  • 1. Data: 2018-03-06 21:59:52
    Temat: Wydajnośc gigabitowej karty PCI + SATA
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest komputer z atomem 230. Ma podpięte dyski które hdparm -t określa na
    grubo więcej niż 100MB/sek.

    Plyta ma jeden slot PCI. W nim gigabitowa karta intela Intel PRO/1000.
    Całośc wyciąga 20MB/sek po sieci przy transferach plików.

    Pomiary przez polecenie nc/dd wykazują że osiągam 100MB/sek w pustym
    ruchu bez uzywania HDD.

    Obecnie jestem coraz bliższy konkluzji że to wina szyny PCI i używania
    jednoczesnie portu SATA lub w tym atomie obsługa jednego zajmuje CPU
    (choć nie widać). Dysk osobno daje rade, karta osobno daje radę, oba na
    raz nie dają rady.

    Możliwe że mój Atom 230 ma powazny problem z transferem na PCI + SATA.
    Czy mozna to potwierdzić szklana kulą? Może te Atomy mają jakiś feler
    sprzetowy i nie dają rady?

    Jeśli to wina płyty to rozglądam się za czymś innym o rownie niskim
    poborze mocy. Czy Atomy na DDR3 mają szansę na to aby być szybsze?
    Przypuszczam tez że płyty na DDR3 będa miały wbudowaną kartę sieciową od
    razu gigabitową. Nie wiem jaką magistrala podpina się coś takiego do
    CPU, da radę wyciągnąć gigabit?

  • 2. Data: 2018-03-07 07:55:58
    Temat: Re: Wydajnośc gigabitowej karty PCI + SATA
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-06, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Przypuszczam tez że płyty na DDR3 będa miały wbudowaną kartę sieciową od
    > razu gigabitową. Nie wiem jaką magistrala podpina się coś takiego do

    Mam trochę doświadczeń z Atomami, głównie seria D, wszystkie o dość
    niskim TDP ale chyba więcej niż 230 bo wielordzeniowe, z karta sieciowa
    wbudowana w płyte. Przesyły plikowe z udziałem dysku (po sambie, nfs)
    typowo 40-70MB/s. Jak Cię interesuje to mogę odgrzebac i sprawdzic,
    jakie konkretnie Atomy tam siedzą.

    --
    Marcin

  • 3. Data: 2018-03-07 19:29:08
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/7/2018 7:55 AM, Marcin Debowski wrote:
    > Mam trochę doświadczeń z Atomami, głównie seria D, wszystkie o dość
    > niskim TDP ale chyba więcej niż 230 bo wielordzeniowe

    Są D jednordzeniowe HT.

    > wbudowana w płyte. Przesyły plikowe z udziałem dysku (po sambie, nfs)
    > typowo 40-70MB/s.

    Dzięki sprawdzę bo chyba uda mi się pożyczyć płytę z Atomem D.

    Tak sobie mysle że tak naprawdę poważna rożnica między A 230 i D polega
    głównie na róznicy w komunikacji na zewnątrz. Mój na FSB a Atomy D mają
    DMI. To jest chyba z 5x szybsze. Pozostaje sprawdzenie czy to to.

    Tak się też zastanawiam: a gdybym tak kupił jakąs padlinę, ale lepsza od
    Atom, powiedzmy coś z okolic C2D i znacząco zmniejszył taktowanie
    wszystkiego? Czy sa jakies chipsety które wyjątkowo mało pobierają
    prądu? Tak, wiem ze te z laptopów, ale płyta ma wtedy mase ograniczeń.
    Mówie więc o normalnych płytach. Zerkałem np. na xeona z okolic 20W ale
    jest bandycko drogi, płyty też. Jest coś wartego uwagi? W zasadzie nie
    tyle interesuje mnie wydajnośc CPU co raczej wydajnośc wszelakich DMA na
    około bo to one głównie odpowiadają za transfery.

  • 4. Data: 2018-03-08 01:50:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-07, Sebastian Biały <h...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > głównie na róznicy w komunikacji na zewnątrz. Mój na FSB a Atomy D mają
    > DMI. To jest chyba z 5x szybsze. Pozostaje sprawdzenie czy to to.

    Miałem kiedyś jakiegos atoma, chyba z 10 lat temu to było i faktycznie,
    o ile dobrze pamiętam wyciągało to koło 20, Ale, że wtedy też
    raczkowałem z GiB to mylałem, że to norma. Zerkne, może mam gdzieś tę
    płytę jeszcze w pudle.

    > Tak się też zastanawiam: a gdybym tak kupił jakąs padlinę, ale lepsza od
    > Atom, powiedzmy coś z okolic C2D i znacząco zmniejszył taktowanie
    > wszystkiego? Czy sa jakies chipsety które wyjątkowo mało pobierają

    Kombinowałem tak przed ww. atomem na tanich Duronach, ale to ma zawsze
    tę wada, że bezwyntylatorowo to sie chyba tak łatwo nie da. Nie wiem czy
    Ci na tym zalezy.

> [...]
    > tyle interesuje mnie wydajnośc CPU co raczej wydajnośc wszelakich DMA na
    > około bo to one głównie odpowiadają za transfery.

    Nie wiem do czego to potrzebujesz, bo ja głownie buduje na takich
    płytach serwerki NAS i typu SOHO. Mi nie potrzeba prawie żadnej mocy
    obliczeniowej. Tam chodzi jeden nieobciążony serwer sql, samba, nfs,
    poczta, www... takie drobizagi dla małego ruchu.

    W zeszłym roku przeszedłem z domowym serwerem na N3160 (chciałem miec na
    tym Emby, które robi transkodowanie). To ma TPD 6-7W a mocą obliczeniową
    przewyższa wiele C2D. Płyty sa rózne, raczej SBC niż regularne typu ITX,
    ale np. ta którą mam ma trochę roszerzeń, SATA, mSATA, regularny slot
    DDR3L, miniPCIE.

    Cudak w tym stylu:
    https://ae01.alicdn.com/kf/HTB1c.2vOVXXXXaYapXXq6xXF
    XXXI/221600383/HTB1c.2vOVXXXXaYapXXq6xXFXXXI.jpg

    Zarzuc na Alim N3160 lub inne laptopowe/tabletowe (J1900, J1800, N2830,
    3205U, 3755U, N2810, N3150 ...) i zobacz czy cos nie przypasi. Ceny za
    pełen system ze wszystkim od jakiś 300zł w górę.

    --
    Marcin

  • 5. Data: 2018-03-08 02:06:43
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    A tu są 2 sztuki, które w tej chwili uzytkuje w NASach:

    AT5NM10-I/D510

    MS-7835/847 - bardzo ciekawa płyta, bezwentylatorowa mATX
    https://www.msi.com/Motherboard/C847MS-E33.html

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2018-03-08 13:25:50
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-03-06 21:59, Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > Przypuszczam tez że płyty na DDR3 będa miały wbudowaną kartę sieciową od
    > razu gigabitową. Nie wiem jaką magistrala podpina się coś takiego do

    Moze po prostu ten procek kleka przy samym SMB/CIFS /bo rozumiem
    ze o takie transfery plikow chodzi?/.

    Na nasie z Atomem D510 i NAS4Free mam transfery rzedu 40-50MB/s.
    Ale tak szybko patrzac w porownanie benchmarkiem to on wychodzi
    na 2x wydajniejszego od 230.

    Jeszcze mozesz sprobowac pokombinowac z tweakowaniem parametrow
    SMB - jesli to Samba. Z tego co pamietam to cos niecos dlubalem
    przy parametrach zeby dzialalo to szybciej. Poguglaj za performance
    tuningiem w Sambie tudziez ustawieniach dostepnych w sofcie NAS,
    jesli jakis na tym sprzecie postawiles.

    Np. w NAS4Free wyglada to tak
    https://www.nas4free.org/wiki/faq/0123

    ogolnie motyw rozmaitej wydajnosci CIFS na zroznicowanym
    hardware to sie raczej dosc czesto przewija w sieci.

    --

    memento lorem ipsum

  • 7. Data: 2018-03-08 14:35:57
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-03-08, elmer radi radisson
    <r...@s...spam.wireland.or
    g> wrote:
> [...]
    >
    > Na nasie z Atomem D510 i NAS4Free mam transfery rzedu 40-50MB/s.
    > Ale tak szybko patrzac w porownanie benchmarkiem to on wychodzi

    Nie sądzę żeby to robiło. Mam jeszcze D2500, który jest tylko minimalnie
    szybszy niż 230 i ZCP tam były tez transfery 40-70. Wcześniej wymienione
    D510 do/od 847 sprawdziłem z ciekawości dziś i iperf'em client-server jest
    120 a po sambie 55-65.

    Stadardowa Samba pod Debianem i Ubuntu.

    --
    Marcin

  • 8. Data: 2018-03-08 16:33:52
    Od: elmer radi radisson <r...@s...spam.wireland.org>

    On 2018-03-08 14:35, Marcin Debowski wrote:

    > Nie sądzę żeby to robiło. Mam jeszcze D2500, który jest tylko minimalnie
    > szybszy niż 230 i ZCP tam były tez transfery 40-70.

    Ale to wciaz dual core vs single core. Wiec moze jednak robi roznice.
    Atom 230 to praktycznie taka sama bieda co N270 ktory mam w jeszcze
    lezacym na chacie EEE PC901.. to juz naprawde bardzo skromny procek.

    --

    memento lorem ipsum

  • 9. Data: 2018-03-08 22:21:41
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/8/2018 1:25 PM, elmer radi radisson wrote:
    > Moze po prostu ten procek kleka przy samym SMB/CIFS /bo rozumiem
    > ze o takie transfery plikow chodzi?/.

    Cifs. Nie, system pokazuje praktycznie zerowe obciążenie CPU.

    > Jeszcze mozesz sprobowac pokombinowac z tweakowaniem parametrow
    > SMB - jesli to Samba. Z tego co pamietam to cos niecos dlubalem
    > przy parametrach zeby dzialalo to szybciej.

    NFS ma ten sam feler i te same transfery.

  • 10. Data: 2018-03-08 22:27:02
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 3/8/2018 1:50 AM, Marcin Debowski wrote:
> [...]
    > 3205U, 3755U, N2810, N3150 ...) i zobacz czy cos nie przypasi. Ceny za
    > pełen system ze wszystkim od jakiś 300zł w górę.

    Oglądałem te komputerki i może się skuszę, problem w tym że mam w
    komputerze 3 dyski:

    a) malutki ssd na system
    b) mechaniczny do storage
    c) mechaniczny szyfrowany na prywatne media i dane

    Ta konfiguracja powoduje że oba dyski mechaniczne sa uspione i całość
    ciągnie mniej niż 12W mocy ciąglej.

    Gdybym uzył małego komputerka tego typu prawdopodobnie nie dostanę tak
    bogatej ilości portów SATA i obudowa wymaga rekodzieła. Dlatego niestety
    kluczowe jets liczenie dziurek sata. No i kluczowe jest też czy to jest
    x86 - z uwagi na to że korzystam na nim czesto z enkodowania filmów
    (x265) nawet najgorszy Atom jest 10x szybszy od najlepszego arma. To też
    mi zawęża zakres poszukiwań, a np. ciekawym rozwiązaniem jest Banana
    Router. No i cena 3x większa do padliny z allegro.