  • 1. Data: 2014-12-09 00:54:49
    Temat: Własnoręcznie zrobiona "doubleBiquad" + wzmacniacz z anteny pokojowej?
    Od: Yerine Ictimai <i...@y...ru>

    A więc mam kosztowną antenę DVBT pokojową ze wzmacniaczem o dużym
    wzmocnieniu
    (o największym jakie można znaleźć załóżmy w sklepach nie dla idiotów).

    ORAZ
    zrobioną (własnoręcznie) taką antentę:

    http://majsterkowo.pl/bardzo-prosta-antenka-doublebi
    quad-do-obioru-telewizji-cyfrowej/

    I tak, antena zrobiona samodzielnie sprawuje się nieporównywalnie
    lepiej niż ta ze wzmacniaczem (obie próbowane w pokoju):

    Antena ze wzmacniaczem: większa "siła sygnału" ale też wieksza liczba
    błędów BER - efekt: mało co mozna obejrzeć bez rwania obrazu i
    pikselozy.

    Antena zrobiona z drutu: połowę mniejsza "siła sygnału" ale za to
    niemal brak błędów BER! Efekt: większość programów można oglądnąć w
    dobrej jakości.

    Rodzi się pytanie: czy nie warto zrobić HYBRYDĘ? Wykorzystać tę antenę
    ze wzmacniaczem, a raczej jej WZMACNIACZ, i zamiast tamtego kółka jakoś
    podłączyć tę antenę z drutu? JAK?????? ;)

    --
    Eternal-september.org chyba najlepsze!!!!!!!!!!! ;)

  • 2. Data: 2014-12-09 09:14:23
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 09 Dec 2014 00:54:49 +0100, Yerine Ictimai napisał(a):

    > Rodzi się pytanie: czy nie warto zrobić HYBRYDĘ? Wykorzystać tę antenę
    > ze wzmacniaczem, a raczej jej WZMACNIACZ, i zamiast tamtego kółka jakoś
    > podłączyć tę antenę z drutu? JAK?????? ;)

    Nie, nie warto. Aby dobrze odbierać trzeba uwzględnić dwa parametry:
    1. siłę sygnału
    2. stosunek tej siły sygnału do siły zakłóceń (potocznie - szumów).
    A ty dostrzegasz tylko pierwszy.
    W większości przypadków jesli siła sygnału jest wystarczająca ale przy
    złym stosunku sygnał/szum, danie wzmacniacza pogorszy sytuację.
    Właściwa reakcja to danie anteny kierunkowej. Jednocześnie zwiększasz
    siłę sygnału i zmniejszasz stosunek sygnał/szum. Antena jaka pokazałeś,
    jest kierunkowa. Ma zwężoną charakterystykę w elewacji.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2014-12-09 10:04:03
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 09.12.2014 um 09:14 schrieb Jacek Maciejewski:

> [...]
    > siłę sygnału i zmniejszasz stosunek sygnał/szum. Antena jaka pokazałeś,
    > jest kierunkowa. Ma zwężoną charakterystykę w elewacji.

    Przy DVBT najbardziej w pupę dają zniekształcenia fazowe. A wzmacniacze
    dla idiotów to właśnie robią. QPSK da sobie może radę, ale 16-QAM i
    64-QAM są bardzo czułe na zniekształcenia fazowe.

    Waldek

  • 4. Data: 2014-12-09 10:40:29
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości
    >Przy DVBT najbardziej w pupę dają zniekształcenia fazowe. A
    >wzmacniacze dla idiotów to właśnie robią. QPSK da sobie może radę,
    >ale 16-QAM i 64-QAM są bardzo czułe na zniekształcenia fazowe.

    Z tym, ze jak rozumiem - w DVB-T ta modulacja jest robiona na niskiej
    czestotliwosci, wiec znieksztalcenia fazowe od wzmaczniacza nie
    powinny byc istotne.

    J.

  • 5. Data: 2014-12-09 10:42:42
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Waldemar,

    Tuesday, December 9, 2014, 10:04:03 AM, you wrote:

    > Przy DVBT najbardziej w pupę dają zniekształcenia fazowe. A wzmacniacze
    > dla idiotów to właśnie robią. QPSK da sobie może radę, ale 16-QAM i
    > 64-QAM są bardzo czułe na zniekształcenia fazowe.

    Myślę, że wątpię. Wzmacniacz wzmacnia sygnał o częstotliwości od ponad
    50 do 100 razy wyższej niż szerokość pojedynczego kanału. Nie
    wyobrażam sobie, jak bardzo trzeba spieprzyć konstrukcję wzmacniacza,
    żeby w tak wąskim paśmie jakie ma pojedynczy kanał, doprowadzić do
    istotnych zniekształceń fazowych.

    Moim zdaniem problemem są zniekształcenia modulacyjne, wynikające z
    nasycania wzmacniacza o zbyt dużym wzmocnieniu silnym sygnałem z
    jednego kanału. Sam w domu używam wzmacniacza antenowego nie tyle z
    potrzeby wzmocnienia sygnału, bo za słaby ale do kompensacji tłumienia
    rozdzielaczy - mam sygnał rozdzielony na trzy odbiorniki. Wzmacniacz
    nie jest w puszce antenowej ale już dalej i ma regulację wzmocnienia.
    Przez pewien czas używałem w jednym miejscu anteny pokojowej, również
    ze wzmacniaczem z regulacją.
    W obydwu przypadkach ustawienie zbyt dużego wzmocnienia przynosiło
    pogorszenie odbioru. Co nie jest dziwne, gdy ma się w zasięgu
    optycznym dwa silne nadajniki (polski w Chrzelicach - 23.5km i czeski na
    Pradziadzie - 80km). Podnoszenie wzmocnienia w pierwszej kolejności
    powodowało pogorszenie odbioru DALSZEGO nadajnika - programy czeskie
    padały jak muchy.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2014-12-09 10:51:38
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Jacek Maciejewski" napisał w wiadomości

> [...]
    >pokazałeś,
    >jest kierunkowa. Ma zwężoną charakterystykę w elewacji.

    Dobry wzmacniacz bezposrednio przy antenie ma jednak sens.

    Swoja droga - macie jakis schemat na roznicowy wzmacniacz do dipola ?
    300 czy 75 ohm na wejsciu, 75 na wyjsciu.

    J.

  • 7. Data: 2014-12-09 16:51:13
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 9 Dec 2014 10:51:38 +0100, J.F. napisał(a):

    > Dobry wzmacniacz bezposrednio przy antenie ma jednak sens.

    Tylko i wyłącznie kiedy trzeba pokryć straty w długim kablu antenowym.
    --
    Jacek

  • 8. Data: 2014-12-10 09:48:58
    Od: Yerine Ictimai <i...@y...ru>

    On 12/09/14 09:14, Jacek Maciejewski wrote:
    > Właściwa reakcja to danie anteny kierunkowej. Jednocześnie zwiększasz
    > siłę sygnału i zmniejszasz stosunek sygnał/szum. Antena jaka pokazałeś,
    > jest kierunkowa. Ma zwężoną charakterystykę w elewacji.

    Jak bardzo kierunkowa, czy w większym stopniu kierunkowa niż tzw.
    "anteny siatkowe"?

    I czy owa antena siatkowa (bez wzmacniacza) lepiej odbierze MUX-y niż
    taka własnoręcznie zrobiona? Warto zrobić kolejny zakup (jak dotąd
    zakupy anten okazywały się bez sensu)?

    Jeżeli ta z drutu odbiera bez wzmacniacza w trudnym dla obioru
    położeniu - to czy antena siatkowa LEPIEJ odbierze
    (w tym samym miejscu)?

    Wątpliwość wynika z tego, że jak wskazałeś w trudnych warunkach między
    blokami na osiedlu dopiero zastosowanie tej anteny z drutu "wniosło
    nową jakość" - prawdopodbnie dzięki jej KIERUNKOWOŚCI.
    Więc być może antena siatkowa okaże się za mało kierunkowa i zacznie
    PONOWNIE zbierać szumy okolicy przyczyniając się do wzrostu błędów BER
    i w wyniku pogarszając odbiór w stopniu nieakceptowalnym?

    --
    Eternal-september.org chyba najlepsze!!!!!!!!!!! ;)

  • 9. Data: 2014-12-10 09:54:56
    Od: Yerine Ictimai <i...@y...ru>

    On 12/09/14 10:04, Waldemar wrote:
    > Przy DVBT najbardziej w pupę dają zniekształcenia fazowe. A wzmacniacze
    > dla idiotów to właśnie robią. QPSK da sobie może radę, ale 16-QAM i
    > 64-QAM są bardzo czułe na zniekształcenia fazowe.

    A jeżeli by zsumować sygnał z kilku takich anten z drutu (każda
    wykonana i zatknięta w miejscu specjalnie najoptymalniej dla danego
    MUX-u) to czy zsumowanie ich sygnałów nie zaszkodzi owym
    zniekształceniom fazowym?

    --
    Eternal-september.org chyba najlepsze!!!!!!!!!!! ;)

  • 10. Data: 2014-12-10 10:01:28
    Od: Yerine Ictimai <i...@y...ru>

    On 12/10/14 09:54, Yerine Ictimai wrote:
> [...]
    > wykonana i zatknięta w miejscu specjalnie najoptymalniej dla danego
    > MUX-u) to czy zsumowanie ich sygnałów nie zaszkodzi owym

    Ponieważ wykonanie takich anten prawie nic nie kosztuje, są niewielkie
    (znacznie mniejsze od tych siatkowych, Yagi itp.),
    płaskie, łatwo je tak zawiesić by nie raziły oka (na balkonie), i
    jeszcze mozna wykonać je z drutu miedzianego w izolacji o dowolnym
    kolorze - że jeszcze lepiej maskowały do tła :)

    --
    Eternal-september.org chyba najlepsze!!!!!!!!!!! ;)