  • 41. Data: 2020-11-02 18:50:47
    Temat: Re: Współczesny sprzęt audio
    Od: KrzysiekSX <k...@u...gdzies>

    W dniu 2020.11.02 o 15:47, Piotr Gałka pisze:

    > Dzięki.
    > I to może być opinia najlepiej trafiająca w sedno.
    >
    > Do sprawdzenia - czy brak basów wynika z typowo stosowanego zestawu kolumn
    > (wąskie) czy z ch-ki wzmacniacza.
    > P.G.

    A ja wymieniłem wzmacniacz stereo na amplituner kina domowego denon-a.
    Wydaje się, że jak nie będziesz korzystał z kina domowego to Ci niepotrzebny
    5+1, ale zwrócę Ci uwagę na jeden plusik w 5+1 który można wykorzystać: tryb
    2+1, czyli stereo + subwoofer. Oczywiście audiofili szlag trafi, ale z
    praktycznego punktu widzenia to jest genialne i sam używam i jest to o niebo
    lepsze niż samo stereo. Może gdybym miał miejsce na pełnowymiarowe kolumny z
    12'' głośnikiem, to stereo byłoby lepsze, ale miejsca mam ile mam, i z tego
    powodu mam kolumny takie mniejszo-średnie (Taga hrmony), i bez suba to nie gra
    tak jak lubię.
    W konfiguracji 2+1 kolumienki mogą być małe, a efekt może być super po dodaniu
    suba, oczywiście nie jakiegoś małego subka 5litrów, myślę raczej o takim jak
    mój, czyli coś z zakresu 50l wzwyż oraz głośnik minimum 10'' i ze 500w
    prawdziwej mocy (zasilanie z dwóch trafo +-75v, po 4 tranzystory mocy na każdą
    stronę itp.). To ma na pełnej parze kompresować szafy i szyby w całym domu mają
    drżeć, nawet okienko w piwnicy, gdzie nie słychać już dźwięku. Taki zestaw
    słuchany na normalnym ludzkim poziomie potrafi dać dźwięk, jaki czujesz gdy
    przejeżdża koło domemu ciężarówka albo wybrzmiewający grzmot po piorunie. Taki
    bas daje mój subwoofer i to lubię :) się nakręciłem idę se posłuchać...

    pozdrawiam Krzysiek

    PS. Nowy wzmacniacz ma też: pilota, radio, wejścia optyczne, wyjście na suba
    spójne z resztą kolumn. Na życzenie działa w trybie o dowolnej liczbie
    głośników. Każdy tryb ma osobne parametry głośników (głośność każdego ustawia
    się osobno) a dodatkowo ogólnie można ustawić opóźnienie dźwięku (odległość od
    słuchacza). Z ważnych rzeczy są jeszcze wejścia optyczne/cyfrowe: np. z
    komputera można streamować dźwięk cyfrowy bez przejścia przez analogowy sygnał i
    dopiero wzmacniacz dekoduje, a jest szansa, że dekoder we wzmacniaczu jest
    lepszy niż na karcie dźwiękowej i np flac można tak zagrać. Ja nie słyszę
    różnicy, ale może ktoś tak. Największą zaletą cyfrowego sygnału jest kabelek nie
    podlegający zakłóceniom.

  • 42. Data: 2020-11-02 19:17:32
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-11-02 14:10, RadoslawF wrote:

    > Pilot.

    JVC z poczatku lat 90 posiadały, brzmią dobrze te w "klasie SuperA"
    ino piloty zwykle pogubione i oferowane są bez.
    Wersje z pilotami ZTCP miały literę "R" w oznaczeniu modelu.

    Włodek

  • 43. Data: 2020-11-02 19:20:40
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-11-02 15:41, RadoslawF wrote:

    > Zacznij od podjęcia decyzji stereo czy kino domowe.
    > Problem słabych basów da się rozwiązać i w jednym i drugim.

    Tu do poczytania:
    https://www.elektroda.pl/rtvforum/topic1043839.html

    Włodek

  • 44. Data: 2020-11-02 19:44:37
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Tak, nowsze konstrukcje mają wejścia cyfrowe. Standardów niestety nie
    > znam, niech się wypowie ktoś kto wie. O ile dysponujesz cyfrowym
    > źródłem, to będzie zaleta zestawu kinowego. Lecz trzeba brać pod uwagę
    > że w zestawie na który się składa kilka kolumn o różnych cz. środkowych
    > są dobrane ich skuteczności tak by zapewnić w miarę równe pasmo. Jeśli
    > dasz przypadkowe kolumny, nie trafisz ze skutecznością i miejscami
    > podziału pasma. Więc mieszanie kolumn z różnych zestawów nie musi być
    > dobre.

    Nie do końca jestem przekonany. Wydaje mi się, że kolumny starają się
    zawsze przenosić równomiernie i najszerszej jak potrafią, a jeśli
    (podejrzewam, ale nie wiem czy tak robi) kino dzieli pasmo to już ono
    odpowiada za to aby to co zabierze głównym to dać do subwoofera.
    Oczywiście jak dam kolumny losowe to skuteczność głównych może być inna
    niż subwoofera i ktoś (na pewno nie ja) może to usłyszeć. Powstaje
    pytanie, czy tak jak jest regulacja balansu (dla stereo) czy jest w
    kinach jakaś regulacja pozwalająca na korekcję różnej skuteczności
    kolumn głównych i kolumny basowej.

    > Albo dwie kolumny stereo, albo kilka pudeł należących do tego
    > samego zestawu.

    Na podstawie tego co opisałem wyżej przypuszczam, że jeśli są
    odpowiednie regulacje to dobre kolumny z różnych parafii mogą być lepsze
    niż należące do jednego niezbyt dobrego zestawu.
    Ale ja się nigdy na poważnie nie zajmowałem akustyką.

    > Tego też ci nie powiem bez zapoznania się dosyć szczegółowo z
    > konstrukcją kina :)

    Jeśli znajdę dziś czas to zobaczę, czy jakiekolwiek tego typu informacje
    uda mi się znaleźć.

    > Raz kiedyś powinieneś spróbować :)

    Może.
    Tylko, że dla mnie muzyka jako taka mogłaby prawie nie istnieć. W
    piosenkach ważna jest dla mnie wyłącznie treść a nie aspekty
    akustyczno-brzmieniowo-jakieś tam, których po prostu nie słyszę. Mam
    słuch pierwszego stopnia - rozróżniam kiedy grają, a kiedy nie.
    Dlatego podoba mi się np:
    https://www.youtube.com/watch?v=deNnftFxh1I
    aż nie do wiary, że to z musicalu zainspirowanego książką z XIX w. a
    oryginał piosenki to 2005r a tak pasuje.

    Staram się wybrać w miarę dobry zestaw bo nie tylko ja będę go używał.
    Wybieram wyłącznie na podstawie liczbowych parametrów i przeglądanych
    opinii, i ignoruję te pisane przez nawiedzonych.
    P.G.

  • 45. Data: 2020-11-02 19:50:40
    Od: collie <c...@v...pl>

    W poniedziałek, 2.11.2020 o 17:41, Piotr Gałka napisał:

    > Ty tak całkiem serio?

    Gulczas, a jak myślisz?

    --
    Koń jaki jest, każdy widzi.

  • 46. Data: 2020-11-02 19:56:43
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ale Piotr nie pytał o brak środkowego, tylko brak subwoofera.
    > O ile dobrze rozumiem, "środkowy" to ten piąty w 5.1, a subwoofer
    > ten szósty, tj. ".1".

    Sorry jeśli namieszałem. To ja nie wiem o co pytam. W trakcie dyskusji
    sugerowałem, że wydaje mi się, że ten środkowy to jest do niskich tonów,
    a gdzie indziej widziałem, że subwoofer jest środkowy. Nikt mnie nie
    sprostował. Więc przyjąłem, że chyba tak jest i że to jeden i ten sam.
    Czyli do tej pory zakładałem, że ten środkowy to niskotonowy. Trochę mi
    się to nie zgadzało z tym, że na typowych zdjęciach zestawu tych
    głośników ten środkowy wcale nie ma miejsca na większy głośnik niż te
    kolumny boczne, ale na razie to ignorowałem.
    Nie wiedziałem, że istniej jakikolwiek powód, aby średnie częstotliwości
    puszczać jeszcze ze środka. Wydawało mi się, że jak się da dźwięki
    dokładnie w fazie w dwu kolumnach to człowiek słyszy je ze środka.
    A niskie tony są na tyle niskie, że człowiek i tak nie jest w stanie
    określić kierunku więc zamiast robić dwa dobre głośniki niskotonowe robi
    się jeden. Dlatego nie podejrzewałem, że istnieją głośniki środkowe inne
    niż niskotonowe.
    Przypuszczam, że któreś moje poprzednie wypowiedzi mogły być niejasne
    dla kogoś, kto wie, że co innego jest głośnik środkowy, a co innego
    niskotonowy.
    P.G.

  • 47. Data: 2020-11-02 20:04:46
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2020-11-02 19:56, Piotr Gałka wrote:

    > Nie wiedziałem, że istniej jakikolwiek powód, aby średnie częstotliwości
    > puszczać jeszcze ze środka. Wydawało mi się, że jak się da dźwięki
    > dokładnie w fazie w dwu kolumnach to człowiek słyszy je ze środka.

    Jest powód, w kinie _niedomowym_, robi się dziura (akustyczna) w dialogach.

    > A niskie tony są na tyle niskie, że człowiek i tak nie jest w stanie
    > określić kierunku więc zamiast robić dwa dobre głośniki niskotonowe robi
    > się jeden.

    No i tak dokładnie jest.

    Włodek

  • 48. Data: 2020-11-02 20:22:54
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    ToMasz <t...@p...fm.com.pl> napisał(a):
    > moc wyjściowa 1000Wat
    > moc pobierana podczas pracy 95wat, czuwania 0.3wat

    Ciekawe skąd się bierze nieodmienianie tych nieszczęsnych watów.

    > Małe nie będą miały (albo ze znikomą sprwnością) basów. duże, bedą miały
    > basy, ale czy ich będziesz słuchał z całym domem? A moze z całym blokiem?

    Nie ma obowiązku głośnego słuchania dużych głośników.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 49. Data: 2020-11-02 20:36:21
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-02 o 18:50, KrzysiekSX pisze:

> [...]
    > suba spójne z resztą kolumn. Na życzenie działa w trybie o dowolnej
    > liczbie głośników. Każdy tryb ma osobne parametry głośników (głośność

    Dzięki - rozwiewasz moje wątpliwości.

> [...]
    > np flac można tak zagrać. Ja nie słyszę różnicy, ale może ktoś tak.
    > Największą zaletą cyfrowego sygnału jest kabelek nie podlegający

    Tylko, że ten 'normalny' amplituner co wczoraj wstępnie wybrałem
    (R-N402D) też ma wejścia cyfrowe, gniazdo USB, bluetootha, wifi, airplay
    (nie wiem co to). A pod pojęciem odbiornika radiowego oni rozumieją też
    'odbiór' radia internetowego. I jakieś nazwy jakichś usług
    streamingowych, które nic mi nie mówią.

    Czyżby jedyna istotna różnica była w tych 5 głośnikach i wynikającym z
    tego dekoderze dźwięku przewidzianego dla nich.

    Muszę najpierw rozpoznać ogólnie co jest w temacie kin domowych.
    W temacie wzmacniaczy (samych, nie amplitunerów) yamahy to mi wyszło, że
    do szafki wejdzie mi tylko ten najmniejszy. Mam 38cm głębokości. Jeszcze
    wczoraj rano nie wiedziałem, że sprzęty mogą mieć głębokości ponad 40cm.
    Wydawało mi się, że wszystko jest raczej szersze niż głębsze.

    Wczoraj miałem koncepcję, że kolumny muszą w miarę dobrze przenosić basy
    stąd wyszły mi takie nieco większe.
    Nie brałem pod uwagę, że jak wzmacniacz miałby wyjście na subwoofer to z
    dwiema małymi kolumnami i dobrym subwooferem może być taki sam lub
    lepszy efekt (być może w takiej samej cenie).

    Dobrze też że się dowiedziałem, że środkowy głośnik to niekoniecznie
    jest subwoofer. Nie wiedząc tego mógłbym coś mylnie ocenić i w
    konsekwencji żałować zakupu.

    Czyli mam więcej wiedzy aby znów ślęczeć nad tym, tylko że jak pójdę do
    domu to nie wiem czy nie padnę, bo przez to, że siedziałem do 4-ej to
    jestem 'wyspany inaczej'.
    P.G.

  • 50. Data: 2020-11-02 20:48:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2020-11-02 o 18:21, ToMasz pisze:

    > jeśli na całe pozostałe życie - długo

    Są dwie prawidłowe odpowiedzi.
    1. Długo - aby mieć maksymalną pewność dokonania optymalnego wyboru.
    2. Niezbyt długo ale z założeniem, że można przepłacić aby zwiększyć
    szansę, że się sprawdzi.

    Akurat te kolumny co dałem link to na Ceneo ktoś napisał: "Za te
    pieniądze to nie ma nic lepszego." Inne kolumny "Indiana Line" też mają
    raczej dobre opinie. Uznałem to za wybór typu "Wydaje się drogo, ale nie
    znalazłem nic co potencjalnie byłoby lepsze (w sensie średnicy
    głośników) a wyraźnie tańsze."
    Dla mnie każda nazwa firmy akurat w tej dziedzinie jest tak samo dobra.

    Jak dziś zmienię podstawę poszukiwania ze stereo na kino to cała zabawa
    np. z kolumnami zaczyna się od nowa.

    Kiedyś świat był prosty - dopaść towar jak go rzucili do sklepu. A teraz
    trzeba wybierać... :(
    P.G.