mi hardware nie ruszał. Zakładam że dedykowany uruchamiacz
    HV nie będzie musial przejąć na własność wszystkich urządzen jakie widzi.