  • 1. Data: 2017-01-14 15:50:00
    Temat: Wolto-amperomierz cyfrowy typu zabawka :) Zasilanie ???
    Od: Swift <p...@g...com>

    Witam

    Nabyłem takie cudo z myślą o podłączeniu w prostowniku do ładowania akumulatorów
    samochodowych:

    http://allegro.pl/woltomierz-0-99-9v-amperomierz-10a
    -modul-panelowy-i6562195829.html

    Zastanawia mnie jednak, dlaczego w instrukcji wyraźnie przestrzegają przed
    podłączaniem masy (cienki czarny) zasilania - w przypadku, gdy miernik zasilany jest
    napięciem mierzonym. Sprawdziłem, że w takim przypadku istotnie wystarczy podłączenie
    plusa (cienki czerwony) zasilania aby miernik działał. Schematu nie udało mi się
    wygooglać, może ktoś jednak wie jak to działa ?

    Pozdrawiam

  • 2. Data: 2017-01-14 16:37:59
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Trzeba bylo kupic sam woltomierz. Pomiar pradu przy ladowaniu akumulatorow jest
    zbedny.

  • 3. Data: 2017-01-14 19:05:23
    Od: Andrzej <d...@o...pl>

    W dniu 2017-01-14 o 15:50, Swift pisze:
> [...]
    plusa (cienki czerwony) zasilania aby miernik działał. Schematu nie udało mi się
    wygooglać, może ktoś jednak wie jak to działa ?

    Pomiędzy tymi przewodami jest opornik o małej oporności (jakieś 0.1ohm),
    na którym odkłada się napięcie służące do pomiaru prądu.

  • 4. Data: 2017-01-14 19:15:20
    Od: "Vernon L. Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Andrzej napisał:

    > Pomiędzy tymi przewodami jest opornik o małej oporności (jakieś 0.1ohm),
    > na którym odkłada się napięcie służące do pomiaru prądu.

    http://we.easyelectronics.ru/uploads/images/00/36/78
    /2013/12/01/a97c18.png
    http://kazus.ru/forums/showpost.php?p=653007&postcou
    nt=8308

  • 5. Data: 2017-01-14 19:17:07
    Od: Janusz_k <J...@o...pl>

> [...]

    takim przypadku istotnie wystarczy

    > podłączenie plusa (cienki czerwony) zasilania aby miernik działał.

    Bo jak połączysz czarne przewody do tego samego zasilacza to zewrzesz
    wew opór amperomierza, ten przewód podłącza się tylko do
    drugiego/pomocniczego zasilacza.

    A sam miernik wbrew pozorom dość fajny i szybko mierzy, dokładność też
    niezła.

    --
    Pozdr

    Janusz_k

  • 6. Data: 2017-01-14 20:01:43
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2017-01-14 o 19:05, Andrzej pisze:

    -modul-panelowy-i6562195829.html

    Pewnie przy takim podłączeniu do prądu mierzonego dodaje się prąd
    pobierany przez miernik.

  • 7. Data: 2017-01-16 12:48:43
    Od: "Kamil" <m...@t...pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał:

    > Trzeba bylo kupic sam woltomierz. Pomiar pradu przy ladowaniu akumulatorow
    > jest zbedny.

    Poważnie? Wiesz czym grozi przekroczenie dopuszczalnego prądu ładowania?
    Pomiar napięcia służy do określenia stanu naładowania akumulatora.

    Pzdr

  • 8. Data: 2017-01-16 13:08:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Kamil" napisał w wiadomości grup
    >Poważnie? Wiesz czym grozi przekroczenie dopuszczalnego prądu
    >ładowania?

    A ile wynosi ten dopuszczalny prad ?

    >Pomiar napięcia służy do określenia stanu naładowania akumulatora.

    Zenek ma jednak sporo racji.

    Jak jest w instalacji 13.8-14.5V, to akumulator pobiera dobry prad.

    Jak jest naladowany to znikomy, jak nienaladowany to calkiem spory ...
    i jakos mu to nie szkodzi :-)

    Ale i amperomierz sie przyda, bo w razie klopotow, to z woltomierza
    umiarkowana informacja plynie ...

    J.

  • 9. Data: 2017-01-16 14:08:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    A jaka jeszcze informacje potrzebujesz poza napieciem? Jak bedzie mial przerwe to od
    razu pokaze 14 z ogonkiem. Jak zwarcie to po podlaczeniu o cirka jebalt o dwa wolty
    mniej na kazda zwarta cele. Rzeczywistej pojemnosci po wskazaniach amperomierza
    raczej nie wyznaczych. Do pomiaru rezystancji wewnetrznej potrzebny jest opornik o
    znanej pojemnosci i napiecie. Rezystancje opornika jak nie ma czym zmierzyc to
    obliczyc sie da z wystarczajaca do takiego celu dokladnoscia. Amperomierz w
    prostowniku do ladowania akumulatora rozruchowego to kwiatek do kozucha.

  • 10. Data: 2017-01-16 17:37:25
    Od: Swift <p...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 16 stycznia 2017 13:08:58 UTC+1 użytkownik J.F. napisał:
    > Jak jest naladowany to znikomy, jak nienaladowany to calkiem spory ...
    > i jakos mu to nie szkodzi :-)

    Szkodzić - w sensie uszkodzenia to pewnie nie - ale pamiętam zalecenia dla nowych
    aku, z czasów, gdy kupowało się akumulator nie zalany elektrolitem i trzeba było go
    samemu, po zalaniu, formatować. Zalecano wówczas ładowanie prądem znacznie mniejszym
    niż tkzw. 12-godzinny, czyli pojemność aku /12 - wyrażone w amperach. Pewnie
    wyjaśniłby to dokładnie chemik, ale z tego wniosek, że ładowanie nie za wielkim
    prądem, aku jednak służy.
    PS
    Zdecydowałem się włożyć do tego prostownika VA, jak w tytule, bo prostownik z
    regulacją prądu potencjometrem i oryginał miał prościutki amp. analogowy - to raz, a
    cena takiego mierniczka bardzo umiarkowana - to dwa :).