  • 1. Data: 2014-09-22 16:02:38
    Temat: Wlasnie konczy sie lato
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Gdyby ktos nie zauwazyl , ze w tym roku jednak bylo, to mala reminiscencja :

    http://spherapan.vot.pl/213/213.html

  • 2. Data: 2014-10-03 13:10:04
    Temat: Re: Wlasnie konczy sie lato
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    >Gdyby ktos nie zauwazyl , ze w tym roku jednak bylo, to mala reminiscencja :
    >
    >http://spherapan.vot.pl/213/213.html

    Bylem niedawno w podobnym klimacie wiec mi sie jakos nostalgicznie zrobilo :)
    Mozesz uchylic rabka tajemnicy z ilu zdjec jest to zrobione i czym to potem sklejasz?
    Osobiscie robie zwykle panoramy z kilku-kilkunastu i kleje to potem huginem, ale
    tu widze wieksza sztuke bo jest jeszcze dol-gora oraz brak widocznych przejsc
    tonalnych (co najczesciej wychodzi na niebie)

  • 3. Data: 2014-10-04 08:21:01
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Freitag, 3. Oktober 2014 13:10:04 UTC+2 schrieb I. Tichy:

> [...]
    >
    > tu widze wieksza sztuke bo jest jeszcze dol-gora oraz brak widocznych przejsc
    >
    > tonalnych (co najczesciej wychodzi na niebie)

    12 ujec robionych z reki bez statywu.
    skladane w ptgui.

    ze statywu wystarcza 6 - 7 ujec jak np tutaj:

    http://spherapan.vot.pl/211/211.html

    niezbedna liczba ujec zalezy od kata widzenia obiektywu

  • 4. Data: 2014-10-04 12:37:50
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    > 12 ujec robionych z reki bez statywu.
    > skladane w ptgui.
    >
    > ze statywu wystarcza 6 - 7 ujec jak np tutaj:
    >
    > http://spherapan.vot.pl/211/211.html
    >
    > niezbedna liczba ujec zalezy od kata widzenia obiektywu

    Swoją drogą, są specjalne rozwiązania tylko do panoram. Np. mam tu taki
    SpheroCam HDR. Składa się to generalnie ze statywu z silniczkiem oraz
    CCD z typowym obiektywem (oraz z oddzielnego oświetlacza, tu bez
    znaczenia). W gruncie rzeczy, jak tak na to patrzę, to chyba mógłbym
    podobne coś wyprodukować ze staroci, które mam w domu:

    - przetwornik CCD 5300 punktów z elektroniką kończącą się na USB - ze
    skanera.
    - typowy obiektyw 16 mm manual, fixed focus (w pomieszczeniach pewnie
    lepiej byłoby ustawić bliżej, ale w SpheroCamie pierścień odległości
    jest zalepiony taśmą z napisem o utracie gwarancji).
    - nie wiem czy miałbym wystarczająco precyzyjny silniczek. Chyba że też
    ze skanera, tylko napęd należałoby nieco zmienić :-)

    Jakby jeszcze część elementów "wydrukować" na drukarce 3D to ilość pracy
    byłaby niewielka, zupełnie nieporównywalna z ceną gotowego rozwiązania.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 5. Data: 2014-10-04 19:31:47
    Od: XX YY <f...@g...com>

    > Swoją drogą, są specjalne rozwiązania tylko do panoram. Np. mam tu taki
    >
    > SpheroCam HDR. Składa się to generalnie ze statywu z silniczkiem oraz
    >
    > CCD z typowym obiektywem

    takie urzadzenie pozwala na uzyskanie panoram w jakosci tej ktora znamme z googli
    map. a od tego to raczej bola oczy , chociaz funkcja informatyczna w jakims tam
    stopniu zostaje wypelniona.
    glowice automatzczne dla panoram sferycznych maja uzasadnione stosowanie niezwykle
    rzadko. Czesciej utrudniaja prace anizeli stanowilyby ulatwienie.

  • 6. Data: 2014-10-04 21:53:17
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    >12 ujec robionych z reki bez statywu.
    >skladane w ptgui.
    >
    >ze statywu wystarcza 6 - 7 ujec jak np tutaj:
    >
    >http://spherapan.vot.pl/211/211.html
    >
    >niezbedna liczba ujec zalezy od kata widzenia obiektywu

    Mam jakies starsze PTGUI w wersji 9, nawet nie wiedzialem, ze mozna to na nim zrobic
    :)
    Ja skladam zwykle panoramy na nim.
    W jaki sposob radzisz sobie z niebem, jak jego czesc z jednej strony jest jasna
    (slonce) a z drugiej
    strony o wiele ciemniejsz? PTGUI srednio sobie z tym radzi i potem widac laczenia na
    niebie.

  • 7. Data: 2014-10-04 22:30:04
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Am Samstag, 4. Oktober 2014 21:53:17 UTC+2 schrieb I. Tichy:

> [...]
    (slonce) a z drugiej

    > strony o wiele ciemniejsz? PTGUI srednio sobie z tym radzi i potem widac laczenia

    samo polaczenie kadrow to panoramy jest od paru lat czynnoscia mnemotechniczna.
    programy robia to b. dobrze.
    99% czasu to przygotowanie materialu do zlozenia.
    dopiero jesli kazde ze zdjec skladowych jest takie jakie chcemy , tzn bledy mieszcza
    sie w dopuszczlnych przez nas swiadomie granicach - mozna skladac.
    ptgui nalezy do najlepszych.

    akurat te dwie panoramki sa bardzo latwe , zero problemu , ot wspominek lata.

    b trudna byla np ta panorama.
    kolosalna rozpietosc tonalna , ruch. to nie jest HDR

    http://spherapan.vot.pl/099/099.html

    albo ta ( promeinie swietlne na suficie sa naturalne ,wysoka rozdzielczosc):

    http://spherapan.vot.pl/131/131.html

    wynik nie moze byc przypadkowy , tzn stitcher nie moze decydowac jak bedzie wzgladac
    zdjecie koncowe. stitcher tylko ma zlozyc.
    wczesniej nalezy tak obrobic kazde ze zdjec aby miescily sie w jednej konwencji
    stylistycznej, kolorystycznej i technicznej , dopiero pozniej skladamy..

    ponizej panorama , ktora lubie , gdyz niebo jest odjazdowe , ale taki nastroj grozy i
    niesamowitosci panowal na lotnisku , choc bylo slonecznie.
    czyste zdjecia wprost z aparatu tego nie odaly , zrobilo sie cieplutko i przytulnie ,
    a w rzeczywistosc nastroj byl wlasnie niesamowity.

    najwazniejszym jest przygotowanie poszczegolnych zdjec , a zlozenie to juz tylko
    fraszka.

    http://spherapan.vot.pl/179c/179c.html

    no tak ale mialo byc o odchodzacym ( tutaj odplywajacym motorowka )lecie, niech wiec
    bedzie :

    http://spherapan.vot.pl/216/216.html

  • 8. Data: 2014-10-04 22:47:49
    Od: I.Tichy <i...@...tichy.pl>

    XX YY <f...@g...com> napisał(a):

    [...]

    Fajne Te twoje panoramki :)
    To zapytam inaczej - jak robisz zdjecia to pozwalasz swiatlomierzowi na automatyczny
    pomiar
    do kazdego zdjecia czy ustawiasz go na sztywno na najjasniejszy kadr?

  • 9. Data: 2014-10-04 23:15:17
    Od: XX YY <f...@g...com>

    Wartosci expozycji sa sztywne. Naswetlenie na jasne miejsca.
    Ja raczej rzadko posluguje sie swiatlomierzem, ale dokladny jest pomiar spot na
    najjasniejszy element, z pominieciem zrodel swatla , i przeswietlenie o ok 2 ev w
    stosunku do pomiaru.

  • 10. Data: 2014-10-05 20:20:04
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    XX YY <f...@g...com> writes:

    [SpheroCam HDR]
> [...]
    > glowice automatzczne dla panoram sferycznych maja uzasadnione
    > stosowanie niezwykle rzadko. Czesciej utrudniaja prace anizeli

    Dlaczego tak uważasz? Spotkałeś się z tym w ogóle?
    Można różne rzeczy o tym pisać, ale nie to że utrudnia pracę - bo
    akurat praca z czymś takim jest trywialnie prosta (ustawiasz statyw,
    wciskasz parę klawiszy, czekasz, i masz gotową panoramę). Można dać
    "małpie" i też zrobi. Do tego to zresztą służy.
    --
    Krzysztof Hałasa