  • 1. Data: 2020-05-15 22:09:14
    Temat: Właczanie solenoidu -czym?
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Witam

    Trwa dyskusja w wątku właczanie silnika przekaźnikiem.

    A ja mam podobny problem i może ktoś mi podpowie jak najlepiej rozwiązać.

    Solenoid 6ohm 12V DC (wychodzi coś koło 2A).
    Trzeba go uruchamiać na ułamek sekundy; chodzi o zwolnienie zapadki, dalej
    sprężyna robi swoją mechaniczną robotę.

    Czym to najlepiej ogarnąć.
    Myślałem o przekaźnikach, takich miniaturowych w DIP 16 bodaj, 1A/125VAC,
    2A/30V/DC.

    Kolega mówi; daj N-MOSFETY + dioda
    Nie ukrywam, że przekaźniki bardziej mi pasują bo to uniwersalniejsze
    rozwiązanie a muszę do tego zamówić PCB i może na przyszłość się przyda.

    Pytanie:
    Ale czy przekaźnik podziała długo czy też są to dla niego cieżkie warunki
    pracy?
    Uruchamianie tego solenoidu będzie może raz na 24 godziny, może 2..5 razy na
    dobę. W każdym razie ten rząd wielkości częstości.

    Proszę, może ktoś coś powie.

    Pozdrawiam

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 2. Data: 2020-05-15 22:23:32
    Temat: Re: Właczanie solenoidu -czym?
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek pozniak wrote:

    > Pytanie:
    > Ale czy przekaźnik podziała długo czy też są to dla niego cieżkie warunki
    > pracy?

    Energia zgromadzona w polu magnetycznym cewki gdzieś będzie musiała się
    podziać. Jeśli po prostu rozłączysz obwód, to wyindukuje się duże
    napięcie i najprawdopodobniej zapali łuk między stykami przekaźnika.

    Dodaj do tej cewki równolegle jakiś transil albo diodę Zenera na tak
    duże napięcie, na jakie możesz sobie pozwolić w układzie. Np. 100V.
    Podczas rozłączania energia pójdzie
    tamtą ścieżką i żywotność przekaźnika powinna drastycznie wzrosnąć.

    Im niższe napięcie transila, tym dłużej będzie trwało zanikanie pola w
    cewce.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2020-05-15 22:33:27
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2020-05-15 o 22:09, jacek pozniak pisze:
    > Uruchamianie tego solenoidu będzie może raz na 24 godziny, może 2..5 razy na
    > dobę. W każdym razie ten rząd wielkości częstości.
    Może sprawdzić? Co sekundę załączać. W dobę skoczysz w czasie o 4 lata. :-)

    Robert

  • 4. Data: 2020-05-15 23:01:18
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Robert Wańkowski wrote:

    > Może sprawdzić? Co sekundę załączać. W dobę skoczysz w czasie o 4 lata.
    > :-)
    >
    > Robert
    No w sumie tak :) jesli zdecyduję się na przekaźniki to nie omieszkam.
    Takich przekaźników to ma być 8 więc jakaś statystyka wyjdzie.

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 5. Data: 2020-05-15 23:15:07
    Od: jacek pozniak <j...@f...pl>

    Piotr Wyderski wrote:

> [...]
    > tamtą ścieżką i żywotność przekaźnika powinna drastycznie wzrosnąć.
    >
    > Im niższe napięcie transila, tym dłużej będzie trwało zanikanie pola w

    Dzięki, jeśli zdecyduję się (a pewnie tak) na przekaźniki; napewno
    zastosuję. Ciekawe czy mógłby taki transil być zamontoany na stykach
    przekaźnika, mógłby wtedy być na PCB, przy przekaźniku zamiast na cewce
    solenoidu.

    jp

    --
    jp

    www.flowservice.pl
    www.flowsystem.pl

  • 6. Data: 2020-05-15 23:20:22
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    jacek pozniak wrote:

    > Dzięki, jeśli zdecyduję się (a pewnie tak) na przekaźniki; napewno
    > zastosuję.

    To rozwiązanie jest niezależne od realizacji układowej klucza.
    Walczysz z nieuniknioną fizyką, a nie z przekaźnikiem.

    > Ciekawe czy mógłby taki transil być zamontoany na stykach
    > przekaźnika, mógłby wtedy być na PCB, przy przekaźniku zamiast na cewce
    > solenoidu.

    Moim zdaniem lepiej ciąć u źródła.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2020-05-16 16:49:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    >
    > Solenoid 6ohm 12V DC (wychodzi coś koło 2A).
    > Trzeba go uruchamiać na ułamek sekundy; chodzi o zwolnienie zapadki, dalej

    Jeśli nie potrzebujesz izolacji to zupełnie dobrym rozwiązaniem są OmniFETy.
    Jest to zabezpieczone przed przeciążeniem, przepięciem i przegrzaniem.
    Oczywiście nie przed wszystkimi tymi kataklizmami na raz :)

    Stosowałem np. te:
    https://www.tme.eu/pl/details/vnd7nv04-e/power-switc
    hes-uklady-scalone/stmicroelectronics/
    P.G.

  • 8. Data: 2020-05-16 18:03:10
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Piotr Gałka wrote:

    > Stosowałem np. te:
    > https://www.tme.eu/pl/details/vnd7nv04-e/power-switc
    hes-uklady-scalone/stmicroelectronics/

    Trzeba tylko pamiętać o rezystorze na bramce, bo inaczej padają jak
    muchy. Mechanizm awarii: pełne lub niepełne przewodzenie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 9. Data: 2020-05-16 19:37:04
    Od: jacek <j...@f...pl>

    > Trzeba tylko pamiętać o rezystorze na bramce, bo inaczej padają jak
    > muchy. Mechanizm awarii: pełne lub niepełne przewodzenie.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr

    Tzn. Szeregowo?

    jp

  • 10. Data: 2020-05-17 00:30:37
    Temat: Re: W?aczanie solenoidu -czym?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:

    hes-uklady-scalone/stmicroelectronics/

    > Trzeba tylko pami?ta? o rezystorze na bramce, bo inaczej padaj? jak
    > muchy. Mechanizm awarii: pe?ne lub niepe?ne przewodzenie.

    Dla formalonsci: to sa objawy. Mechanizmu nie podales...

    --
    Waldek Hebisch