  • 1. Data: 2016-07-30 23:56:12
    Temat: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    http://fbc.pionier.net.pl/details/nn868Rx
    A w szczególności
    http://bc.pollub.pl/dlibra/doccontent?id=7363
    Punkt 2.1...

    Chodzi mi o to, czy zapodane tam odmiany różnią się jakoś zasadniczo
    wykonaniem, czy jedynie sposobem prowadzenia wielokrocia? (1)
    Zainspirowałem się tym wybierakiem, żeby wykonać na jego podstawie,
    odpowiadający mu układ oparty o przekaźniki, fizyczne. O prądy i napięcia na
    razie się nie martwię, zajmę się tym później.
    Chodzi mi o to, aby wykonany zamiennik, kosztem nawet "dużej stratności",
    dało się fizycznie podpiąć w miejsce oryginalnego WK-610, każdej z odmian,
    tak, aby na łącznicy nie trzeba było dokonywać innych przeróbek, poza
    koniecznymi przełączeniami, dokonywanymi na samym zamienniku.
    Przy okazji mam pytanie - ile waży WK-610? Czy jest gdzieś do nabycia i ile
    kosztuje? Myślę napisać do ZWUTu (2), czy kto to jest jego "zstępnym" z
    pytaniami mającymi uszczegółowić obraz tematu, ale czy odpowiedzą? Ew. do
    Orange, jako "zstępnego" TPSA, czy im się co starego w magazynach nie szlaja
    i by nie spylili za grosze, albo za studenckie "dziękujemy"...?

    Jeśli ktoś ma fotki, lub zna, jak podlinkować, interesowało by mnie zapoznać
    się z możliwie dobrej, no, jak najleposzej jakości fotografiami, z przodu i
    Z TYŁU, może być na priv, jeśli materiał zastrzeżony.

    (1) Spotkałem sie z odmianą mającą siódmy drążek, służący OIMW, do
    mechanicznego zakleszczania połączenia, celem oszczędzenia prądu
    zasilającego centralę - taki ruch pozwalał odłączyć zasilacie cewki mostka
    (prąd całkiem niemały) i połączenie nadal było przytrzymane. Po rozłączeniu
    oczywiście wszystko było robione tak, że spadało, gotowe do realizacji
    następnego połaczenia. Podpytywałem kilku łącznościowców, ale nie potrafili
    mi nic szerzej powiedzieć, ja sam raz widziałem taki wybierak i raz
    znalazłem opis. Tylko po razie.

    (2) Oparte na tym wybieraku łącznice, K65 i K66 (numerek stosownie do roku
    opracowania) produkowano w podwarszawskiej Kobyłce. Na K66 miała być
    pierwotnie oparta sieć central ACMM (Automatyczna Centrala MiędzyMiastowa),
    ostatecznie oparta o w pełni dwutorową łącznicę Pentaconta-GCI, dla
    pierwszych czterech miast, jak Warszawa, Gdańsk, Kraków i Poznań, potem
    rozszerzona o takoweż łącznice we Wrocławiu, Lublinie (tam była jedyna w .pl
    ACMM z modułem telefonistek), Rzeszowie, Kielcach, miała być, ale nie
    zrealizowano, w Wałbrzychu. W pozostałych miastach sieci były inne systemy.

    Jeśli nie uda mi się zapoznać szerzej z WK610, to sam sobie opracuję swój
    wybierak, udający "crossbara". Albo i nie opracuję, o to się Koledzy nie
    martwcie.

    --
    Życie jest przepiękną telenowelą, przenoszoną drogą płciową.
    (C) Ferdek Kiepski

    PS. Z niewiadomego mi powodu, zniknęła mi z listy grupa p.m.t, zauważyłem
    dopiero, jak chciałem wysłać tego krosa i mi się zaparło... Wpisałem znów i
    już jest dobrze.

  • 2. Data: 2016-07-31 01:23:41
    Temat: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik?
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-30 o 23:56, HF5BS pisze:
    > (2) Oparte na tym wybieraku łącznice, K65 i K66 (numerek stosownie do
    > roku opracowania) produkowano w podwarszawskiej Kobyłce.

    A ja mam takie pytanie - czy K66 była następcą K65 (coś jak wersja 2.0),
    czy raczej to były konstrukcje równoważne, przeznaczone do odmiennych
    zastosowań?

  • 3. Data: 2016-07-31 19:19:04
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    Użytkownik "Tomasz Wójtowicz" <s...@s...spam.spam.com> napisał w wiadomości

    > A ja mam takie pytanie - czy K66 była następcą K65 (coś jak wersja 2.0),
    > czy raczej to były konstrukcje równoważne, przeznaczone do odmiennych
    > zastosowań?

    Raczej były to konstrukcje powiązane. Obie były stosowane w publicznej
    sieci, K65 na pewno była w Pile, chyba też w Lesznie.
    K66 to znacznie częstsza konstrukcja, stosowano je w Łodzi (chyba Żubardź
    51xxxx, ale niech mnie kto skoryguje), te łódzkie miały bardzo melodyjną
    marszrutę (route tone), podobno jedną z tamtejszych central, bo nie tylko
    Żubardź miała K66, załoga specjalnie doprowadziła do stanu nieużywalności, z
    racji takiej, że nie dało się jej prawidłowo utrzymać, nie pomnę która to
    była), w Szczecinku (nawet miałem okazję odwiedzić - technikiem był kolega
    krótkofalowiec, z którym się tam spotkałem i pogadałem), spora część miast
    Podhala, itd... długo by wyliczać, a nie o to chodzi (mogę spróbować, jeśli
    ktoś zechce, w osobnej gałęzi wątku). Łącznica K66 mniała 3 główne odmiany,
    "listowane" w postaci trzeciej cyfry przy typie, czyli K66x, przeważnie
    stosowano wersję z x=0, ale były też wersje z sygnalizacją międzycentralową
    taką, że nawet dla mnie jest ona abstrakcją. Bodajże podtyp 1 był
    przewidziany do bezpośredniej współpracy z centralą systemu OS, znaną w
    Polsce (nie spotkałem tej nazwy poza Polską, a szxukałem bardzo
    intensywnie!) jako SALME, moim przypuszczeniem jest rozwinięcie nazwy System
    Automatyczny Lars Magnus Ericsson (co zresztą pasuje do międzywojennej
    stylistyki w języku polskim), tak, ten sam, co od współczesnych komórek i
    cyfrowych systemów telekomunikacyjnych. Nie kojarzę, z czym współpracował
    podtyp 2. Międzycentralowo, K66 współpracowały kodem znakozmiennym
    (praszczur dzisiejszych kodów akustycznych), polegającym na naprzemiennym
    zapodawaniu impulsów o polaryzacji dodatniej i ujemnej. Rozłączanie było
    realizowanie OIDP, podaniem w przód prądu przemiennego 50 Hz, nie pamiętam
    napięcia, aler chyba coś koło 60V (tyle też wynosiło zasilanie K66).
    Usiłuję sobie przypomnieć, czy była stosowana modernizacja (wiem, że na
    pewno modernizowano rejestry i chyba cechowniki, rezultatem było dużo
    szybsze łączenie, nawet poniżej jednej sekundy w ramach centrali), do
    używania międzycentralowo kodu R2... Ale nic sobie przypomnieć nie mogę. To
    co ja chcę wykombinować w zapytaniu, to bardziej z ciekawosci, bo jak
    chodzi, to wolę, by łączyło dłużej, ale pewnie, bez pomyłek. Bo i na K66
    zdarzało się, acz znaaacznie rzadziej niż przy Strowgerze, wpadanie
    połączenia "na trzeciego". Mój ACMM miał przeciw temu proste i bardzo
    skuteczne zabezpieczenie i wpadki takie nie zdarzały się - kontrola
    elektroniczna (realizowana dla każdego zestawiania połaczenia) wykrywała, że
    coś jest po drodze nie-ten-teges i momentalnie wywalało na rejestrator
    błędów.
    Jeśli czyta nas ktoś, kto na naszych polskich "crossbarach" pracował (K65 i
    K66 to były konstrukcje w pełni polskie), to niech się odezwie - ci co nie
    znają, zapoznają się, ci co znają, powspominają sobie :)

  • 4. Data: 2016-07-31 23:57:34
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-07-31 o 19:19, HF5BS pisze:
> [...]
    > przypuszczeniem jest rozwinięcie nazwy System Automatyczny Lars Magnus
    > Ericsson (co zresztą pasuje do międzywojennej stylistyki w języku

    Czy to chodzi o tą przedwojenną centralę Ericssona z napędem
    mechanicznym? To była ciekawa konstrukcja. Cyfry wybierane dekadowo
    trafiały do rejestru (a więc postęp w stosunku do bardziej popularnego w
    Polsce Strowgera), a następnie były zamieniane na notację bodajże
    dwudziestkową, bo w takim systemie pracowały wybieraki napędzane wałkiem
    przez elektromagnetyczne sprzęgło.

    Tutaj jest artykuł z 1936 na temat tej centrali (i Strowgera też):

    http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/4135/24pt1936_nr_24
    .pdf

  • 5. Data: 2016-08-01 11:49:51
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Tomasz,

    Sunday, July 31, 2016, 11:57:34 PM, you wrote:

> [...]
    > przez elektromagnetyczne sprzęgło.
    > Tutaj jest artykuł z 1936 na temat tej centrali (i Strowgera też):

    System Strowgera miał swoje plusy - przede wszystkim obsługą mogli się
    zajmować ludzie po naprawdę krótkim przeszkoleniu. Już dodanie
    rejestrów do Strowgera (tzw. PZRy - Przekaźnikowe Zespoły
    Rozróżniające) powodowało konieczność zatrudniania specjalistów
    zamiast prostych roboli po kursie.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2016-08-01 12:02:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "HF5BS" napisał w wiadomości grup
> [...]
    >WK-610, każdej z odmian, tak, aby na łącznicy nie trzeba było
    >dokonywać innych przeróbek, poza koniecznymi przełączeniami,

    Po to wymyslili ten "wybierak krzyzowy", ze jego realizacja za pomoca
    zwyklych przekaznikow byla kosztowna.
    Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej nie dalo by sie zrobic na duzym
    atmelku :-)
    I setce przekaznikow zwyklych :-)
    I potem sie nie zmiesci w przewidziane miejsce.

> [...]
    >odpowiedzą? Ew. do Orange, jako "zstępnego" TPSA, czy im się co
    >starego w magazynach nie szlaja i by nie spylili za grosze, albo za

    Mysle, ze sie pozbyli wraz z ostatnia taka centrala.
    A teraz to tylko allegro, e-bay ...

> [...]
    >być pierwotnie oparta sieć central ACMM (Automatyczna Centrala
    >MiędzyMiastowa), ostatecznie oparta o w pełni dwutorową łącznicę

    A te K66 to nie byla Pentaconta ?

    >Jeśli nie uda mi się zapoznać szerzej z WK610, to sam sobie opracuję
    >swój wybierak, udający "crossbara". Albo i nie opracuję, o to się
    >Koledzy nie martwcie.

    Nie opracujesz, bo to duzo zmudnej pracy mechanicznej wymaga.
    No chyba, ze masz dobrze wyposazony warsztat.

    Choc w dobie wycinarek laserowych moze i to nie takie drogie by bylo
    ... a swoja droga - moze by sie dalo czesc konstrukcji z plastyku na
    drukarce 3D zrobic.

    Tym niemniej:
    a) kupic wybierak na zlomie a nie robic,
    lub
    b) sprzedac to co sie ma,

    No chyba, ze jakas grupe kolekcjonerska powolacie

    J.

  • 7. Data: 2016-08-01 12:12:40
    Temat: Re: Wybierak WK-610... Jak wykonać zastępnik? - system Dietla
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-07-31 o 23:57, Tomasz Wójtowicz pisze:
    > (...)
    > Tutaj jest artykuł z 1936 na temat tej centrali (i Strowgera też):
    >
    > http://bcpw.bg.pw.edu.pl/Content/4135/24pt1936_nr_24
    .pdf

    Zainteresował mnie system Dietla wymieniony w artykule.
    Nie mogę nic znaleźć na ten temat.

    Ma ktoś jakieś linki?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2016-08-01 16:33:36
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

    W dniu 2016-08-01 o 12:02, J.F. pisze:

    > A te K66 to nie byla Pentaconta ?

    Pentaconta to był Alcatel PC-1000. K66 to był polski wynalazek,
    omijający patent Alcatela.

  • 9. Data: 2016-08-01 16:37:08
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@s...spam.spam.com>

> [...]
    > rejestrów do Strowgera (tzw. PZRy - Przekaźnikowe Zespoły
    > Rozróżniające) powodowało konieczność zatrudniania specjalistów

    W latach 90. odkryto dokładnie takie same plusy ujemne systemu WWW. Do
    robienia stron WWW, zamiast DTP-owców, można było zatrudnić gówniarzy z
    liceum/technikum, którym się wydawało, że znajomość HTML-a robi z nich
    kompetentnych zarówno DTP-owców, co informatyków. Jaka była jakość
    techniczna stron WWW wtedy, to pamiętamy. Co gorsza, w niektórych
    branżach do dzisiaj pokutuje przekonanie, że bratanek zrobi stronę
    lepiej niż dorosły.

  • 10. Data: 2016-08-01 17:16:21
    Od: "HF5BS" <h...@j...pl>

    wiadomości news:65151248.20160801114951@pik-net.pl.invalid...
> [...]
    > rejestrów do Strowgera (tzw. PZRy - Przekaźnikowe Zespoły
    > Rozróżniające) powodowało konieczność zatrudniania specjalistów

    Kolega z mojej ACMM, co poszedł na taką centralę, nie pomnę miasta, 585xxx,
    to przez przyzwoitość nie wspomnę, jak się o tym wyrażał, mentalnie
    mniej-więcej tak, że powiedzieć o kobiecie kurwa, to przy tym komplement.
    Czasem wieczorami pomagałem ichniej telefonistce, jak miała jakiś problem z
    połączeniem, więc wszystko i tak było opłacone, poza tym minęło ponad 20
    lat, więc tak czy siak, przedawniło się :P