  • 1. Data: 2019-12-16 22:02:08
    Temat: Wybór dławika dla przetwornicy buck -- artykuł
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Akurat pracuję "w okolicy" i znalazłem całkiem ciekawy artykuł o mocno
    nieuintuicyjnych wnioskach, autorka testuje różne dławiki w przetwornicy
    obniżającej:

    http://www.proakademia.eu/gfx/baza_wiedzy/310/nr_17_
    22_29_2_2.pdf

    Niespecjalnie tylko rozumiem warunki testu. Pani pakuje potężny rdzeń
    proszkowy 27mm do przetworniczki o prądzie maksymalnym 2A i popędza to
    szaleńczo niskimi częstotliwościami, rzędu 20kHz. Otrzymuje
    kompromitującą sprawność na poziomie 70%.

    Ja bez kombinowania z GaN wyciągam z TPS54302 90% przy 2A na losowym
    dławiczku 22uH Ferystera przy częstotliwości 400kHz. To jest CCM, da się
    zejść z deltaIL dowolnie nisko, więc i ze stratami rdzenia. Jak
    pokombinuję z dławikiem, to wynikowa przetwornica zmieści się w otworze
    wewnętrznym rdzenia 27mm.

    To jest Acta Innovations i Politechnika Krakowska. Zupełnie bez
    złośliwości: co oni za innowację tam próbują wymyślić, że startują z tak
    dziwnymi warunkami? Dla mnie to jest innowacyjne:

    https://epc-co.com/epc/Products/DemoBoards/EPC9205.a
    spx

    Prawie 96% na 700kHz, 1.4kW/cal sześcienny.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 2. Data: 2019-12-17 02:36:36
    Temat: Re: Wybór dławika dla przetwornicy buck -- artykuł
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 16 Dec 2019 22:02:08 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):
    > Akurat pracuję "w okolicy" i znalazłem całkiem ciekawy artykuł o mocno
    > nieuintuicyjnych wnioskach, autorka testuje różne dławiki w przetwornicy
> [...]
    [...]
> [...]
    >
    > https://epc-co.com/epc/Products/DemoBoards/EPC9205.a
    spx

    > Prawie 96% na 700kHz, 1.4kW/cal sześcienny.

    Ha, a cos mi chodzi po sklerozie, ze ~25 lat temu to bylo 6W/cal^3.
    Ale kompletnego zasilacza, a tu jak ?

    Hm, cale straty w rdzeniu ?

    J.

  • 3. Data: 2019-12-17 11:13:09
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Ale kompletnego zasilacza, a tu jak ?

    Tu brakuje tylko sterownika, cały stopień mocy jest na płytce. Są całe
    przetworniczki w takim rozmiarze. Ale tu sobie popatrz, 30kW/litr i
    sprawność 99,3%:

    https://www.pes-publications.ee.ethz.ch/uploads/tx_e
    thpublications/09_Extreme_Efficieny_CIPS2012_01.pdf

    > Hm, cale straty w rdzeniu ?

    Niemal.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 4. Data: 2019-12-17 13:58:09
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    J.F. wrote:

    >Tu brakuje tylko sterownika, cały stopień mocy jest na płytce.

    radiator, wentylator - nie potrzeba ?

    >Są całe przetworniczki w takim rozmiarze. Ale tu sobie popatrz,
    >30kW/litr i sprawność 99,3%:

    ale litr to ~60in^3, wiec mamy tylko 0.5kW/in^3

    >https://www.pes-publications.ee.ethz.ch/uploads/tx_
    ethpublications/09_Extreme_Efficieny_CIPS2012_01.pdf

    Interesujace wielce - no i swietnie widac co to jest innowacyjnosc.
    99.3% ... budzi respekt.

    ale 0.7% strat z 30kW to ciagle 210W, wiec ten litr to chyba zawiera
    wentylator ?

    OK, widze, tylko 12kW, plytka w miare cienka ... a czy ona aby cos
    przetwarza ?
    "maximum efficiency: 99.3% (for U1 = 450V, U2 = 450V)"

    Moze tylko otwiera sie na przelot ?

    Taa .. no to bedzie zimno w samochodach elektrycznych, a liczylem na
    cieplo z falownika :-)

    >Niemal.

    Bo tak patrze, ze tranzystorki malutkie, to nie odprowadzi nawet kilku
    W.
    Chyba ze po drugiej stronie ukryte.
    A moze jednak odprowadzi, jak do solidnego kawalka miedzi na laminacie
    przylutowane ?

    J.

  • 5. Data: 2019-12-17 16:58:53
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > szaleńczo niskimi częstotliwościami, rzędu 20kHz. Otrzymuje
    > kompromitującą sprawność na poziomie 70%.

    W latach 80-tych przygotowywałem ćwiczenie dotyczące DCDC na laborkę dla
    studentów. Też byłem w okolicy 20kHz :)

    > Ja bez kombinowania z GaN wyciągam ....

    Ale Ty się znasz :)
    P.G.

  • 6. Data: 2019-12-18 18:11:25
    Od: Kaczin <j...@p...interia.pl>

    W dniu 17.12.2019 o 16:58, Piotr Gałka pisze:

    22_29_2_2.pdf

    > W latach 80-tych przygotowywałem ćwiczenie dotyczące DCDC na laborkę dla
> [...]

    Tak sobie sprawdziłem WoS - dla "Wyderski P" brak wyników.
    Co za szkoda... mógł się wykazać i oświecić ludzkość pochodnią swojej
    wiedzy, a tu dupa.
    No i chyba nie bardzo rozumie o co chodzi w tym artykule. Dla ułatwienia
    dodam, że nie jest to poradnik budowania przetwornic.

    --
    Kaczin

  • 7. Data: 2019-12-18 18:20:26
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Kaczin wrote:

    > Tak sobie sprawdziłem WoS - dla "Wyderski P" brak wyników.

    Dla "Kaczin" też.

    > Co za szkoda... mógł się wykazać i oświecić ludzkość pochodnią swojej
    > wiedzy, a tu dupa.

    Poskładaj sobie z byle czego przetwornicę na TPS54302 z pierwszej strony
    datasheeta i też doznasz oświecenia. To całe 6 elementów, do dzieła.
    Potem możemy pogadać, jak wyskoczyć ponad wyjściowe 90%.

    > No i chyba nie bardzo rozumie o co chodzi w tym artykule. Dla ułatwienia
    > dodam, że nie jest to poradnik budowania przetwornic.

    O co może chodzić w napisanym łamaną angielszczyzną artykule pod tytułem
    "COMPARISION OF BUCK-CONVERTER PARAMETERS QUALITY DEPENDING ON COIL
    SELECTION"?

    Piotr Wyderski

  • 8. Data: 2019-12-18 18:22:11
    Temat: Re: Wyb?r d?awika dla przetwornicy buck -- artyku?
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    Piotr Wyderski <p...@n...mil> wrote:
    > Akurat pracuj? "w okolicy" i znalaz?em ca?kiem ciekawy artyku? o mocno
    > nieuintuicyjnych wnioskach, autorka testuje r??ne d?awiki w przetwornicy
    > obni?aj?cej:
    >
    > http://www.proakademia.eu/gfx/baza_wiedzy/310/nr_17_
    22_29_2_2.pdf

    > Niespecjalnie tylko rozumiem warunki testu. Pani pakuje pot??ny rdze?
    > proszkowy 27mm do przetworniczki o pr?dzie maksymalnym 2A i pop?dza to
    > szale?czo niskimi cz?stotliwo?ciami, rz?du 20kHz. Otrzymuje
    > kompromituj?c? sprawno?? na poziomie 70%.

    Mi ta praca wyglada na gniota: pani musiala cos napisac to sklecila
    uklad i napisala. Majac stale wypelnienie i obciazenie trzeba
    zmieniac napiece wejsciowe zeby zmienic prad. To oznacza ze krzywa
    sprawnosc/prad ma newiele wspolnego z krzywymi dla prawdziwych
    przetwornic (no ze wzrostem napiecia sprawnosc roznie, dosc typowe).
    Krzywa 4a wyglada dziwnie, sprawnosc spada przy 80kHz dla trzech
    roznych cewek -- dla mnie to by sugerowalo ze jest cos nie tak
    z reszta ukladu, ale autorka nie nie pisze jakie uzyla elementy.

    Z praktycznego puktu widzenia wydajnosc jest niska. Z naukowego
    brak detali czy jakies analizy wyniku oznacza ze praca jest niewiele
    warta. Jest tez podejrzenie ze moga byc bledy w pomiarach.

    --
    Waldek Hebisch

  • 9. Data: 2019-12-18 19:13:13
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > Mi ta praca wyglada na gniota: pani musiala cos napisac to sklecila
    > uklad i napisala.

    Niech się Kaczin wypowie; twierdzi, że zrozumiał tę pracę, a ja nie.

    W przetwornicy buck średni prąd dławika jest równy prądowi wyjściowemu,
    więc na takie warunki (+ niewielki zapas) się dobiera dławik. Pani
    pakuje tam jakieś potworne cewki, co już pokazuje, że nie za bardzo wie,
    co robi.

    Do tego w przetwornicy pracującej w CCM składowa zmienna prądu może być
    dowolnie niska, bo jest odwrotnie proporcjonalna do indukcyjności, a
    więc w przybliżeniu i do kwadratu liczby zwojów. Prawie, bo L(I) się
    zmienia nawet w ferrycie, a w dławikach proszkowych wręcz bardzo.
    Niemniej, straty
    w rdzeniu można wyeliminować, limitem będzie DCR. O takim drobiazgu, że
    prąd dławika jest w przybliżeniu funkcją trójkątną, więc amplituda
    wyższych składowych maleje kwadratowo wraz z ich numerem porządkowym nie
    wspominam.

    "Summary and conclusions

    [...] It is hard to indicate just one coil thatgives the best results."

    Przełomowe.

    "The first important problem is to reduce size of power supply section"

    To może na dobry początek... pozbądźmy się tego 27mm toroidu..?
    Ja wyciągnąłem 3A na proszkowym rdzeniu 12mm, bo taki mi akurat wpadł w
    ręce.

    "Designers try to make devices with high efficiency and limited
    overvoltage."

    O jakim "overvoltage" pani tu pisze? Ja nie chcę żadnego overvoltage,
    układy zasilane mi to pozabija. Trudno mi sie więc nie zgodzić z konkluzją.

    "To minimize converter size and reduce price, author recommend using SMD
    coil."

    A więc jest i element innowacji.

    "In the other hand the best result, in the case of overvoltage, we can
    get using bigger bobbin coil (DSz-20)"

    Korekta obywatelska, dławiki szpulowe to "drum choke/inductor", a nie
    "bobbin coil". Bobbin to karkas. Pozostałe błędy pomijam.

    "This bobbin coil also allows achieving the biggest efficiency and has
    medium size."

    No, 70%. Jak znalazł do ładowarki Narodowego Samochodu Elektrycznego.

    "Presented tests can be used during projecting Step-down Converters."

    Kaczin, co tam dodałeś dla ułatwienia?

    > przetwornic (no ze wzrostem napiecia sprawnosc roznie, dosc typowe).

    Przy ustalonym napięciu wyjściowym w bucku akurat nieco spada. Po
    pierwsze, trzeba przeładowywać pojemności górnego klucza wyższym
    napięciem, po drugie współczynnik wypełnienia maleje i duży prąd
    wyjściowy w coraz większym stopniu płynie dolnym kluczem/diodą. A
    ponieważ szczytowy
    prąd dławika (większy niż średni wejściowy, bo to buck) to prąd górnego
    klucza w momencie jego wyłączania, klucz pracuje w najgorszych możliwych
    warunkach z punktu widzenia strat: duży prąd wyjściowy * duże napięcie
    wejściowe. Stąd te kombinacje z "tapped inductor buck" i snubberami
    rezonansowymi.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 10. Data: 2019-12-19 09:26:23
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Antispam,

> [...]

    > brak detali czy jakies analizy wyniku oznacza ze praca jest niewiele
    > warta. Jest tez podejrzenie ze moga byc bledy w pomiarach.

    Gniot nie gniot, do doktoratu/habilitacji publikacje ,,naukowe" są
    potrzebne.

    BTW: dlaczego psujesz polskie litery?

    --
    Best regards,