    Newsgroups: pl.comp.programming
    Date: Wed, 18 Mar 2020 05:34:36 -0700 (PDT)
    Subject: Wydajność OpenCL
    From: "M.M." <m...@g...com>

    Napisałem i uruchomiłem minimalistyczny programik w
    OpenCL żeby zobaczyć, jakie w praktyce można uzyskać przyspieszenie.

    Program wykonywał obliczenia minimalistyczne na int32, byle
    coś liczył, link do kodu:
    https://github.com/mmarszik/OpenCLArrProcess00

    U mnie OpenCL działa 67 razy szybciej względem obliczeń na jednym
    rdzeniu procesora, czyli względem całego procesora około 30 razy.
    Procesor i5, GPU: intel HD 5500. Czyli na przeciętnej karcie
    graficznej (np. gtx 1650, która zużywa tylko 75wat mocy) można
    uzyskać przyspieszenie 450 razy względem procesora i5, a na
    najnowszych GPU około 1150 razy i 30 razy względem najnowszych
    procesorów (takich jak AMD Ryzen Threadripper 3990X)

    Prawdę powiedziawszy, myślałem że przyspieszenie będzie w
    granicach 50-100 razy jeśli GPU i CPU są w tej samej klasie
    cenowej.

    Może obliczenia dotyczyczące grafiki 2-3D by dały przyspieszenie
    rzędu 50-100 razy. Ciekawe też, dlaczego jak coś renderuję w
    blenderze to przyspieszenie mam nie większe niż 10 razy. Pewnym
    mankamentem jest to, że procesor może mieć dziś (łatwo i tanio) dostęp
    do np. 128GB RAM, a GPU rzadko ma powyżej 8GB, ale za to do jednej płyty
    głównej można podpiąć dużo GPU (już widziałem 8).

    Tu więcej o sprzęcie na jakim uruchomiłem test:

    cat /proc/cpuinfo
    processor : 0
    vendor_id : GenuineIntel
    cpu family : 6
    model : 61
    model name : Intel(R) Core(TM) i5-5200U CPU @ 2.20GHz
    stepping : 4
    microcode : 0x2e
    cpu MHz : 1093.559
    cache size : 3072 KB

    lshw -C display
    *-display
    product: HD Graphics 5500
    vendor: Intel Corporation
    physical id: 2
    bus info: pci@0000:00:02.0
    version: 09
    width: 64 bits
    clock: 33MHz
    capabilities: msi pm vga_controller bus_master cap_list rom
    configuration: driver=i915 latency=0
    resources: irq:48 memory:c0000000-c0ffffff memory:b0000000-bfffffff
    ioport:5000(size=64) memory:c0000-dffff