  • 1. Data: 2017-05-30 14:53:45
    Temat: Województwa z kilkoma Kierunkowymi (do 1998/2000)
    Od: moje12a <d...@g...com>

    Mam takie pytanie.

    Jak wyglądał schemat połączeń w obrębie województwa gdy część województwa miało jeden
    kierunkowy inna inny kierunkowy a kolejne jeszcze inne. (Katowickie teoretycznie
    posiadało by aż 4 !)

    Drugą sprawą uzupełniającą jest to czy mieszkańcy miejscowości które fizycznie (nie
    programowo) posiadały numerację 4 lub 5 cyfrową do których z innych części kraju
    trzeba było wybierać specjalny kierunkowy (lub dodać dodatkowe cyfry) sami aby
    połączyć się z resztą swojego regionu numeracyjnego (województwo z kilkoma
    kierunkowymi) musieli w jakiś specyficzny sposób się łączyć z innymi mieszkańcami
    strefy numeracyjnej/województwa ? Czy też może była jeszcze dodatkowa centrala
    telefoniczna która łączyła połączenia między różnymi kierunkowymi tylko w obrębie
    województwa. A dopiero Połączenia do innego województwa były obsługiwane przez
    Faktyczną centralę międzymiastową (między faktycznymi województwami)

    U mnie z faktu że był tylko 1 kierunkowy dla całego województwa nietypowe połączenia
    ograniczały się jedynie do konieczności dodawania "0" aby połączyć się z centralą
    nadrzędną (gdy miejscowość miała tylko do 70/80 nr telefonicznych
    cyfry "8" aby połączyć się z każdym w obrębie strefy numeracyjnej)
    "00" dla połączeń krajowych. oraz "000" dla międzynarodowych
    w miejscowościach gdzie numeracja była obsługiwana 4 cyfrowo (Pierwsze 2-3 cyfry były
    identyczne) obowiązywały kody "8" natomiast zamiast kodów "00" i "000" obowiązywały
    standardowe "0" i "00".

  • 2. Data: 2017-05-31 21:34:09
    Od: Grzexs <g...@u...pl>

> [...]
    > województwa miało jeden kierunkowy inna inny kierunkowy a kolejne
    > jeszcze inne. (Katowickie teoretycznie posiadało by aż 4 !)

    Ale o jaki okres pytasz? Jakie województwa - 49 czy wcześniej, czy
    później? Ale odpowiedź z dużym prawdopodobieństwem będzie "trzeba było
    wykręcić kierunkowy".

> [...]
    > innego województwa były obsługiwane przez Faktyczną centralę
    > międzymiastową (między faktycznymi województwami)

    Zwykle kręciło się 0, uzyskiwało sygnał centrali w "mieście" i stamtąd
    już wg lokalnego zwyczaju. Zwykle.

    --
    Grzexs

  • 3. Data: 2017-05-31 23:28:52
    Od: Jacek Skórzewski <j...@g...com>

    W dniu środa, 31 maja 2017 21:34:07 UTC+2 użytkownik Grzexs napisał:

    > Zwykle kręciło się 0, uzyskiwało sygnał centrali w "mieście" i stamtąd
    > już wg lokalnego zwyczaju. Zwykle.

    W miejscu, z którego pochodzę (Sławno, obecnie ABSPQ=59810) w czasach numeracji
    czterocyfrowej było tak, że można było się wydzwonić z centrali miejskiej w 2 różne
    kierunki. Kręcąc 4 do Koszalina, a przez 5 do Słupska.
    Potem kręciło się albo numer miejski z Koszalina lub Słupska (wtedy 5-cyfrowe), albo
    "krajowe" kierunkowe, czyli np. 058 do Gdańska, 02 lub 022 do Warszawy.
    Co ciekawe jeden z tych kierunków miał znacząco mniejszą pojemność, nie pamiętam
    który. Nierzadko w godzinach szczytu, żeby dodzwonić się do Słupska trzeba było wyjść
    przez Koszalin - kręcąc 4-059. Albo na odwrót - do Koszalina przez Słupsk - 5-094.
    Skutkowalo to też inną taryfikacją, bo przez 4 i 5 szło chyba po cenie lokalnej.
    Z kolei ze Słupska w kierunku mojej centrali kręciło się 10 i potem 4-cyfrowy numer
    miejki. Jak się dzwoniło z Koszalina i czy w ogóle była taka możliwość - nie
    pamiętam, za młody wtedy byłem. Teoretycznie relacja mogła być jednokierunkowa. W
    sensie że Sławno moglo osiągnąć Koszalin przez 4, a Koszalin musiał na okrągło
    059-10.
    Ta 10-tka została koniec końców doklejona do numerów miejskich w Sławnie, do Slupska
    nie trzeba było kręcić 5tki, a bezpośredni kierunek na Koszalin zlikwidowano.

    Jasny gwint, co ja mam w głowie, żeby takie szczegóły pamiętać... Przecież to było
    ponad 20 lat temu.

    Pozdr.,
    js

  • 4. Data: 2017-06-01 11:10:59
    Od: moje12a <d...@g...com>

    W założeniu chodziło mi o czasy powiatów (304 SN) i póżniej. Nie mniej im starsza (i
    dłuższą historia) tym lepiej.

  • 5. Data: 2017-06-02 18:00:28
    Od: w...@g...com

    W dniu czwartek, 1 czerwca 2017 11:11:00 UTC+2 użytkownik moje12a napisał:
    > W założeniu chodziło mi o czasy powiatów (304 SN) i póżniej. Nie mniej im starsza
    (i dłuższą historia) tym lepiej.

    Do początku lat 90-tych funkcjonowało wybieranie w systemie tzw. miasto-miasto.
    Numery kierunkowe miały format 7X albo 8X lub 8XX. I było ich dostępnych tylko kilka
    dla każdego takiego rejonu (nie było powiatów) tylko w najważniejszych regionalnych
    relacjach. I numery te nie były stałe dla miasta docelowego. Np. (nie pamiętam
    konkretnych X) 89 z Opola do Nysy, nie oznaczało, że Kędzierzyna do Nysy też było 89,
    mogło to być np. 87. I taka Nysa czy Kędzierzyn miała dostęp do 4-6 takich relacji
    regionalnych. Czasem dało się to 'składać' jak w sieci kolejowej tj. Połączyć z Opola
    do Głuchołaz via Nysa, czyli coś w deseń powiedzmy 89-876-

  • 6. Data: 2017-06-02 18:04:10
    Od: w...@g...com

    W dniu piątek, 2 czerwca 2017 18:00:29 UTC+2 użytkownik w...@g...com napisał:
> [...]
    regionalnych. Czasem dało się to 'składać' jak w sieci kolejowej tj. Połączyć z Opola
    do Głuchołaz via Nysa, czyli coś w deseń powiedzmy 89-876-

    Dawne 'wojewódzkie' książki telefoniczne miały zawsze taką mapkę z 'wektorami'
    wychodzącymi z tych miast opisanymi numerami 'miasto-miasto'

  • 7. Data: 2017-06-04 20:28:51
    Od: Grzexs <g...@u...pl>

    No co do tego, to miałbym wątpliwości. Na Górnym Śląsku to było 1xx(x),
    a w rejonie Bydgoszczy 5xx(x).

    Pamiętam ciekawsze rzeczy.

    Z Wrocławia do Świdnicy było 8735-, do Dzierżoniowa 8743-, do Wałbrzycha
    8741- a te trzy miasta miały wspólną numerację sześciocyfrową. Co
    ciekawe dawało się dodzwonić do Świdnicy przez Dzierżoniów, odwrotnie
    nie. Przed zmianą na 6 cyfr takie cuda nie były oczywiście możliwe.

    Z Wrocławia do Oławy było 8713-, ale był też numer tranzytowy, czyli z
    Warszawy trza było kręcić 871-023-. Co ciekawe, dawało się zadzwonić z
    Oławy do Oławy przez Wrocław: 7-023-. Odwrotnie też. Pamiętam, że
    8713-7-023-7- dawało ledwie słyszalny sygnał.

    Zegarynki w Świnoujściu i Zakopanem były darmowe nawet z kierunkowym! To
    było jeszcze przy trzycyfrowych numerach 0-xxx (ale już nie pamiętam,
    jakie to były). Zdarzało mi się dzwonić z dużych AWS-ów bez monety.

    > Dawne 'wojewódzkie' książki telefoniczne miały zawsze taką mapkę z
    > 'wektorami' wychodzącymi z tych miast opisanymi numerami
    > 'miasto-miasto'

    Sam kiedyś na własne potrzeby malowałem, ale, niestety, przepadły...

    --
    Grzexs